Plus Column

Geef Keegel toch die vrijkaartjes!

Eerste hulp bij klassieke muziek van Erik Voermans, met deze week: Olivier Keegel en De Nationale Opera.

Erik Voermans Beeld Linda Stulic

Vorige maand wilde Andreas Horst van de Alternative für Deutschland op een persconferentie geen vraag ­beantwoorden van Bild-verslaggever Michael Sauerbier. Daarop verlieten alle aanwezige journalisten het vertrek. Einde van de persconferentie.

Vorig jaar onthulden Eric Smit en Kim van Keken van Follow the Money dat de toenmalige VVD-voorzitter Henry Keizer mogelijk dubieuze handel had gedreven.

Keizer gaf een persconferentie waarop Smit en Van Keken (en een cameraploeg van PowNed) de toegang werd geweigerd. Geen van de journalisten die wel naar binnen mochten, vonden dat reden genoeg om weg te gaan.

Dit heeft op het eerste gezicht allemaal weinig met klassieke muziek te maken. Toch is er een link. Vorige week vrijdag velde de voorzieningenrechter een vonnis in het kort geding dat operarecensent Olivier Keegel had aangespannen tegen De Nationale Opera, die hem wegens hun onwelgevallige stukjes op de Belgische weblog Operagazet geen vrijkaartjes meer wenste te verschaffen.

DNO vond zijn stukjes niet objectief, niet integer en nog zo wat, en meende bovendien dat hij als journalist niet meer au sérieux te nemen viel, sinds hij in 2017 met een anti-Stockhausenpetitie had geleurd. Dat maakte hem tot een actievoerder.

De rechter ging hier bizar genoeg in mee. Objectiviteit bestaat niet in de kunstverslaggeving, zou je zeggen, en waarom zou een recensent geen actie mogen voeren?

Curieus was dat vrijwel niemand van het recensentendom het voor Keegel opnam. Uit angst? Uit onderdanigheid? Uit dedain? Allemaal heel slechte redenen.

Dat hele kort geding had bovendien nooit hoeven plaatsvinden als De Nationale Opera zich soeverein had opgesteld, Keegel z'n vrijkaartjes was blijven geven en hem met alle egards was blijven ontvangen, met bloemen desnoods, om hem te bedanken voor alweer zo'n grappig, onbedaarlijk kritisch stukje.

Nu gedraagt DNO zich toch een beetje als die vervelende jongen uit havo 5, die een boterham uit de handen van een brugpiepertje trekt.

Een voor deze zaak relevante, aanbevolen opera zou kunnen zijn: Lessons In Love and Violence, te zien bij De Nationale Opera op 25, 27, 29 juni en 1, 3, 5 juli in Nationale Opera & Ballet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden