PlusAchtergond

Geef digitale kunst cadeau via donatieplatform Double Dutch

Onderlinge steun en hulp zijn in crisistijd meer nodig dan ooit. Daarom ontwikkelden fotografen Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin het donatieplatform Double Dutch.

Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin.
 Beeld
Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin.

De anders overkokende agenda van Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin, beter bekend als het van oorsprong Amsterdamse fotografenduo Inez & Vinoodh, was begin ­vorig jaar in één klap leeggeveegd toen de ­coronapandemie hun woonplaats New York ­bereikte. Niet meer vliegtuig in, vliegtuig uit, weer een fotoshoot voor Vogue of The New York Times, een campagneproductie voor Chanel of Miu Miu of de volgende opening van een tentoonstelling met hun werk. “Alles ging op een laag pitje,” vertelt Van Lamsweerde in een zoominterview. “Maar dat gaf ons tijd om aan de slag te gaan met een project dat al een tijdje op de plank lag: Double Dutch.”

Kort gezegd is Double Dutch een donatieplatform. “Het idee ontstond toen we spraken met Laura Bailyn, die de spaarapp KidFund heeft opgericht. Ouders kunnen bij verjaardagen of andere gelegenheden geld storten in plaats van nog meer plastic troep te kopen. Het spaargeld kan later worden gebruikt om een studie te ­bekostigen of een bijzondere reis.” Matadin: “Een anti-materialismeplatform gecombineerd met de goeie ouwe Zilvervloot.”

Bij Double Dutch krijgt de jarige of geslaagde geen geld maar kunst, in de vorm van een digitale kaart. Het gestorte bedrag gaat naar een goed doel. “De toevoeging van kunst maakt het persoonlijk,” stelt Van Lamsweerde. “Het is dezelfde ervaring als het geven van een fysiek cadeau. Bij het uitkiezen van de kaart denk je over de persoon na.”

Het hoeven overigens geen grote bedragen te zijn. “De verkiezingscampagne van Joe Biden is grotendeels gefinancierd met donaties van vijf of tien dollar, maar het waren wel heel veel donaties. Via Double Dutch kun je ook een kaart met boodschap versturen voor de prijs van een kop koffie of zelfs minder.”

“Het mooiste zou zijn als het een alternatief communicatiemiddel wordt,” voegt Matadin toe. “Dat het WhatsApp vervangt. En dat bij ­ieder bericht een bedragje naar een goed doel gaat.”

Een kaart van platform Double Dutch.  Beeld Maurizio Cattelan en Pierpaolo Ferrari
Een kaart van platform Double Dutch.Beeld Maurizio Cattelan en Pierpaolo Ferrari

Lady Gaga

Het succes van Double Dutch hangt af van de zichtbaarheid. En daar komt het netwerk van pas dat het duo Inez & Vinoodh de afgelopen dertig jaar heeft opgebouwd in het internationale modecircuit en de hoogste echelons van de kunstwereld. Topkunstenaars als Maurizio ­Cattelan, Urs Fischer en Sterling Ruby, maar ook supermodel Gigi Hadid maakten werk voor het donatieplatform. Metallica wil graag songs bijdragen als alternatief voor kaarten. “Maar we tonen ook werk van jonge, nog onbekende kunstenaars die we willen promoten. Op die manier is Double Dutch een soort virtuele groeps­tentoonstelling of kunsttijdschrift.”

Een kaart van platform Double Dutch.  Beeld Marilyn Minter
Een kaart van platform Double Dutch.Beeld Marilyn Minter

Voor de logistieke kant van het platform is een partnership aangegaan met Adyen, het betaalplatform dat ook de geldstromen van Uber, ­Facebook en Spotify regelt. Van Lamsweerde: “Toen wij bij ze aanklopten waren zij net bezig met Adyen Giving, een donatieplatform zonder transactiekosten. Dat sloot één-op-één aan bij Double Dutch. Bovendien heeft Adyen een groot aantal liefdadigheidsorganisaties door­gelicht, waarvan er een aantal begunstigden worden van Double Dutch. Het zijn goede ­doelen die vooral actief zijn op het gebied van milieu of lhbtq-rechten. En natuurlijk de World Health Organization die nu alle steun kan gebruiken in de bestrijding van Covid-19. Er worden maandelijks nieuwe organisaties aan toegevoegd, zoals in februari de Born This Way Foundation van Lady Gaga.”

Het is de bedoeling dat Double Dutch uitgroeit tot een breed platform dat echt iets kan toevoegen aan de liefdadigheidssector waar jaarlijks 289 miljard euro in omgaat. “Maar we mikken niet meteen op het grote publiek,” zegt Van Lamsweerde. “Met de kunst en vormgeving ­zetten we hoog in, vergelijkbaar met luxe modemerken als Gucci en Louis Vuitton. Door ­ontwerpers, modellen en celebrities met een groot bereik in te zetten, kunnen we ons publiek vergroten.”

Een kaart van platform Double Dutch.  Beeld Gaga
Een kaart van platform Double Dutch.Beeld Gaga

Emotionele waarde

De volgende stap is het aantrekken van investeerders om de mogelijkheden van het platform uit te breiden. Zoals het versturen van een kaart aan meerdere mensen, wat interessant zou kunnen zijn voor bedrijven die een verantwoord kerstcadeau aan hun personeel willen geven.

De huidige versie van Double Dutch is nog gericht op goede doelen, maar een tweede versie moet ook het schenken van geld van persoon tot persoon mogelijk maken. Van Lamsweerde “Ons platform is bedoeld om het schenken van en vragen om geld een emotionele waarde te geven. Daar is in deze crisistijd, zeker in Amerika, veel behoefte aan.”

“Elkaar helpen, daar gaat het om,” voegt Matadin toe. “Vroeger ging dat via de kerk, nu moeten we iets nieuws verzinnen om de rijkdom te herverdelen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden