recensie

Gedenkwaardige uitvoering van Beethoven en Mozart in Concertgebouw (*****)

Het Concertgebouworkest speelde woensdagavond een gedenkwaardige uitvoering van Beethovens Vijfde Pianoconcert en van Mozarts Mauerische Trauermusik met Jean-Ives Thibaudet als solist op piano.

Dankzij dirigent Ivan Fischer klonk het orkest als een authentiek orkest dat op instrumenten speelt die overeenkomen met de instrumenten uit Beethovens dagenBeeld Marco Borggreve

De Franse pianist is dit seizoen artist in residence bij het Concertgebouworkest en dat betekent dat hij vaker dan anders in Amsterdam te horen is.

Vorige maand speelde hij het Derde Pianoconcert van de eigentijdse Schotse componist James MacMillan met het Concertgebouworkest en later in dit seizoen komt hij terug als solist in Gershwins pianoconcert in F. Deze week is hij de solist in Beethovens Vijfde Pianoconcert.

Tussendoor geeft hij een masterclass - vrijdag in de Kleine Zaal - aan jonge musici die deelnemen aan de door het Concertgebouworkest opgezette Orkestacademie. Met hen werkt hij aan de fijne kneepjes van de interpretatie van kamermuziek van Brahms en César Francks.

Club AIR
Omdat het Concertgebouworkest denkt dat het daarmee een jonger publiek voor zich kan winnen, speelt Thibaudet in februari in Club AIR op een RCO club night die wordt aangeprezen als "Twee sets klassieke muziek in informele setting: Zitten staan, bij de muziek een drankje drinken, het mag allemaal!' U begrijpt dat wordt een dolle boel daar in Club AIR waaraan Thibaudet overigens goede herinneringen heeft dat nog de wereldvermaarde IT was, waar hij dertig jaar geleden graag uit ging.

De uitvoering van Beethovens Vijfde Pianoconcert werd gisteravond een nogal gedenkwaardige. Dat lag niet alleen aan Thibaudet maar ook in niet geringe mate aan de bijzondere Beethovenantenne van dirigent Iván Fischer. Het Concertgebouworkest klonk mede dankzij zijn ideeën over frasering en balans soms bijna als een authentiek orkest dat op instrumenten speelt die overeenkomen met de instrumenten uit Beethovens dagen.

Pianist
Thibaudet is een pianist met een groot gevoel voor klank en hij heeft ook enorm veel power als dat nodig is. In Nederland is hij vooral zonder orkest in zijn eentje te horen, maar hij is ook een prima kamermuziekspeler. Het klikte buitengewoon mooi kamermuzikaal tussen Fischer en Thibaudet die voortdurend met het orkest meekleurde en zelfs een op de piano eigenlijk onmogelijk antwoord had op de onthecht omfloerste vioolklanken waarmee het aangrijpend mooi verstilde adagio begint. Dat adagio klonk onaards mooi, maar ook de krachtpatserij uit het eerste deel en de flitsend samenspel vereisende finale kwamen er geweldig uit.

Na deze prima Beethoven volgde een aangrijpend mooie uitvoering van Mozarts Mauerische Trauermusik. Fischer droeg de uitvoering op aan de nagedachtenis van de laatst levende grote twintigste-eeuwse muzikale hemelbestormer, Pierre Boulez die de nacht ervoor overleed. Mozarts treurmuziek klonk als een ode aan de dood waarin even onbenoembaar als emotionerend de angstwekkende schoonheid van de eeuwige rust in het niets wordt bezongen.

Mozart

Zelden wist een componist een stralend C groot slotakkoord zo'n droeve lading mee te geven als Mozart deed en niet vaak klonk dat zo indrukwekkend als een afscheid als deze gedenkwaardige avond. En daarna volgde dan nog een spetterende uitvoering van de onvolprezen Jupiter symfonie waarin Mozart weer iets anders onmogelijks voor elkaar kreeg met dat C groot. Niemand slaagde erin die toonsoort zo dissonant te laten klinken als in de dichtgeweven finale van deze symfonie gebeurt. Vanavond en zondagmiddag nog een keer.

Concertgebouworkest

Ons oordeel: ★★★★★
Dirigent: Ivan Fischer
Solist: Jean-Ives Thibaudet, piano
Wat: Werken van Beethoven en Mozart
Gehoord: 6 januari
Waar:
Concertgebouw
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden