Update

Gebruik Hyves met 38 procent gedaald; Facebook met 45 procent gestegen

Hyves zit in zwaar weer. Afgelopen jaar daalde het gebruik van het Nederlandse sociale netwerk met 38 procent. Het gebruik van Facebook is sinds 2011 met 45 procent gestegen en is het populairst van alle sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Newcom Research onder 11.000 mensen van boven de 15 jaar.

Logo's van Hyves, Twitter en Facebook.Beeld ANP XTRA

Hyves zag het aantal gebruikers teruglopen van 4,8 miljoen naar 3 miljoen, waarbij vooral jongeren afhaken. Het dagelijks gebruik is bij Hyves gedaald naar 1.7 miljoen naar 0.9 miljoen gebruikers. Volgens Hyves wijken de resultaten van dit onderzoek wel sterk af van eigen cijfers, omdat aan dit het onderzoek alleen deelnemers vanaf 15 jaar hebben meegedaan.

Ongeveer 7,3 miljoen Nederlanders maken volgens het onderzoek gebruik van Facebook. Daarmee is het platform ook YouTube (6,9 miljoen) voorbij. Ook Twitter heeft Hyves inmiddels ingehaald wat betreft het gebruik. 3,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van Twitter, waarvan 1,5 miljoen dagelijks. Evenveel Nederlanders gebruiken LinkedIn, maar slechts 9 procent maakt dagelijks gebruik van het zakelijke sociale netwerk. Het wordt vooral als een online rolodex gebruikt.

Ook de toekomstvoorspellingen zijn niet rooskleurig voor het eens op afstand grootste sociale netwerk van Nederland. De huidige gebruikers van Hyves verwachten dat ze de komende jaren steeds minder gebruik zullen maken van het Nederlandse platform. Facebook zal naar verwachting blijven groeien. Het gebruik van Twitter, LinkedIn en YouTube blijft stabiel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden