Plus

Game of Thrones is coming: nog één grote veldslag

De verwachtingen voor het slot van Game of Thrones zijn meer dan hooggespannen. Het 'GoT'-motto 'Valar morghulis', alle mannen moeten sterven, doet niet veel goeds vermoeden.

Het laatste GoT-seizoen zal voor een groot deel draaien om de strijd tegen de Night King (Vladimir Furdik) en zijn zombieleger. Beeld HBO

Zouden David Benioff en Dan Weiss, uitvoerend producenten van Game of Thrones (GoT) nog enigszins kunnen slapen, of liggen ze al weken 's nachts wakker? Morgen gaat het achtste en laatste seizoen in première van wat misschien wel de populairste serie ooit is. De fans hebben na twee jaar wachten op zijn zachtst gezegd hooggespannen verwachtingen.

Bij elk snippertje informatie - setfoto's, trailers, et cetera - die betaalzender HBO de afgelopen maanden vrijgaf, gingen fans wereldwijd los op sociale media. Ze willen, of liever, eisen niets minder dan een episch einde aan een serie, die bekendstaat om de onverwachte en dramatische plotwendingen in de machtsstrijd om de IJzeren troon van Westeros. Om in GoT-termen te blijven: 'Valar Morghulis' - alle mannen moeten sterven.

Goed verhaal, goed slot
Benioff en Weiss beseffen dat al te goed. Dat blijkt ook uit het recente interview met het blad Entertainment Weekly, dat de set bezocht. "Vanaf het begin hebben we gepraat over hoe de show moest eindigen," aldus Benioff. "Een goed verhaal is geen goed verhaal als je een slecht slot hebt. Natuurlijk maken we ons zorgen."

"We willen dat mensen er compleet weg van zijn," vult Weiss aan. "Dat is heel belangrijk voor ons. We zijn hier elf jaar mee bezig geweest. We weten dat, wat we ook doen - zelfs als het de allerbeste versie is - er een groep mensen zal zijn die het einde zal haten. Ik hoop op een reactie, zoals die over het einde van Breaking Bad, waar de discussie vooral ging over de vraag of het een tien of een tien met een griffel was."

Breaking Bad, over een aan kanker lijdende scheikundeleraar die zich uit wanhoop in de drugshandel stort, is inderdaad een serie met een slot waarover een soort consensus bestond. Bij dat einde werden de meeste eindjes aan elkaar geknoopt.

Maffiaserie The Sopranos had een open einde - het scherm ging plots op zwart zonder dat kijkers het lot van Tony Soprano kenden - en ­leverde al veel meer discussie op. Achmed ­Akkabi, acteur en creative producer van de succesvolle Videolandserie Mocro Maffia over de Amsterdamse onderwereld, kon het einde van The Sopranos wel bekoren. "Je wilt niet dat hij doodgaat. Je bent zo van hem gaan houden maar je weet ook dat er een einde aankomt. Je weet dat Tony's dagen geteld zijn, maar op deze manier kun je er zelf over fantaseren."

Het einde van Breaking Bad was tof, maar ook een beetje gekunsteld, meent Franky Ribbens, scenarioschrijver van de met een Gouden Kalf bekroonde serie Hollands Hoop over een psychiater die in de wiethandel terechtkomt. "Het is niet een einde dat je bijblijft. Dan liever het einde van The Sopranos. Dat was een einde waar iedereen nog steeds over praat."

Een slecht einde kan ook echt gevolgen hebben voor de makers. Het bekendste voorbeeld is Lost. Veel fans hadden gehoopt dat het slot eindelijk wat van de vele vragen zou beantwoorden, die de serie had opgeworpen. Die antwoorden kwamen niet en de makers hebben jarenlang bakken vol bagger over zich uitgestort gekregen, vooral online.

"Bij Lost was het probleem dat er gedurende de serie zoveel zaadjes waren geplant dat al die beloftes onmogelijk konden worden ingelost," zegt Akkabi. "Ik snap de kijker ook wel. Je investeert toch vaak zo'n acht jaar in het kijken naar een serie. Ik snap ook wel dat je dan je mening wil ventileren als je niet blij bent met het einde."

Zenuwachtig
Bij GoT is er nog een extra reden om zenuwachtig te zijn voor het einde. De eerste paar seizoenen volgden de makers nog de boeken van schrijver George R.R. Martin, maar sinds seizoen 6 is het bronmateriaal op. Martin is nog aan het schrijven aan The Winds of Winter en de vraag is of de 70-jarige auteur het ooit afkrijgt. Hij adviseerde Benioff en Weiss nog wel, maar zei niet zeker te weten of de boeken hetzelfde gaan eindigen als de serie.


In het vorige seizoen was er een overdosis aan spanning en spektakel, maar sommige fans beklaagden zich over het gebrek aan onverwachte wendingen. "De vraag is hoe lang je dat freewheelen zonder de boeken volhoudt," zegt Akkabi. "Met Mocro Maffia hebben we nog voor ­jaren aan basismateriaal liggen. De liquidatie in de Staatsliedenbuurt was in 2012," zegt Akkabi die wel al over het einde heeft nagedacht. "Ik heb wel een endgame in mijn hoofd, maar de vraag is hoelang je erover doet om daar te komen."

Wat maakt een einde goed? "Voor mij is een goed einde niet te rond en netjes," zegt Ribbens. "Het einde moet rechtdoen aan het thema, de toon en de karakters van je serie. Het moet iets zeggen over de premisse van de serie. In ­Hollands Hoop draait het om het poldermodel versus het conflictmodel en in hoeverre hoofdpersoon Fokke daarin gaat. Daar moet mijn einde ook over gaan."

Sneeuwzombies
"Met het einde wil je toch ook de verwachtingen van de kijker omver werpen, maar wel binnen de parameters van de serie," zegt Ribbens. "Je moet je karakter niet iets laten doen wat niet in zijn psyche zit."

Wat betreft Game of Thrones draait het vooral om twee dingen: wraak voor al het leed dat vooral de familie Stark is aangedaan en of de mens het aanstormende leger van White Walkers (denk: een meute haast onsterfelijke sneeuwzombies) kan stoppen. Beide beloftes werden in seizoen 1 gedaan. Sterker nog: de serie begon met de dreiging van de White Walkers.

"De wraak van de Starks is voor een deel in de vorige seizoenen al ingelost," zegt Akkabi. "Daar heb ik al veel voldoening van gehad, dus ik vraag me af in hoeverre dat nog verder zal gaan. Wel interessant is de vraag of iedereen aan een kant komt te staan in het gevecht op over­leving, of dat je alsnog partijen krijgt die voor ­eigen gewin gaan."

Night King
What if ­power is the only currency? Volgens Ribbens is dat het alomvattende thema van GoT. "Binnen dat thema moeten ze het oplossen. Alle liefde, loyaliteit, et cetera is in de serie onder­geschikt aan macht. Hoe ga je daarmee om als een vijand opstaat, de Night King, die zich daar niets van aantrekt? Hoe zijn de onderlinge machtsverhoudingen als zo'n vijand oprukt?

En wat gebeurt er daarna? Begint het machtsspel om de IJzeren troon dan opnieuw of ontstaat er een status quo? Ik hoop dat ze aan de hoog­gespannen verwachtingen kunnen voldoen."

Dat zal iedereen na 20 mei, de dag van de laatste aflevering, voor zichzelf moeten uitmaken. Benioff liet in elk geval al aan Entertainment Weekly weten hoe hij die dag gaat doorbrengen: "Ik ben van plan erg dronken te worden en ver van het internet te blijven."

Langste filmveldslag ooit

Het grootste gevecht van seizoen 8 zit niet in de finale, maar in wat vermoedelijk de een na laatste aflevering is. In The Great Battle of Winterfell zullen de mensen van Westeros vechten voor hun leven tegen de White Walkers, de sneeuwzombies die al vanaf de eerste minuut van aflevering 1 de grootste dreiging vormen.

De aflevering bevat naar verwachting de langste veldslag ooit op film opgenomen. Regisseur Miguel Sapochnik, die een Emmy won voor de GoT-aflevering Battle of the Bastards - ook een lange veldslag, kwam in zijn zoektocht naar eerdere veldslagen op film uit bij het beleg van Helm's Deep in The Lord of the Rings: The Two Towers, dat bijna veertig minuten duurde. Deze aflevering klokt waarschijnlijk over een uur.

De aanpak van Sapochnik is op zijn minst rigoureus te noemen. 750 mensen werkten voor de aflevering 55 nachten lang in een koud, modderig en nat Noord-Ierland. De crew liet na afloop jacks maken met de opdruk 'We survived the long night'.

En de acteurs, die contractueel niks over de plot mogen verklappen, lieten in interviews duidelijk weten dat ze het verschrikkelijk zwaar vonden. "We bidden allemaal dat we dit nooit meer hoeven te doen," aldus Rory McCann, die The Hound speelt.

Waar waren we ook alweer gebleven?

'Bloed, seks en draken' wordt de fantasy-serie door niet-liefhebbers weleens genoemd, maar in GoT draait het vooral om macht, wraak en overleven.

De serie maakte afgelopen jaren naam met onverwachte en brute plotwendingen, waarin niets of niemand veilig leek. Centraal staat de strijd om de IJzeren troon. Wie die bekleedt, ­regeert over het Westerosrijk.

Terwijl de inwoners van Westeros elkaar het leven zuur maken, hebben maar weinigen door dat er een leger van White Walkers (sneeuwzombies) oprukt. In seizoen 8 verschuift de focus naar verwachting van de strijd om de troon naar die tegen de White Walkers. Grote vraag is wie overleeft en hoe het daarna moet.

Seizoen 8 telt slechts zes afleveringen, bijna allemaal van speel­fimlengte zijn. Game of Thrones is vanaf 15 april om 21 uur te zien via Ziggo Movies&Series XL, dat is een dag na de première in de VS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden