Galeriehouder: grote, fysieke expositie moet en kan

Galeriehouder Pien Rademakers heeft schoon genoeg van alle virtuele exposities en greep de kans om iets fysieks te organiseren.

Pien Rademakers bij een blauwe tafel met stoelen van Bart Eysink Smeets in Loods 6.Beeld Nosh Neneh

“Kunst is iets ervaren,” zegt ze. “Ik wil dat mensen weer ergens onderdoor kunnen lopen en dat ze zich klein voelen.”

Die ervaring kan ze niet bieden in haar eigen galerie op het KNSM-eiland, maar wel bij de buren van Loods 6. Tot 21 juni toont Rademakers op die locatie in samenwerking met SBK Kunstuitleen de expositie No Walls.

Bezoekers van de industriële Bagagehal aan de KNSM-laan betreden een oppervlak van meer dan duizend vierkante meter. Bij binnenkomst valt het oog op een metershoge stoel van Bart Eysink Smeets. Daarna volgt een enorm masker van gerecyclede touwen van Katwijkse vissers van Joana Schneiders en wie dat is gepasseerd stuit op de textielwandkleden van Mae Engelgeer. De objecten zijn groot en groots, de muren zijn leeg, op een paar schilderijen na.

Geen grenzen

Loods 6, een bundeling van kunstenaars, creatieve bedrijven en bijzondere winkels met ‘inhoudelijk’ voedsel voor lichaam en geest, zag de verhuur teruglopen door corona. Rademakers wist met de gezamenlijke expositie met SBK in dat gat te springen. “No Walls staat voor geen grenzen, geen kadertjes. Het maakt niet uit wat van mij is en wat van SBK, het staat gewoon door elkaar. Muren staan voor fysieke begrenzingen. Ze verbroederen niet en zorgen alleen maar voor concurrentie. Wij zagen geen obstakels en wilden iets doen.”

Vanaf vandaag zijn de monumentale werken van 26 gevestigde en jonge kunstenaars en ontwerpers te zien. Zo toont Silvia B. sculpturaal werk waarin ze grenzen laat vervagen: die tussen mens en natuur en de grens tussen lichaam en prothese. Armen en handen met zorgvuldig gelakte nagels laat ze vergroeien met naakte boomtakken: de bast is verwijderd. Datzelfde doet ze met benen op hoge hakken. “Ik maak altijd reflecties van de tijdsgeest. Deze serie verbeeldt de spagaat van de nieuwe generaties. Zij moeten, vooral in sociale media, alles uit het leven halen, feesten, de hele wereld verkennen en tegelijkertijd vliegangst hebben, consuminderen en de milieuproblematiek oplossen. Het is het feest en het drama van het menselijk leven in het antropoceen.”

Tomáš Libertíny toont zijn loodzware, organisch gevormde Bust Chair van zijdezacht gepolijst marmer. In haar felgekleurde nieuwste drieluik laat Florentijn de Boer perspectivische ruimtelijke composities zien gebaseerd op een imaginaire wereld. Koos Buster Stroucken vraagt zich, net als Warhol en Duchamp, af wat kunst eigenlijk verheft tot kunst. Hij stelt een brandblusser en watertank tentoon in kleurrijk keramiek. Kiki & Joost hebben twee objecten neergezet uit de serie civilized primitives.

Gewoon maken

Rademakers legt zich vanaf het begin niet neer bij de lockdown. Ze is steeds op zoek naar wat nog wel kan omdat ze positieve en inspirerende geluiden meer dan voorheen nodig vindt, en kwam al met diverse activiteiten. Ook No Walls komt voort uit ondernemingslust en verantwoordelijkheidsgevoel voor haar designers en kunstenaars. “In een hal van duizend vierkante meter moet gewoon iets groots komen. Binnen mijn eigen kring van kunstenaars heb ik mensen gevraagd met groot werk dat in de ruimte past. SBK en ik hebben twee keer een vergadering van een uur gehad en zijn toen gewoon gaan maken. Niemand vindt het erg dat het niet honderd procent perfect is, zolang het maar fysiek is.”

No Walls is een van de eerste fysieke exposities sinds de deuren van de kunstwereld op slot gingen. Rademakers ziet ondanks alles mogelijkheden. “Het gaat slecht met de cultuursector, galeries staan op instorten. Ik hoop dat dit het nieuwe normaal wordt en dat we nooit meer teruggaan naar de beurzen met ieder zijn eigen hokje. Daar voel ik me als een leeuw in een kooi.”

Loods 6, KNSM-Laan 143, t/m 21/6 en online bij Loods 6, Rademakers en SBK.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden