Plus Portret

Galerie toont poëzie van K. Schippers: ‘Beeldend en zinnenprikkelend’

K. Schippers’ gedicht Met van staat in een schreefloze letter op een muur. Beeld Peter Cox

In galerie EENWERK staat de poëzie van de voormalige stadsdichter K. Schippers centraal. Bovendien is zijn stem te horen in de poëzie-installatie Met van.

Op de glazen gevel van galerie EENWERK staat het gedicht No, no Nanette van K. Schippers: 

Tea for two heeft voor de oorlog/ iets voor mijn vader ­gedaan./  En ook voor mij./ Hij liep langzaam om/ 
het langer uit een huis/ te kunnen horen/ en miste zo lijn 2./ In de volgende zat mijn moeder.

“Dat gedicht kon ik niet laten liggen,” zegt galeriehouder Julius Vermeulen, “te meer omdat tram 2 hier elke zeven minuten voorbij komt.” Ook op twee witte muren van de expositieruimte zijn met zwarte letters gedichten van K. Schippers aangebracht. Op de ene muur Met van, op de andere Zes.

Tussenvoegsels

Dat laatste gaat als volgt: Een, twee, drie, vier, vijf, zeven. Ook dit gedicht geeft het speelse, ‘gewone’ karakter van veel van de poëzie van K. Schippers weer. Vriend Max Pam refereerde eraan in zijn speech tijdens de opening van de installatie Met van. 

“Dat zijn dus opgeteld zes woorden. Daarom luidt de titel: Zes. Alleen het woord zes ontbreekt, logisch natuurlijk, want dan zouden het niet zes, maar zeven woorden zijn. En dan is de titel verkeerd.”

Op de ander muur is het 33 strofen lange gedicht Met van aangebracht, zijn grote tussenvoegselgedicht. 

De eerste twee strofen: in maar ooit nu/ dan ook van op na/ niet om en door// naar voor over te/ bij met ter uit/ toch zo vast er.

En terwijl je leest, hoor je de stem van K. Schippers het gedicht voorlezen en speur je op de wand waar hij is. Door de herhaling van woorden duurt het even voor je hem te pakken hebt. Mooi is het, zoals de 82-jarige dichter met variatie in toon het toch enigszins abstracte gedicht iets wezenlijks geeft.

Vermeulen: “Het is mooi om zo echt in zijn werk te staan. Het is raadselachtig. Beeldend en zinnenprikkelend tegelijk. En dan hoor je zijn stem ook nog. Prachtig om zo met poëzie om te gaan. En het voorlezen stond er in één keer op, echt geweldig.”

“Deze galerie toont altijd maar één werk van een kunstenaar en alle dis­ciplines komen aan bod,” zegt Vermeulen. “Dus ook poëzie. Ik denk dat ik als eerste poëzie tentoonstel. In de anderhalf jaar dat ik nu open ben, heb ik African-American Flag van David Hammons laten zien, de neon­installatie Remember me van Steve McQueen en een werk van Berend Strik dat de vloer van het atelier van Jackson Pollock voorstelt. Nu zie je hier een aantal gedichten van K. Schippers, die ik beschouw als één werk. Kijk hoe het schreefloze lettertype van Met van contrasteert met de stoere letter Plantin die ik voor Zes heb gebruikt.”

Lettertypes

Julius Vermeulen mocht zelf kiezen welke gedichten van K. Schippers hij liet zien. “Eigenlijk heb ik dit werk in een geheel nieuwe context geplaatst, waardoor het een nieuw leven krijgt. Niet alleen door de manier waarop de gedichten op de wanden zijn geprojecteerd, maar ook door te kiezen voor een schreefloze letter voor Met van. In de bundel Tellen en wegen is dat een schreefletter. Nu ziet het er ineens heel modern uit.”

Net als de twee werken met zwarte stippen, Te veel en Te weinig, die in een andere ruimte hangen. “Die komen uit de bundel Sonatines door het open raam uit 1972. Toen was Damien Hirst, die ook stippenwerk maakt, nog een jongen. Hoe modern is K. Schippers wel niet?”

K.Schippers: Met van. Tot 29 juni in galerie EENWERK, Koninginneweg 176.
Donderdag tot en met zaterdag, 13 tot 18 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden