PlusBlikvangers

Future Past Glory is opgebouwd als een drie­dimensionale legpuzzel

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: Future Past Glory.

Het monument is opgebouwd als een driedimensionale legpuzzel.Beeld Nosh Neneh

Vrijwel iedereen kent Cornelis van Eesteren, de architect en planoloog die zijn stempel op de stad drukte met het Algemeen Uitbreidingsplan Amsterdam. Veel minder mensen weten wie Jakoba Mulder (1900-1988) was. Van Eesterens rechterhand volgde hem in 1958 op als hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling van de Dienst der Publieke Werken en is minstens zo belangrijk geweest voor de naoorlogse bouw als hij. Mulder bedacht onder andere de hovenbouw in de Watergraafsmeer, met veel groen tussen L-vormige woonblokken. Samen met Aldo van Eyck bouwde ze honderden speelplaatsen. En ze zorgde ervoor dat de nieuwe wijken voorzien werden van parken.

Een van die groene oases van haar hand is het Beatrixpark. Bij het 75-jarige bestaan van het park wilde de buurt Mulder eren met een kunstwerk. Het duurde tot het daaropvolgende jubileum voordat het er werkelijk stond, maar Future Past Glory van Heringa/Van Kalsbeek overtrof alle verwachtingen.

Liet Heringa en Maarten van Kalsbeek werken al sinds de jaren negentig als duo en maken grillige sculpturen. Die in kleurrijk kunsthars zijn de bekendste – eentje staat in de vaste opstelling van het Stedelijk. Ze verwerken er vaak Japanse beeldjes, afgietsels van bloemen, zelfs stukken strijkplank of fietsframes in. Herkenbaarheid is niet het streven. Het werk van Heringa/Van Kalsbeek is pure beeldhouwkunst en gaat over ruimte, volume en verhoudingen.

Toch bevat Future Past Glory de nodige symboliek en vertelt het 8,5 meter lange beeld verschillende verhalen. De Aziatisch ogende ornamenten verwijzen naar Mulders jeugd in Indonesië, waar zij onder de indruk raakte van de 1200 jaar oude tempel Borobudur. In de twee ronde vormen aan de linkerzijde is de plattegrond van Amsterdam te herkennen, met zijn typerende grachtengordel. En de platheid van het beeld refereert aan de kaarten waar Mulder haar hele leven mee in de weer was.

Het monument is opgebouwd als een drie­dimensionale legpuzzel. De kunstenaars hebben eerst de afzonderlijke vormen getekend in de computer en die met een laser uit roestvrij staal gesneden. In de smederij hebben ze die stukken op intuïtieve manier met elkaar gecombineerd, tot het klopte, en ze vastgelast.

Future Past Glory is geplaatst aan de rand van een grasveld, met rugdekking van een rij bomen. Afhankelijk van tijdstip, seizoen en weertype verandert het werk van kleur en schittering. Het weerspiegelt de veranderlijkheid van de omliggende omgeving, de stad waarvan Mulder wist dat die altijd op organische wijze doorgroeit, hoe gedetailleerd je alles ook plant.

Future Past Glory

Sinds 2018
Kunstenaar Heringa/Van Kalsbeek
Waar Beatrixpark

Beeld Jamie Groenestein
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden