Plus

Fuad Hassen: 'Ik ben absoluut geen wereldverbeteraar'

Fuad Hassen staat deze week in Bellevue met zijn tweede cabaretvoorstelling: Held. Behalve veel grappen, vertelt hij ook dat hij op vijfjarige leeftijd naar Nederland kwam en opgroeide zonder vader. Een verhaal dat Hassen eigenlijk nog niet kwijt wilde.

Hassen presenteert zichzelf in Held als een macho mannenman. 'Eigenlijk ben ik een enorme softie' Beeld Anne van Zantwijk

Een zaterdagavond ergens diep in Weesp. Hassens kleedkamer grenst aan het halletje waar mensen het theater binnenkomen. "'O, kijk, talent voor een tientje,' hoorde hij vooraf iemand zeggen. 'Zal wel niks zijn, maar ach, het is maar een tientje.' En dan moet je nog beginnen hè?" zegt Fuad Hassen lachend na afloop van zijn voorstelling.

Het was zijn eerste na de zomer en er gebeurde van alles. Zowel in de zaal als daarbuiten werd om onbekende redenen een enorm vuurwerk afgestoken. Hij ging er soepel mee om. Hassen staat makkelijk op het podium, doet soms denken aan Ronald Goedemondt.

Observator
'Hij is geen wereldverbeteraar, maar een observator,' schreef een recensent over zijn debuutprogramma. Daar is hij het van harte mee eens. "Dat klopt nog steeds ja. Ik ben er niet op uit om mensen te vertellen hoe ze hun leven moeten inrichten of wat ze allemaal verkeerd doen."

"Ik richt me op kleine dingen, zoals hoe iemand een appel eet. Het slaat helemaal nergens op, maar ik vind dat soort dingen grappig. Ik ben absoluut geen wereldverbeteraar."

Wel begint de avond vrij serieus. Met het moment waarop hij als vijfjarige jongen met zijn moeder en broer vanuit Soedan naar Nederland vlucht. Zijn vader blijft achter en zal zich later bij hen voegen, is het idee. Het loopt anders.

Ergens in de toekomst
"Dat leek me een verhaal voor ergens in de toekomst. Ik was niet van plan om het daar nu al over te hebben. Maar tijdens de eerste try-outs vroeg ik aan mensen wat een held precies is. Er waren drie antwoorden die steeds terugkwamen. Superman, maar dat vond ik te veel voor de hand liggen. Nelson Mandela, maar met hem heb ik weinig. En vader. Toen dacht ik: shit, dan moet ik het toch vertellen."

Hassen werd geboren in Eritrea en woonde van zijn tweede tot zijn vijfde levensjaar in Soedan. "Als ik aan die tijd denk, herinner ik me vooral dat de grond zo heet was. We liepen altijd op zand en altijd op blote voeten."

Een heel contrast met Den Bosch in november. Het sneeuwde al toen Hassen en zijn familie de stad binnenkwamen. Maar meestal vertelt hij een andere versie van het verhaal.

Grappig beeld
"Ik heb ooit verzonnen dat we tijdens carnaval arriveerden, omdat ik dat zo'n grappig beeld vind. Een gezin vlucht vanuit oorlogsgebied en komt in een ándere hel op aarde terecht. Als ik ergens word aangekondigd, gebruiken ze meestal dat zinnetje, dus ik laat het maar zo.

Hassen presenteert zichzelf in Held als een macho mannenman, iemand die niets moet hebben van yoga en zich verbaast over kattencafés waar je koffiedrinkt terwijl er zo'n bol haren op je schoot ligt te spinnen.

"Ik kan mezelf nu die houding aanmeten omdat ik eroverheen ben gestapt en zie hoe belachelijk het is. Eigenlijk ben ik een enorme softie, maar ik heb dat overdreven mannelijke wel heel lang gehad. Ik hoorde van anderen vaak dat dat kwam omdat ik zonder vader ben opgegroeid en dacht: zou dat het zijn?"

Kolonialistisch luchtje
Hassen mag zichzelf dan geen wereldverbeteraar noemen, de goede verstaander ontdekt wel degelijk voer voor discussie in zijn voorstelling. Zoals een briljante filosoof die in een derdewereldland op straat leeft en door een westerling wordt meegenomen.

"Het is de vraag of dat goed of slecht is. Er kunnen meer mensen van zijn kennis genieten, maar je rukt wel iemand uit zijn omgeving. En doe je dat omdat de wereld ervan profiteert of voor je eigen glorie?"

Er zit een kolonialistisch luchtje aan dat verhaal. Net als aan Hassens confrontatie met een bedelende dakloze in Den Bosch. Dat wordt uiteindelijk een soort performance art waar mensen graag hun portemonnee voor trekken. Hassen steekt de munten in eigen zak. "Ik ontneem hem het geld dat hij grotendeels zelf heeft verdiend. Het is een komische scène, maar ik probeer er toch een stempeltje mee te drukken."

Fuad Hassen speelt Held 18 en 19 oktober in Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden