PlusGallery Viewer

Frits Bergsma: ‘Het experiment geeft energie’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst, en vooral: wat kopen ze? Frits Bergsma (51), zelfstandig adviseur, maakt het niet veel uit of het uniek werk is, als hij het maar leuk en goed vindt.

David Jablonowski, Innovation Screensaver (2020), galerie Fons Welters.Beeld GALLERY VIEWER

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst geeft me inspiratie en vooral ook rust. Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen, en sta heel open voor experimentele kunstuitingen. Zo koop ik performances, videokunst en geluidsinstallaties. Juist het vernieuwende en het experiment vind ik interessant en geeft me ­energie.”

Heeft u kunst van huis uit mee­gekregen?

“Zeker. Mijn ouders gingen vaak naar musea en naar Collection d’Art op Keizersgracht 516, waar nu galerie Borzo zit. Toen ik in Amsterdam ging studeren, was dat ook de galerie waar ik op mijn 19de mijn eerste aankoop heb gedaan. Cora de Vries heeft me geleerd hoe naar kunst te kijken en goede keuzes te maken.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Via Instagram volg ik veel galeries, musea, kunstinstellingen en kunstenaars, dus ik ben goed op de hoogte van wat er allemaal wordt gemaakt en aangeboden.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“Ik ga graag naar galeries, maar bezoek ook veel musea. Beurzen zijn ook wel interessant, maar daar is het aanbod altijd zo groot dat ik al na een uur door het bos de bomen niet meer zie. Art Basel en Art Rotterdam zijn de enige beurzen die ik nog bezoek.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Dat hangt er echt van af. Nadat ­Galerie Juliette Jongma is gestopt, zijn er nog maar weinig galeries in Nederland die het experiment aandurven. Video en geluidsinstallaties zijn vaak werk in oplage. Het maakt mij niet uit of het uniek werk is, als ik het maar leuk en goed vind.”

Waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Eigenlijk altijd in de galerie. Op een beurs ben ik door het grote aanbod niet kritisch genoeg en raak ik al snel vermoeid. Online heb ik nog nooit wat gekocht. Is ook lastig met video en geluidskunst.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Ik beslis alleen.”

Is er een galerie waarmee u een speciale band hebt?

“Ik zie alle tentoonstellingen bij Martin van Zomeren, Annet Gelink, Fons Welters, Stigter Van Doesburg, Torch, Wouter van Leeuwen. Althuis & Hofland en Galerie Onrust. Daarnaast heb ik nog een hele lijst aan galeries waar ik regelmatig kom, maar ook weleens een tentoonstelling oversla.”

Als u een onbeperkt budget zou hebben, van wie zou u dan een werk aankopen?

“De video The Buzz Club van Rineke Dijkstra en de installatie The Ballad of Sexual Dependency van Nan Goldin. De installatie van Nan Goldin heb ik maar één keer gezien, in Centre Pompidou, jaren geleden, maar is altijd in mijn hoofd blijven zitten. Als The Buzz Club in het Stedelijk te zien is, ga ik daar echt zo vaak mogelijk naar toe.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Sarah Pichlkostner werkt met materialen en ook vaak met licht, waardoor haar werken een heel speels effect hebben. Hier word ik nou blij van!”

“De combinaties van materialen en voorwerpen maken David Jablonowski’s installaties ongrijpbaar en verrassend. Je blijft kijken en nieuwe dingen zien.”

“In zijn eerste tentoonstelling bij Martin van Zomeren liet Oscar Pabón fantastisch werk zien met Perzische tapijten. Hij gebruikt vaak verrassende materialen, zoals douchegordijnen, tafels en krukjes, en weet zich steeds te vernieuwen en door te ontwikkelen.”

Frits Bergsma, adviseur, koopt graag videokunst, installaties en performances.

Een langere versie lezen of zelf kunst ­kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden