Plus

Frénk van der Linden over de Sonja Barend Award: 'Jury koos de grote namen'

Dinsdagavond wordt in DWDD de Sonja Barend Award uitgereikt, de jaarlijkse vakprijs voor het beste interview. 'Meesterinterviewer' Frénk van der Linden neemt de drie genomineerden door.

Wilfried de Jong met koning Willem-Alexander Beeld anp

Wilfried de Jong met koning Willem-Alexander, 26 april 2017

"Wilfried de Jong is een heel fysieke interviewer, hij zit naar voren gebogen op de punt van de bank en kruipt zo bijna letterlijk naar de koning toe. De Jong slaagt erin om een warme, ontspannen sfeer te creëren, waardoor Willem-Alexander makkelijk gaat praten. Hij houdt knap de balans tussen empathie en een kritische ondertoon."

"Wel miste ik een aantal vragen. Waarom ging het niet over de vader van Máxima, toch de belangrijkste affaire van zijn koningschap. Als daar afspraken over zijn gemaakt met de Rijksvoorlichtingsdienst, dan had ik dat als kijker graag gehoord."

"Het belangrijkste criterium voor een goed ­interview is dat de geïnterviewde een kant van zichzelf laat zien die wij nog nooit eerder zagen en die hij zelf ook nog niet kende. Dat hij eigenlijk met zichzelf in gesprek raakt."

"Het vereist veel techniek maar vooral het vermogen van de interviewer om zielscontact te maken om zo dicht bij 'de mensch' te komen. De persoon ­tegenover je moet weer authentiek worden, waarachtig."

"Zoiets gebeurt maar zelden. Jaarlijks maak ik zo'n 75 interviews en misschien lukt het maar drie keer om mijn poot als een Jehova's getuige tussen de deur te krijgen."

"Ik zie het ook niet helemaal terug bij de drie interviews die genomineerd zijn. Stuk voor stuk goede interviews, maar niet steengoed. De jury heeft gekozen voor de grootste namen maar niet voor het interview dat er journalistiek-inhoudelijk uitsprong."

"Wat mij betreft was dat het gesprek dat Kefah Allush had met Joost Prinsen in het programma De Kist. Ten onrechte haalde dat de shortlist niet. Prinsen wilde zich overduidelijk niet helemaal blootgeven, was afwerend en een beetje narrig."

"Maar Allush wist Prinsen op een heel charmante en milde manier te ontmantelen. Bewonderenswaardig. Mij is dat niet gelukt toen ik Prinsen interviewde."

Janine Abbring met Eberhard van der Laan, Zomergasten, 30 juli 2017

"Kundig gedaan van Janine Abbring, maar interviewtechnisch was dit niet heel interessant. Iedere capabele interviewer had die emoties er bij Van der Laan uit gekregen. Het was duidelijk dat dit zijn laatste interview was, en hij had ook goed nagedacht over de compositie van de avond."

"Samen met Abbring werkte hij toe naar het emotionele einde van het gesprek waarbij hij het niet helemaal drooghield. In die catharsis zat een zeker effectbejag, maar geen goed ­interview zonder drama."

"Het gesprek had wel kritischer gemogen, in een interview van drie uur moet je af en toe de duimschroeven aandraaien. In een interview mag je alles vragen. Dat maakt het ook zo'n aantrekkelijk genre. De centrale vraag in de interviews in mijn bundel Onder Hollandse Helden is: hoe sla jij je door het leven heen?"

"Door de redactie van Zomergasten wordt betrekkelijk weinig aan research gedaan. Daardoor ontbrak het aan pittige vragen over zaken die Van der Laan als politicus niet goed heeft aangepakt. Ook had het kunnen gaan over het roken van Van der Laan. Waarom rookte Van der Laan, een intelligente man, tientallen sigaretten per dag? Hoe ging hij om met zijn verslaving? Waarom word je een junk? Zo ga je dóód."

'Het gesprek had wel kritischer gemogen, in een interview van drie uur moet je af en toe de duimschroeven aandraaien' Beeld VPRO

Jeroen Pauw met Diederik Samsom, 5 jaar later, 21 december 2016

"De timing van dit interview was fantastisch: het eerste gesprek was een paar maanden voor Diederik Samsom PvdA-leider werd, het tweede gesprek een paar dagen nadat hij door Lodewijk Asscher was verslagen bij de lijsttrekkersverkiezing. Dat is meer dan mazzel hebben: je moet een goede redactie hebben die hem weet te verleiden om het te doen. Dat hij daar zat, was al een prestatie op zich."

"Jeroen Pauw is een superintelligente interviewer die heel rustig, stukje bij beetje afdaalt in de persoon die hij tegenover zich heeft. Hij is extreem zakelijk en rationeel, wat meteen ook zijn manco is."

"Je merkt dat Pauw zich niet zo prettig voelt als het over persoonlijke dingen gaat. Dan gaat hij achteroverleunen in zijn stoel. Dat is ook een trucje: als je niet doorvraagt, gaan sommige mensen alleen maar meer vertellen. Maar in dit interview verandert Pauw zelf het onderwerp als het stukgelopen huwelijk van Samsom ter sprake komt. Als ik Pauw zou interviewen zou ik hem vragen waarom hij zo ongemakkelijk wordt van emoties."

"De drie genomineerde interviews gaan over verlies: Samsom is zijn partijleiderschap kwijt, Van der Laan gaat dood en de koning praat over het verlies van zijn vrijheid, over het gevangenzitten in zijn positie. Dat is natuurlijk een intrigerend thema. Wel vind ik het jammer dat de ­jury van de Sonja Barend Award zo veel belang hecht aan emoties."

"Ik werd zelf eens ten onrechte genomineerd omdat ik met de oudere schrijfster Marjan Berk sprak over erotiek. Als dat over het moederschap was gegaan, had dat matige interview van mij het niet gehaald. Het zou de jury moeten gaan om het vakmanschap, om de chirurgische precisie waarmee een interviewer zijn scalpel gebruikt om het hart van de geïnterviewde laagje voor laagje open te ­maken."

'Dat hij daar zat, was al een prestatie op zich' Beeld -

Onder Hollandse Helden

Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van journalist Frénk van der Linden is in museum De Fundatie in Zwolle de tentoonstelling Onder Hollandse Helden. Daarin worden 25 portretten getoond van mensen die door Van der Linden zijn geïnterviewd.

De portretten van Van der Linden gaan een 'dialoog' aan met de schilderijen, tekeningen en foto's van de geïnterviewde, uiteenlopend van Freddy Heineken tot zangeres Anouk.

In het boek Onder Hollandse Helden, valkuilen en levenslessen van een vragensteller zijn de belangrijkste interviews van Van der Linden gebundeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden