Franse ziekenhuisfilm De son vivant verzandt in goedkoop melodrama

Jammer: door de theatrale aanpak van de Franse regisseur Emmanuelle Bercot dreigt ziekenhuisdrama De son vivant te verworden tot een soap met nogal melodramatische verhaallijnen.

Roosje van der Kamp
Catherine Deneuve en Benoît Magimel als moeder en zoon in het Franse ziekenhuisdrama De son vivant. Beeld
Catherine Deneuve en Benoît Magimel als moeder en zoon in het Franse ziekenhuisdrama De son vivant.

Met de verbeelding van een ziekenhuis vol lichtblauwe muren, zonovergoten ruimtes, vrolijke patiënten en dokters met genoeg tijd omhanden is De son vivant het tegenovergestelde van een Ken Loachfilm. Het Franse drama gaat niet over de hardvochtigheid van het systeem dat we hebben, maar over de zachtmoedigheid van het systeem dat we verdienen. “Dit is mijn thuis,” zegt een stervende Benjamin (Benoît Magimel) dan ook over het ziekenhuis waar hij tijdens de terminale fase van zijn alvleesklierkanker verblijft.

De son vivant is het verhaal dat we onszelf graag zouden vertellen over onze laatste maanden. Het is het verhaal over een uiterst empathische arts die zich allerlei details uit het leven van zijn patiënt herinnert, net zoveel tijd neemt als de patiënt nodig heeft om zijn diagnose en behandelplannen door te nemen, tijdens zijn pauzes vrolijke liedjes zingt met verpleegsters en kekke stropdassen draagt om zijn patiënten op te vrolijken.

Dit is natuurlijk meer mythe dan realiteit, zoals iedereen weet die weleens met het gezondheidszorgsysteem te maken heeft gehad – niet omdat er geen verpleegsters of dokters zijn die het beste met de patiënt voor hebben, maar omdat de tijd en de middelen nou eenmaal beperkt zijn.

Wat begint als een troostend verhaal over ziekte en dood, wordt al snel een soaptafereel wanneer De son vivant zowel een ongemakkelijk liefdesverhaal tussen verpleegkundige en patiënt als een verzoening met een verloren zoon aan het verhaal toevoegt. Deze twee verhaallijnen zijn emblematisch voor de theatrale aanpak van regisseur Emmanuelle Bercot, die ontzettend veel goedkoop melodrama toevoegt aan een verhaal dat al verdrietig genoeg is.

De son vivant

Regie Emmanuelle Bercot
Met Benoît Magimel, Catherine Deneuve, Gabriel Sara, Cécile de France