Plus

Franse modeblad Numéro vanaf september in Nederland

Vanaf september is ons land een modetijdschrift rijker: het van oorsprong Franse Numéro. De Amsterdamse uitgever Floris Müller gelooft namelijk heilig in papier.

Het van origine Franse Numéro verschijnt van Japan tot Duitsland en van Rusland tot China. En nu ook in Nederland Beeld Numéro

Dat het uitgeven van glossy vrouwenbladen geen branche is waar het momenteel bijzonder goed mee gaat, is bekend. Niet alleen de Nederlandse tijdschriften hebben het al jaren moeilijk, ook in andere landen staat de bladenmarkt onder druk - de Amerikaanse Glamour en Teen Vogue hebben het papier zelfs volledig ingeruild voor sites en sociale media.

En toch durft Floris Müller (38) het aan om een geheel nieuwe titel in de Nederlandse schappen te gooien: het van oorsprong Franse Numéro. Het eerste nummer moet in september af zijn. Daarna komt het blad vier keer per jaar uit in een oplage van twintigduizend stuks, waarvan twee keer in een editie gericht op mannen: Numéro Homme. Mogelijk komt daar later de Numéro A (van art) bij.

"Je leest eindeloos dat printmedia dood zijn, maar er wordt nog steeds veel gelezen, en verkocht. In het tijdschriftenschap zijn inderdaad al behoorlijk wat modebladen te vinden, maar ik denk dat Numéro zich daarin kan onderscheiden. In Nederland bestaat de neiging om mode nogal plat af te beelden: koop déze schoen, die jurk, of dít sieraad. Terwijl een modeblad veel meer op inspiratie en emotie gericht zou moeten zijn."

Müller, voorheen journalist bij de NOS en redacteur bij Quote, runt uitgeverij PBQ Media, die huist in een kantoor in Het Sieraad in Amsterdam-West. Hij geeft momenteel het wetenschappelijke tijdschrift Dirty Science uit en het politiek getinte Bernie.

Van beide tijdschriften is hij hoofdredacteur, maar van zijn nieuwste titel wordt dat de 23-jarige Timotej Letonja, een Sloveen die sinds een paar jaar in Amsterdam woont. Letonja produceert momenteel fotoseries voor bladen als Vogue en L'Officiel en runt een modellenbureau.

Müller: "Hij kwam bij mij met het plan om Numéro in Nederland uit te gaan geven. Hij heeft inderdaad nog nooit een redactie voorgezeten, maar eens moet de eerste keer zijn. En nee, ik zal me niet met de inhoud gaan bemoeien."

Rebelser
Voor insiders is Numéro een bekende naam, het geldt als een van de meest luxueuze en modebewuste titels die er zijn, qua fotografie net wat artistieker en rebelser dan Vogue of Harper's Bazaar. De eerste Numéro werd in 1999 in Parijs uitgegeven door Babeth Djian, die tot op de dag vandaag de hoofdredacteur is. Daarna kwamen Numéro Tokyo, Korea, China, Thailand, Russia en Berlin op de markt.

Het van origine Franse Numéro verschijnt van Japan tot Duitsland en van Rusland tot China. En nu ook in Nederland Beeld Numéro

"Ik was de tijdschriften die me vertelden hoe ik een man moest verleiden zat," zei Djian in 2008 in The Sunday Times. "Ik wilde een tijdschrift maken voor een intelligente vrouw die wil lezen over kunst, design, muziek, niet over onzin als antirimpelcrèmes."

In de laatste editie van haar blad vind je bijvoorbeeld interviews met de jonge actrice Willow Smith, hippe kunstenaars en galeriehouders en vooral heel veel fotoseries - zo ongeveer de helft van het blad.

Geen vertalingen
Floris Müller kocht de licentie om Numéro in Nederland uit te brengen, met als voordeel dat hij artikelen en fotoseries van zijn internationale collega's mag aankopen. Toch zegt hij dat in de Nederlandse versie geen vertalingen te vinden zullen zijn.

"Wil je nu met een tijdschrift het verschil maken, dan zal je moeten investeren in je doelgroep. Dat doe je niet met artikelen vertalen, want Fransen draaien veel meer om de brij heen, Nederlanders schrijven heel direct, en Chinezen zouden nooit expliciete teksten schrijven."

"De media hebben het de afgelopen jaren moeilijk gehad, waardoor enorm is gesneden in het personeel. Met steeds minder geld wordt geprobeerd hetzelfde product te maken, maar ik wil niet meegaan in die race naar de bodem."

"Ik besteed 85 procent aan wat we verdienen aan het product. We zitten niet in een fancy pand, hebben niet allerlei managementlagen, maar alleen een team van tien mensen dat werkt aan het blad. Volgens mij is dat de toekomst van het bladenmaken."

Beeld Numéro

Glossymarkt

Hearst Netherlands gaf altijd al de Nederlandse versies van Elle, Harper's Bazaar en Cosmopolitan uit. Eind 2017 nam Hearst de titels van de Duitse uitgeverij G+J over, die vertrok uit Nederland. Sindsdien horen ook Vogue, Jan en Glamour bij Hearst.

Daarnaast zijn er nog een flink aantal titels in de Nederlandse kiosk te vinden die zich voor een groot deel over mode en uiterlijke verzorging ontfermen: Beau Monde, Grazia en Marie Claire (Pijper Media) L'Officiel (Les Editions Jalou).

Ook zijn er drie titels met een BN'er aan het hoofd: Linda (en Linda.mode, onlangs aangekocht door Talpa Network), &C (&C Media) en Wendy (Wendy Multimedia).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden