Soccer girls

Plus Fotoserie

Fotoserie over voetbalmeisjes: zo krachtig, zo gedreven

Soccer girls Beeld Nienke Veneboer

Fotograaf Nienke Veneboer (30) volgde een aantal voetbalsters van de Haarlemse Meiden Voetbal School. ‘Blond haar, sproetjes, maar je ziet dat er iets broeit vanbinnen.’ Morgen begint het WK vrouwenvoetbal in Frankrijk.

“Ik maak eigenlijk alleen maar portretseries. En in al die series sta ik zelf centraal; mijn gevoel of fascinatie is altijd het begin van een serie die ik maak. En als ik alle foto’s tot slot naast elkaar leg, is het eigenlijk één groot zelfportret.”

Nienke Veneboer studeerde in 2015 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, richting fotografie, met een serie portretten van meisjes en jonge vrouwen. Ze had verschillende meisjes gefotografeerd, in leeftijd variërend van 4 tot 25 jaar. En toen ze alle foto’s bij elkaar had gelegd, zag ze de overeenkomsten: het waren allemaal blonde, stoere meisjes. Het had ook een en hetzelfde meisje kunnen zijn, dat in de loop der jaren was gefotografeerd. “Veel mensen dachten dat ik het zelf was – ik ben ook blond.”

Na haar afstuderen ging Veneboer door met het maken van series met meisjes; voor haar meest recente serie volgde ze een aantal talentvolle, zeer gedreven voetbalsters van de vorig jaar opgerichte Haarlemse Meiden Voetbal School. “Toen ik hoorde dat die voetbalschool er zou ­komen, was ik direct enthousiast. Ik heb ze een tijdje op het veld geobserveerd – het zijn meiden van een jaar of vijftien, zestien die op hun eigen club de jongens eruit voetballen – en er vervolgens een aantal uitgekozen, ­omdat ze zo’n gedreven, krachtige blik hebben. Blond haar, sproetjes – zo ziet half Nederland eruit, maar je ziet dat er iets broeit vanbinnen.”

Soccer girls Beeld Nienke Veneboer

Ze schoot alle portretten analoog, met een heel oude ­camera. “Dat vonden die meiden maar raar – toen merkte ik dat ik echt wel wat ouder ben. Ze zeiden ook ‘u’, dan dacht ik: doe effe normaal; ik voel me nog steeds een meisje. Ze vroegen weleens of ze konden zien wat ik aan het ­maken was, maar dat leek me geen goed idee. Het zijn óók gewoon pubermeisjes en die zijn over het algemeen heel zelfkritisch; als ze dan tussendoor beelden van zichzelf hadden gezien, zouden ze daarna misschien minder ­onbevangen op het veld hebben gestaan.”

Ongemakkelijk

Toen haar hele serie klaar was, heeft Veneboer de portretten wél aan alle geportretteerde meiden laten zien. “Ik vertelde een van de meisjes dat ik zo onder de indruk was van haar blik. ‘Jij hebt zo’n gedreven gezicht,’ zei ik, ‘heb je dat gezien, wat vond je er zelf van?’ Ze werd er heel ongemakkelijk van; wat ik op het veld had gezien, was in één klap verdwenen. Ze was zo ontzettend zelfverzekerd en krachtig op het veld, maar ze had zelf nog geen idee; ze had helemaal niet door dat ze dat uitstraalde. Later dacht ik: dat is precies waar het om draait in mijn series. Het zijn van die meiden die hun potentie zelf nog niet doorhebben, maar ik zie het. En ik hoop dat anderen het door mijn foto’s ook in hen gaan zien.”

Behalve fotograaf is Veneboer onderwijsassistent; ­wegens een tekort aan leerkrachten staat ze twee dagen per week voor een kleuterklas in Haarlem. Zelf voetbalt ze niet. “Ik heb wel schoolvoetbal gespeeld; ik was verdediger en vond het cool om er heel hard in te gaan. En ik heb wedstrijden gezwommen. Heel fanatiek. Ik ben ­gestopt omdat ik er te nerveus van werd. Ik heb één keer een valse start gemaakt en dan verpest je de race voor het hele bad. Dat vond ik zo erg dat ik daarna altijd nét te laat vertrok. Ik was best goed, stond af en toe in de krant, maar de druk om het elke keer weer waar te maken was te groot voor mij. Dat heb ik van mijn moeder geërfd. Zij speelde basketbal, werd geselecteerd voor het Nederlands team en durfde ook niet.”

Soccer girls Beeld Nienke Veneboer
Soccer girls Beeld Nienke Veneboer
Soccer girls Beeld Nienke Veneboer

Meer werk is te vinden op www.nienkeveneboer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden