Plus PS

Fotograaf Michael Putland zag alle popsterren van dichtbij

Duizenden popartiesten fotografeerde de Engelsman Michael Putland - hij mocht overal bij zijn. Zijn werk is vanaf vrijdag te zien in galerie Vassie.

The Jimi Hendrix Experience, Woburn Abbey, Engeland, 1968 Beeld Michael Putland

Het was in 1973. The Rolling Stones hadden een zoveelste Europese tour afgesloten en na een ongetwijfeld heel wild feest vlogen Mick Jagger en zijn toenmalige echtgenote Bianca Pérez-Mora Macias 's ochtends terug naar huis. ­Michael Putland fotografeerde hen toen ze in slaap waren gevallen.

De ook in die toestand beeldschone Bianca hing scheef onderuit, Mick Jagger had zijn hoofd op haar schouder gelegd. Het leverde een heel intieme foto op. Mick Jagger, indertijd een van de grote wildemannen van de rock-'n-roll, lijkt er wel een schooljongetje op.

Kom er tegenwoordig nog maar eens om, zo'n foto. Popfotografen mogen artiesten vaak alleen nog onder strak geregisseerde omstandigheden in liefst zo kort mogelijke tijd fotograferen.

In de jaren zeventig gingen ze bijna op voet van gelijkwaardigheid met elkaar om en speelde tijd nauwelijks een rol.

Een zo intiem portret van Mick en ­Bianca kon Michael Putland maken omdat hij al die hele tournee van The Rolling Stones met de groep had meegereisd.

Hij mocht overal bij zijn, mocht ook alles fotograferen. Zo ging dat in de jaren zeventig, het decennium waarin Putland naar eigen zeggen niet één dag vrij had.

Dat harde werken van toen resulteerde in veel moois: van de halve eeuw dat hij als fotograaf actief was, is zijn werk uit de seventies zonder meer het sterkst.

Badkamer als donkere kamer
Al op zijn negende begon de in 1947 in een voorstadje van Londen geboren Putland te fotograferen. Zijn eerste ­camera kreeg hij van zijn oma: een Brownie, zo'n boxje waar je van bovenaf inkeek. Tot ongenoegen van zijn ­ouders gebruikte hij de badkamer als donkere kamer.

Bryan Ferry van Roxy Music bij zijn huis in Londen, 1976 Beeld Michael Putland
Duran Duran, studiofoto, 1981 Beeld Michael Putland

Op zijn zestiende ging hij werken in een fotostudio in Londen. Drie jaar later al zette hij een eigen studio op. En weer twee jaar later, in 1971, werd hij de officiële fotograaf van het tijdschrift Disc & Music Echo. Zijn eerste opdracht voor het blad: een portret van Mick Jagger. In de jaren die volgden zou Putland letterlijk duizenden artiesten fotograferen.

Tegenwoordig richt de nog altijd actieve Putland zijn camera vooral op muzikanten uit de hoek van de klassieke muziek en de jazz, maar in de jaren zeventig en tachtig werkte hij vrijwel alleen met rockers.

Behalve voor tijdschriften en kranten fotografeerde hij ook voor groepen zelf (foto's van Putland kwamen terecht op platenhoezen van The Stones) en hun platenmaatschappijen.

Maar wie zijn opdrachtgevers ook waren, Michael Putlands blik was vooral die van een fotojournalist. Van glamourfoto's moest hij niet veel hebben. En technisch was hij ook niet heel erg onderlegd.

Informele portretten
Putlands beste foto's zijn vaak heel informele portretten. Zijn eigen favoriet is een foto van Mick Jagger samen met de reggaezangers Bob Marley en Peter Tosh, backstage ­gemaakt in New York, waar Putland van 1977 tot 1984 woonde en werkte.

De zangers hebben het op die foto alledrie duidelijk naar hun zin: niet alleen Mick Jagger ziet er dit keer uit als een jongetje, ook de twee Jamaicanen hebben iets heel ontwapenends.

Al die jaren als popfotograaf leverden karrenvrachten aan anekdotes op natuurlijk. Putlands favoriete sterke verhaal gaat over Stephen Stills. Toen hij die samen met een journalist in de jaren zeventig thuis bezocht, vroeg Stills of ze zijn nieuw album wilden horen.

Dat wilden ze, waarna Stills ze voorging naar zijn studio. Putland en de journalist verwachtten een tape te horen te krijgen, maar tot hun verbazing en verrukking voerden Stephen Stills en zijn band de plaat in zijn geheel live uit.

Michael Putland, galerie Vassie, Langestraat 47, t/m 21/4

Jerry Hall tijdens een optreden met Brian Ferry, club The Bottom Line, New York, 1977 Beeld Michael Putland
Bob Marley, Mick Jagger en Peter Tosh, New York, 1978 Beeld Michael Putland
David Bowie thuis in Haddon Hall, Beckenham, 1972 Beeld Michael Putland
Bianca en Mick Jagger, in het vliegtuig op weg naar huis, 1973 Beeld Michael Putland
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden