Harmen de Jong op de Klapstoel.

Interview

Fotograaf ­Harmen de Jong: ‘Het is fijn om er met regelmaat een te slopen’

Harmen de Jong op de Klapstoel. Beeld Harmen De Jong

Fotograaf ­Harmen de Jong presenteert in De Nieuwe Boekhandel ­woensdag zijn boek 150 BN’ers op de Klapstoel, met portretfoto’s die hij maakte bij de vermaarde ­Parool-rubriek.

Hij werd in 2008 gevraagd voor Op de klapstoel, de wekelijkse Parool­rubriek met het interview in trefwoorden die zijn eerste editie beleefde op 5 oktober 1991 (BN’er van dienst: Phil Bloom; interviewer: Peter van Brummelen; fotograaf: Michaël Ferron). Harmen de Jong (44): “Ik kende de serie niet. Ik vond het wel gelijk leuk, maar ik begreep het niet helemaal. Mijn eerste foto was best voorspelbaar, van Heddy Lester: een vrij suffe foto van een vrouw op een stoel voor een boom. De chef beeld van Het ­Parool zei: ‘Dit mag best wat doller.’ Mijn tweede kandidaat, kunstenaar Chiel van Zelst, wilde gelijk in zijn blote reet. Dus toen was ik op de goede weg.”

Vaak laat hij zich leiden door de situatie die hij aantreft, een vooropgezet plan heeft hij zelden. De fotografie doen bij interviews in een cafeetje, daar is hij geen fan van. “Dan staat er altijd iets in de weg of zitten er lelijke mensen.” Dan liever de straat op, een gevaarlijke kruising mag ook. Hij liet geïnterviewden te water gaan, plaatsnemen in een vuilcontainer, op wrakke zolders op balken balanceren, luchtpianospelen in het riet. Soms is het goed spieden waar de klapstoel zich schuilhoudt op de foto.

Gekweld artiestje

“Ik zoek de grenzen op. Maar de overtuiging dat er wel iets gaat gebeuren wat ik kan gebruiken, is er niet altijd. Soms ben ik echt zo’n gekweld artiestje dat met de moed der wanhoop iets probeert. Ik heb een aparte relatie met die stoelen. Er zijn momenten dat ik die stoel haat, als ik bij iemand aankom met dat ding onder mijn arm en dan geen flauwe notie heb wat ik moet. Soms wordt ik ook gered door degene die ik fotografeer.”

De stoelen overleven het niet altijd. “Het is een geweldige rubriek. Maar ik spaar de stoelen zo min ­mogelijk. Het is fijn om er met enige regelmaat een te slopen. Deze serie nodigt uit tot baldadigheid, ik kan het niet doen zonder af en toe uit de bocht te vliegen.”

Peter van Brummelen, bedenker van de rubriek en nog altijd een van de auteurs, weet zich nog te herinneren dat op de redactie een voorraad reservestoelen stond. Die is er niet meer, De Jong scharrelt ze nu zelf op bij Kringloopwinkels. “Toen de stoel nog bij Ikea verkrijgbaar was, is ie goed verkocht, dus ze duiken her en der op. Mijn moeder houdt ook haar ogen open.”

Crowdfunding

Na zijn tentoonstelling Klapstoel­foto’s in de Hogeschool van ­Amsterdam in 2014 en een expositie in VondelCS, werd het tijd voor een boek, gefinancierd met crowdfunding. “Saai wordt het nooit, ik krijg veel van de mensen die ik fotografeer. Het zijn vrijwel altijd interessante mensen die me boeien en uitdagen.”

150 BN’ers Op de Klapstoel, Harmen de Jong, €24,99, 160 blz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden