Plus

Fotograaf Hanekroot: 'Bowie kwam de eerste keer bijna verlegen over'

In de jaren zeventig was hij dé pop-fotograaf van Nederland. Foto's die Gijsbert Hanekroot toen maakte van David Bowie zijn vanaf zaterdag te zien in de Eduard Planting Gallery.

Bowie in Ahoy, Rotterdam 1976 Beeld Gijsbert Hanekroot

Vijf keer heeft hij David Bowie gefotografeerd. Dat hadden er zes kunnen zijn, maar bij de eerste ontmoeting bleef het bij een praatje. "Later had ik daar natuurlijk enorme spijt van," zegt Gijsbert Hanekroot (71). "Maar hoe had ik kunnen weten dat hij zo groot zou worden? Hij kwam die eerste keer timide, bijna verlegen over."

Het was in de Londense Air Studio dat Hanekroot in 1971 zijn eerste ontmoeting met Bowie had. "Ik was daar voor Roxy Music. Bowie was in een andere ruimte aan het opnemen. In de kantine zat hij te werken aan een songtekst. Hij vroeg me wat ik van een bepaalde zin vond. Goed zo? Of kon hij hem beter ergens anders in de tekst zetten? Ik vond het best raar. Wat moet ik hiermee, dacht ik nog."

Camera
"De situatie was half privé, ik heb er niet eens aan gedacht te fotograferen, ook omdat hij niet een heel bijzondere indruk op me maakte. Die jongen zat daar gewoon als zichzelf, hij had nog niet de rol van David ­Bowie. Het sterrendom is voor een groot deel een toneelstuk. Dat heb ik ook gezien bij Mick Jagger, die spéélde de ster. Die kon echt, zoals veel grote artiesten, een knop omzetten."

In de jaren zeventig had hij ze allemaal voor zijn camera: Bowie en Jagger, maar ook Neil Young, Paul McCartney en Bruce Springsteen. ­Hanekroot publiceerde vooral in muziektijdschrift Oor, maar ook in kranten, waaronder Het Parool. De nu zo gevierde popfotograaf Anton Corbijn liep ooit stage bij hem. Hanekroot zei de popfotografie al in de vroege jaren tachtig vaarwel, maar er is nog altijd vraag naar zijn werk van vroeger.

Aanvulling
"Toen ik hoorde dat die grote ­Bowietentoonstelling in Groningen zou komen, dacht ik: daar moet ik bij zijn. In de plaatselijk galerie Noorderlicht had ik mijn eerste Bowie­tentoonsteling. Nu heb ik er twee tegelijk: hier in Amsterdam, maar ook in - ik vind het zelf heel deftig klinken - Aix-en-Provence. Sinds Bowies dood is er veel belangstelling voor mijn foto's van hem. Via Getty, het ­fotoagentschap, zijn ze het afgelopen jaar over de hele wereld gepubliceerd."

Hoe schat Hanekroot zelf de historische waarde ervan in? "Engelsmannen als Terry O'Neill en Brian Duffy zijn natuurlijk dé Bowiefotografen. Bowie was heel bewust bezig met zijn imago en werkte nauw met hen samen, maar zij waren studiofotografen en werkten in opdracht van Bowie. Ik was een echte reportagefotograaf. In die zin is mijn werk een aanvulling op die heel bekende foto's."

Bowie in de Toppopstudio 1974 Beeld Gijsbert Hanekroot

Meisjes
Hanekroot was erbij toen Bowie in 1973 in het Londense Earls Court optrad als Ziggy Stardust. "Ik stond helemaal vooraan. Vijftienjarige meisjes klommen in me, onder de jongens waren veel Bowielookalikes. Het was heel slecht georganiseerd, het geluid was ook belabberd. Technici, beveiliging, management: iedereen moest eigenlijk nog leren hoe het moest. Het betekende wel dat je als fotograaf vrij spel had. Bij dat concert stond Bowie soms op maar een meter afstand."

Een jaar later maakte ook Nederland echt kennis met Bowie. Hanekroot was erbij toen de Engelsman playbackte in de Toppop-studio en een legendarische persconferentie in het Amstel Hotel gaf. In de hal van Ahoy in Rotterdam fotografeerde hij hem twee keer. In Hanekroots dit jaar verschenen boek David Bowie - the seventies staan slechts twee kleine fotootjes van de Ahoyshow van 1978.

Bowie in Earls Court, Londen 1973 Beeld Gijsbert Hanekroot

"Dat was de laatste keer dat ik hem fotografeerde. Mijn eerdere foto's vond ik veel beter. Dat had ik bij meer artiesten. Dat was ook een van de redenen dat ik stopte met de popfotografie; als je er achter komt dat je eerder werk niet kunt overtreffen, moet je er een punt achter zetten."

David Bowie - the Seventies. T/m 28/8 in Eduard Planting Gallery, Eerste Bloem-dwarsstraat 2, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden