Plus

Fotograaf Carli Hermès: 'Wat is extreem aan een blote vrouw?'

Veelbesproken campagnes voor Suitsupply, portretten van sterren als George Clooney en Robbie Williams en artistiek naakt. Fotograaf Carli Hermès is niet bang om buiten de lijntjes te kleuren. Sterker nog, hij vindt dat een beetje experimenteren zijn werk beter maakt.

Beeld Carli Hermès

De woorden 'saai' en 'volgzaam' ontbreken in het woordenboek van Carli Hermès (53). De jubilerende Brabantse topfotograaf houdt al drie decennia van experimenteren, de grenzen opzoeken en van het verkennen van verschillende genres en circuits.

Daarom hangt zijn werk zowel in het Groninger Museum en op grote kunstbeurzen zoals die in Miami, als ook in talloze Nederlandse bushokjes.

Want al jaren fotografeert hij de campagnes van budgetpakkenketen Suitsupply. Opmerkelijk vanwege de locaties - op de rand van een New Yorkse wolkenkrabber, in een raket, voor De Nachtwacht - maar zijn werk is ook inhoudelijk steevast voer voor discussie.

Woedende criticasters noemden begin dit jaar zijn beelden van halfblote vrouwen in suggestieve poses 'seksistisch', evenals zijn close-ups van decolletés en derrières.

Ordinaire drijfveer
Hermès zelf vindt die verwijten overdreven en ergert zich aan het gemak waarmee mensen roepen dat hij enkel bezig is met effectbejag. Daarbij stoort het hem dat zijn mening niet of nauwelijks werd gevraagd, vertelt hij in zijn studio - een omgebouwde gymzaal - midden in de Amsterdamse Jordaan.

"Fotograferen om te choqueren? Dat zou een te ordinaire drijfveer zijn. Zo zit ik niet in elkaar. Sterker nog, mijn broek zakt alleen al af bij die gedachte. Om de een of andere reden denken velen dat ik vooral blote vrouwen vastleg en daarbij het randje opzoek. Dat is overdreven, in slechts 4 van de 25 Suitsupply-campagnes figureren vrouwen. Bovendien: wat is er extreem aan een blote vrouw? Of een blote man?"

"Wie goed kijkt, ziet dat de vrouw de baas is over de man in mijn Suitsupply-series. Hij is de ene keer het kind in het verhaal en dan weer haar speeltje. Het was mijn bedoeling om die spanning op een uitvergrote manier over te brengen."

Uit Hermès' nieuwe fotoboek, met de titel Buttocks Beeld Carli Hermès

"Zoals ik met al mijn werk de verbeelding van de kijkers wil prikkelen en stimuleren en daarbij heus wel eens het randje opzoek. Ook in mijn vrije werk waarin energie, expressie en kleuren domineren," aldus Hermès die voor zijn jubileum tweehonderd foto's selecteerde uit ruim zesduizend beelden voor zijn nieuwe boek.

Close-ups van monden en ogen
In Hermès' nieuwe boek (met de titel Carli ­Hermès) vinden we surrealistische taferelen: landschappen van mensenvlees, een jonge vrouw gefotografeerd als het melkmeisje van Johannes Vermeer, maar wel met een iPhone op haar oren.

"En ook bij modefoto's wil ik het net even anders doen dan andere merken. Ik weiger een model te reduceren tot kleerhanger, puur om producten te verkopen. Dat vind ik oninteressant."

Daarom waagde hij het begin jaren negentig als eerste in Nederland om modefoto's af te leveren zonder dat er een millimeter stof of ander draagbaar materiaal in beeld kwam. Namens wereldhit en jeansmerk G-Star - destijds een start-up met vijf medewerkers - trok hij internationaal de aandacht met close-ups van monden, ogen, handen en voeten in plaats van shirts, spijkerbroeken en blouses. Een trend die later veel navolging kreeg.

Een van de foto's gemaakt voor Suitsupply, de reclamefoto's waar Carli Hermès veel kritiek op kreeg Beeld Carli Hermès

Hermès: "Het gaat mij om gevoel en emotie. Ik wil dat iedereen zijn eigen fantasie kan loslaten op de foto's en dat mensen er deels hun eigen invulling aan geven. Er bestaat niet één waarheid."

Door die instelling zag hij in de jaren tachtig af van zijn oorspronkelijke plan om reportagefotograaf te worden. Als zoon van een fervent ­hobbyfotograaf groeide hij op met het toestel van zijn vader binnen handbereik.

"Ik ging naar de Academie in Den Haag. Daar bleek dat ik niet alleen maar de realiteit wilde vastleggen. Ik ging dingen in scène zetten, verzon zelf onderdelen van taferelen. Dat kan natuurlijk niet in de journalistiek."

Zowel commercieel als artistiek
In de jaren negentig beproefde Hermès zijn geluk in New York waar het fenomeen supermodel in opkomst was. Hij werkte er met toppers als Karen Mulder en Frederique van der Wal.

Carli Hermès
is een Nederlandse topfotograaf die al dertig jaar zowel commercieel als artistiek werk levert. Veel kritiek kreeg hij op zijn reclamefoto’s die hij maakte voor Suitsupply begin dit jaar. Woedende criticasters noemden zijn foto’s ‘seksistisch’

Na de geboorte van zijn tweede kind, en de aanslagen op 11 september 2001, besloot hij zijn aandacht weer te verleggen naar Nederland, waar hij nu commercieel en arti­stiek werk combineert met het fotograferen van sterren als George Clooney voor bladen als ­Linda. Ook schoof hij aan als jurylid van RTL's Holland's Next Top Model. Een stap die vooral in de kunstwereld met argusogen werd bekeken.

Not done
"Sowieso merk ik dat collega's in de kunstwereld mij moeilijk serieus nemen. Het is hier eigenlijk nog steeds not done dat je zowel commercieel als artistiek fotografeert. Amerikanen kijken daar totaal anders naar, zij vinden het juist goed als een fotograaf succesvolle reclames maakt."

"Het helpt mij nu dat mijn werk in verschillende musea, waaronder het Groninger Museum, hangt. En dat alle foto's die ik onlangs exposeerde op de kunstbeurs in Miami ter plekke zijn verkocht."

Maxi Jazz Beeld Carli Hermès
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden