Plus

Fotoexpo Unwired: Paradijzen zonder mobiel bereik

Jacqueline Hassink zet netwerkvrije oases naast foto's van stedelingen die verdrinken in hun mobiel. De mix maakt Unwired bijzonder.

De foto's van white spots combineert Hassink met portretten van mensen in de metro in grote steden gebiologeerd op hun telefoon staren. Beeld Jacqueline Hassink

Op verzoek van fotograaf en conceptueel kunstenaar Jacqueline Hassink gaan de schoenen uit, ook de mobiele telefoon moet bij de entree van haar tentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum worden ingeleverd.

Het moet bijdragen aan de ervaring die Unwired wil zijn, de expositie waarvoor Hassink de afgelopen jaren naar plekken op de wereld reisde waar geen mobiel bereik is, waar geen zendmasten staan en ook geen luchtballonnen, drones of satellieten zweven die toegang bieden tot de digitale wereld en het dus niet mogelijk is om te appen, Facebooken of Netflixen. (Aan het eind van de tentoonstelling wordt de bezoeker uitgenodigd zijn ervaring te delen op een iPad.)

Hassink (51) verwierf wereldwijde faam met prikkelende fotoseries en -boeken zoals The Table of Power (met foto's van de gigantische vergadertafels van de raden van bestuur van de machtigste bedrijven), Car Girls (waarvoor ze op alle grote autobeurzen ter wereld schaars geklede promotiemeisjes en fonkelnieuwe auto's vastlegde) en The Table of Power 2 (de tafels van de grootste banken en financiële instellingen).

Het idee voor Unwired kreeg Hassink toen ze door de ondoordringbare binnenlanden van Yakushima liep, een eiland op twee uur vliegen van Tokio, om de met mos beklede bossen te fotograferen en ze haar assistent niet kon bereiken.

De fotografe realiseerde zich hoe afhankelijk van/verslaafd aan haar mobiele telefoon ze was. Met documentairemaker Bregtje van der Haak en ontwerper Richard Vijgen begon Hassink de wereldwijde 'white spots' in kaart te brengen.

Het zijn 'moderne paradijzen' of 'gouden plekken', zoals de zachtgroene, eeuwenoude oerbossen in Japan, de koud-blauwe Noorse eilandengroep Spitsbergen, het grijze, onherbergzame landschap van IJsland en de mysterieuze, schier ondoordringbare bamboebossen in het Mount Kenya National Park in Kenia.

Digitale detox
Ook fotografeerde Hassink twee vrijwel identieke suites in Villa Stéphanie, een luxe spahotel in het Duitse Baden-Baden, dat gasten een digitale detox biedt. Alle kamers hebben koperen platen in de muren die wifi, telefoonnetwerken en zelfs elektriciteit blokkeren.

Het hotel helpt gasten in het 'aangaan van een gezonde relatie met je mobiele telefoon'. Op het nachtkastje ligt geen bijbel, maar een exemplaar van The Digital Diet, een zelfhulpboek van Daniel Sieberg waarmee je in vier stappen van je digitale verslaving af kunt komen en je leven weer in balans kunt brengen.

De natuurlijke en kunstmatige 'white spots' zijn gecombineerd met Hassinks iPortraits: foto's van mensen die in de metro in steden als Parijs, Londen, Moskou, New York en Seoel gebiologeerd naar hun telefoon zitten te staren.

De portretten worden in een aparte ruimte op een muur geprojecteerd, in een continue stroom. Fysiek zijn ze er wel, maar hun geest lijkt ergens anders te zweven; van menselijk contact is geen sprake.

Koptelefoon
De tentoonstellingsinrichting door Irma Boom is smaakvol en sereen. Bij de zorgvuldig uitgelichte foto's op groot formaat zijn alleen de exacte locatie en de datum vermeld, bij enkele series hangen koptelefoons waarmee enige achtergrondinformatie wordt gegeven.

De fraaie vormgeving verhult enigszins dat de grootformaatfoto's én de stroom iPhoneportretten op zichzelf niet heel bijzonder zijn; het totaal is meer dan de som der delen.

Dat komt nóg beter tot uiting in het gelijknamige, eveneens door Boom vormgegeven fotoboek, waarin een veelvoud aan beelden de kracht van Hassinks concept onderstreept.

Jacqueline Hassink, Unwired, Fotomuseum Rotterdam, t/m 6/5. Bij de expositie verschijnt een fotoboek, vormgeving Irma Boom. White-spots.net

Langisjór in IJsland, een van de 'white spots', plaatsen zonder mobiel bereik. Beeld Jacqueline Hassink

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden