Plus Expositie

Foto’s van verklede mensen, al heeft het niets met carnaval te maken

Diablicos Sucios, La Villa de Los Santos. Beeld Charles Fréger

“Hang niet de verkeerde foto in de etalage, want je etalage gaat eraan.” Dat vertelde kunstenaar Charles Fréger (44) galeriehouder Wouter van Leeuwen toen die besloot in zijn galerie foto’s van de Fransman te exposeren. Van Leeuwen pakt Cimarron. Mascarade et liberté van tafel, het nieuwe fotoboek van Charles Fréger. Hij bladert in het boek en laat dan een foto zien van Mexicanen die zichzelf zwart hebben geverfd. “In verband met de Zwarte Pietendiscussie ligt dat gevoelig. Terwijl het hier natuurlijk om iets heel anders gaat.”

In de etalage hangt nu de foto Diablicos Sucios, geschoten in Panama. In Galerie Wouter van Leeuwen zijn foto’s te zien uit Frégers serie Cimarron. Het zijn foto’s van verklede mensen, al heeft het niets met carnaval of iets dergelijks te maken.

Kleurrijke uitdossingen

Wat we op de foto’s zien zijn nakomelingen van uit slavernij ontsnapte Afrikanen. Deze mensen werden ­denigrerend marrons genoemd, afgeleid van het Spaanse woord cimarrón, dat staat voor ontsnapt, verwilderd vee.

Met hun maskers, kleurrijke uitdossingen en parafernalia als touwen, bellen, zwepen, en allerhande schiettuig voeren ze rituelen uit om hun voorouders te eren. Die rituelen mochten de tot slaaf gemaakte voorouders zelf niet uitvoeren.

Fréger zocht en vond de nakomelingen in het zuiden van de Verenigde Staten, in Midden-Amerika, en in Brazilië en Colombia. Van de Amazone tot North Carolina worden gekostumeerde feesten gehouden om de herinnering aan de uit slavernij ontsnapte Afrikanen levend te houden.

“Fréger is gefascineerd door mensen in uniformen, groepen mensen van wie de kleding staat voor hun identiteit,” zegt Van Leeuwen. Hij laat een ander boek van Fréger zien, Bretonnes, waarin hij de Bretonse klederdracht centraal stelt.

Verbeelden van tradities

“Ik vind zijn onderwerpkeuze heel interessant. Of hier, in dit boek over Japan. Daarin verbeeldt hij tradities, laat hij rituelen zien die voor­ouders al uitvoerden. En die maskers lijken dan weer op de maskers in Cimarron. Andere kant van de wereld, maar blijkbaar universeel.”

De documentairefotografie van Charles ­Fréger, waarin heden en verleden heel mooi samenkomen, fascineerde Van Leeuwen al ­langer (Fréger maakte ook een fraaie serie over beschilderde olifanten). “Ik had al veel tentoonstellingen van hem gezien. Toen Fréger dit jaar met Cimarron kwam, wilde ik hem heel graag in mijn galerie hebben. Ik ben blij dat dat gelukt is.”

Cimarron

Charles Fréger
Waar Galerie Wouter van Leeuwen, Hazenstraat 27
Te zien t/m 4/1

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden