Plus Achtergrond

Forum van de Regisseurs: nieuwe geluiden op het Nederlands Film Festival

Het Forum van de Regisseurs zou weleens het paradepaardje kunnen zijn van het Nederlands Film Festival (NFF), dat nog tot en met zaterdag in Utrecht plaatsvindt. Het programmaonderdeel met een eigen competitie biedt voor het vijfde jaar op rij een podium aan makers met een eigenzinnige visie.

The Beast in the Jungle, enerverende dansfilm en klassieke boekverfilming ineen van Clara van Gool. Beeld -

Om die nieuwe geluiden te vinden, selecteren curatoren Jan Pieter Ekker (chef kunst van Het Parool) en Dana Linssen (filmcriticus van NRC Handelsblad en de Filmkrant) ieder jaar met een brede blik. 

Onder de dertien projecten die dit jaar de selectie haalden, zijn niet alleen speelfilms en lange documentaires, maar ook korte films en virtualrealitywerken. Het is een brede waaier, die in het ideale geval, aldus Ekker en Linssen in hun inleiding op het programma, niet met elkaar wedijveren maar met elkaar in gesprek gaan.

Uitdagend programma

Dat levert niet alleen een uitdagend programma op, maar ook uitdagingen voor de curatoren. Hoe verzorg je bijvoorbeeld bij een VR-werk een nagesprek? De context waarin de films geplaatst worden is een van de pijlers van het Forum, met dit jaar inleidingen door de artistiek directeur en conservatoren van het Centraal Museum en nagesprekken met (vrijwel) alle filmmakers. Voor de twee geselecteerd VR-werken, Eight van componist Michel van der Aa en In My Absence van Niki Smit en Maartje Nevejan, werden die nagesprekken (enigszins ongemakkelijk) in losse video’s gevoerd.

Het Forum opende afgelopen zaterdag met Instinct van Halina Reijn (ook openingsfilm van het NFF) en gaf vervolgens onder meer ruimte aan de drie films waarmee zich afgelopen voorjaar een nieuwe generatie makers aandiende: De libi van Shady El-Hamus, Nocturne van Viktor van der Valk en Take Me Somewhere Nice van Ena Sendijarevic.

Laatstgenoemde staat voor woensdagavond op het programma, naast een tweeluik aan dromerige documentaires: de korte film Trapped in the City of a Thousand Mountains van David Verbeek, over underground rappers in het Chinese Chongqing, wordt vertoond met Kabul, City in the Wind van de Afghaans-Nederlandse filmmaker Aboozar Amini, vorig jaar de openingsfilm van documentairefestival Idfa.

Schurende karakterstudie

Donderdag volgt de laatste vertoning binnen het programma, van Esther Rots’ prachtige schurende karakterstudie Retrospekt, die om onverklaarbare redenen voor geen enkel Gouden Kalf werd genomineerd. Daarin staat Rots niet alleen: ook de documentaire ‘Nu verandert er langzaam iets’ van mint film office, vorig jaar winnaar van de Nederlandse competitie op ­Idfa, en Clara van Gools enerverende dansfilm en klassieke boekverfilming ineen, The Beast in the Jungle, werden overgeslagen door de vakgenoten die de Kalverennominaties bepalen.

Donderdagavond volgt ook de uitreiking van de Vevam Fonds Prijs van het Forum van de Regisseurs, bestaand uit 5000 euro en een penning ontworpen door SUS Goudsmeden. Vanaf morgen zijn ook de zeven voor het Forum geselecteerde speelfilms terug te kijken via de online streamingdienst Picl.

“Er is geen fijner gevoel dan ruimte krijgen van een filmmaker, geen format opgeplakt krijgen, niet voor grootste-gemene-delerkijker versleten te worden maar op avontuur te gaan in het beeld,” schrijft kunsthistoricus Sacha Bronwasser in haar inleiding in de publicatie bij het Forum. Het Forum is in het klein wat het NFF ook in het groot meer zou mogen zijn: een viering van het beste wat de Nederlandse film dit jaar heeft gebracht.

Dat er meer te halen is, lijkt het NFF zich ook te realiseren. Het Forum van de Regisseurs keert volgend jaar terug, maar zonder curatoren Ekker en Linssen. Het is te hopen dat het de vrije ruimte blijft die het tot nu toe was, en geen speelbal wordt in een festival dat onder de vorig jaar aangetreden directeur Silvia van der Heiden opnieuw zoekt naar zijn identiteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden