PlusExpositie

FORÊT: sprookjesbos voor de stadse mens

Anouk Griffioen tekent sprookjesachtige bossen, zoals in Metamorphosis.Beeld Metamorphosis, 2016 Charcoal on paper 452 x 200 cm

Vanaf de Geldersekade ontnemen twee varens in de vensterbank het zicht op de muren van galerie Vriend van Bavink. Binnen accentueren die grote, groene planten het ontbreken van kleur in de muurvullende houtskooljungle van kunstenaar Anouk Griffioen.

Griffioen (Enschede 1979) ging naar de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en studeerde daarna kunstgeschiedenis in Leiden. Ze exposeerde al eerder, in WGKunst en Kersgallery, en Vriend van Bavink liet ook werk van haar zien op de jongste editie van Art Rotterdam.

Maar het bekendst is ze waarschijnlijk doordat haar kunst te zien was in maffiaserie Penoza: Griffioen maakte tientallen tekeningen voor Carmen van Walravens dochter Natalie (Sigrid ten Napel), die in de serie aan de Gerrit Rietveld Acdemie studeerde.

In haar vroegere werk waren nog gezichten en lichamen waarneembaar, maar de laatste jaren zijn de Griffioens tekeningen steeds abstracter geworden. Menselijke gedaantes ontbreken. Althans: Griffioen tekent ze niet, maar ze suggereert wel hun aanwezigheid in haar weidse, overweldigende landschappen.

Voor Forêt, zoals haar solo-expositie bij Vriend van Bavink heet, creëerde Griffioen met houtskool op papier en canvas een surrealistische wereld waarin de realiteit en de verbeelding naadloos in elkaar overlopen. Door de begroeiing weer een plek te geven in de bebouwde wereld, appelleert zij aan het diepgewortelde verlangen naar de natuur als plek om de gebaande paden te verlaten en om tot rust en nieuwe inzichten te komen.

Griffioens werken variëren in omvang, maar omdat een aantal ervan op speciaal gemaakt behang in hetzelfde zwart-witmotief is gehangen, lijkt het alsof het om één groot kunstwerk gaat. Een wereld waar de bezoeker in kan stappen of zelfs in kan verdwijnen. Een sprookjesachtig bos, met gewassen die niet per se bij elkaar groeien; een wirwar van bomen, lianen, struiken, veel varens, onkruid, bladeren, bomen, riet.

Door in- en uit te zoomen, ontwaar je steeds weer andere dingen; zet een stapje achteruit en het sprookjesachtige bos verandert in Dante’s Inferno. Een enorme gedaante verandert in allerlei kleine figuurtjes; een beest in duizenden ogen die je aanstaren. Zo bezien werkt La Forêt als een soort rorschachvlek, waarin je, afhankelijk van je positie en gemoedstoestand, de meest uiteenlopende dingen kunt zien. Griffioens kunst geeft niet het zichtbare weer, maar maakt zichtbaar. Ook – of juist – in de witte, lege plekken.

FORÊT
Anouk Griffioen
Waar Vriend van Bavink, Geldersekade 58
Te zien t/m 21/3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden