Plus Boekinkopers

'Flutboeken willen we niet'

Hoe komen boekwinkels tot hun keuze van hun aanbod? Welke boeken wel, en welke boeken niet? In een zesdelige serie wordt daarop ingegaan. Dinsdag boekhandel Hoogstins. 'Kijk, daar, leesbrillen uit Parijs. Dat loopt als een tierelier.'

Eelke Hoogstins (links) en Fanny van Laerhoven in hun boek­winkel in de Kinker­straat. Beeld Renate Beense

Boekhandel Hoogstins zit al 31 jaar in de Kinkerstraat. Het gesprek met eigenaar Eelke Hoogstins (63) en bedrijfsleider Fanny van Laerhoven (47) vindt plaats in het gedeelte waar tassen, pennen, agenda's, cadeaus en voordelig geprijsde boeken te koop zijn. Het andere deel van de winkel is echt het domein van het boek.

Die diversiteit in artikelen maakt Hoogstins een afwijkende boekwinkel. Van Laerhoven (FvL): "Uit het hele land komen boekhandelaren hierheen om foto's te maken van het non-bookgedeelte."

Hoogstins (EH): "Wij begonnen al Moleskines te verkopen toen andere boekhandelaren daar hun neus nog voor optrokken. Kijk, daar, leesbrillen uit Parijs. Dat loopt als een tierelier. Die heeft niemand anders, Ja, je probeert wat."

Hoogstins is onderdeel van de Librisketen, maar opereert onafhankelijk.

Zomerserie

Dit is het eerste deel van een korte serie. Volgende week dinsdag Co Sack inkoper bij Scheltema.

EH: "We hebben al eerder bij Libris gezeten, maar toen was het niet literair genoeg naar de smaak van de klanten."
FvL: "Toen kwam ik hier, zeventien jaar geleden."
EH: "We moesten sommige boeken verplicht afnemen, maar dat waren titels die wij eigenlijk nooit verkochten. Ik ben toen bij een andere inkooporganisatie gegaan, maar toen die failliet ging, ben ik bij Libris teruggekomen. Een goede organisatie om boeken in te kopen."
FvL: "Maar nu hoeven we nog maar heel weinig verplicht af te nemen."
EH: "Wat voor soort winkel dit is? Nou, ik omschrijf de winkel altijd een beetje denigrerend als de Winkel van Sinkel."
FvL: "Zo noem ik dat niet, hoor. Wij zijn een boekhandel. En we verkopen ook tassen en luxueuze schrijfwaren."

Wijnbarretje
EH: "Gisteren heb ik nog een Mont Blanc vulpen van 400 euro verkocht."
FvL: "Maar waar het om gaat, is het boek, al verkopen we niet alles.
Computerboeken en romantische fictie bijvoorbeeld lopen totaal niet hier. Speerpunten zijn literatuur, kookboeken en kinderboeken."

Verrassend goed verkocht

Gouden jaren van Annegreet van Bergen. Hoogstins: “Over het dagelikse leven van de laatste vijftig jaar. Wat moet je ermee? dacht ik. Vijfhonderd van verkocht.

EH: "We hebben weinig backlist, onze klanten kopen vooral de nieuwste boeken."
FvL: "Per genre is dat toch anders, want van de esoterische boeken verkoop je veel oude titels, net als het met boeken over zwangerschap. Die blijven dus lang in het assortiment."
EH: "We hebben één literatuurblok en twee nonfictietafels. En veel zichtplanken. Zodra een boek in de kast verdwijnt, komt het daar maar zelden uit."
FvL: "We zijn een sfeervolle winkel, laagdrempelig. We hebben de buurt wel zien veranderen. Gezinnen met kinderen blijven langer hier wonen."
EH: "De buurt is totaal veranderd, maar het profiel niet; het blijven hoogopgeleiden die hier hun boeken kopen. Maar, zoals ik al zei, je moet wel je best blijven doen. Ik zag in Milaan in een boekwinkel een wijnbarretje. Dat vond ik nou leuk, zo anders dan zo'n suffe koffiehoek."

Tegenvaller

Tot stof van Felix Weber. Van Laerhoven: “Van de winnaars van de Gouden Strop kopen we veel in, maar dat doet het niet zo goed hier.”

"Ik zou hier ook een wijnbarretje willen. Dat is goed voor de sfeer. En de sfeer, daar draait het om. Als die goed is, komen de mensen terug. Zo ben ik continu bezig mogelijk te maken dat we hier over tien jaar nog zitten."
FvL: "Onze kasten hebben geen wieltjes, daardoor kunnen wij weinig activiteiten ondernemen. Dat is wel jammer. We doen er te weinig aan om de winkel een beleving te laten zijn. Al komt Griet Op de Beeck de eerste zaterdag van de komende Boekenweek wel signeren, omdat we zo veel boeken van haar verkopen. We hebben 350 exemplaren van haar nog te verschijnen boek ingekocht. Vrij fors voor een winkel als Hoogstins."Positieve vibes
EH: "We hebben meer dan 2500 exemplaren van de kookboeken van Yotam Ottolenghi weggezet. Dat heeft bijna geen andere boekhandel ons nagedaan. Dat had je tien jaar geleden ook niet kunnen denken; dat je van een kookboek meer dan drie exemplaren zou verkopen. Ook een teken dat de markt verandert."
FvL: "Zo'n signeersessie wordt door onze klanten wel heel erg gewaardeerd."
EH: "Maar toch is de beleving anders. Op oudjaarsdag schenken we champagne. Vroeger gingen er dan 25 flessen doorheen. Nu zes. En de omzet is flink geslonken. Vroeger was 55 procent van de boekomzet puur literatuur. Niemand begreep dat ik dertig jaar geleden in een gribusbuurt als de Kinkerbuurt zo veel literatuur verkocht. Er woonden veel studenten, de verpleegstersopleiding zat nog hier in de buurt. Nu is dat 35, 40 procent. Internet..."
FvL: "We kunnen niet voor honderd procent sturen wat klanten lezen."
EH: "En we verkopen geen flutboeken."
FvL: "Die hebben wij niet."
EH: "Nou ja... Vijftig tinten grijs."
FvL: "Ja, maar daar hebben we er weinig van verkocht."
EH: "Nee joh
FvL: "Echt wel."
EH: "Toch wel een paar honderd dan."
FvL: "Oké. Het is commercieel ook niet handig om die boeken niet te verkopen, dan laat je geld liggen, en dat doe je niet."
EH: "Van Het aanzien van bestellen we er altijd een en dan houden we er een over."
FvL: "Nee hoor, we bestellen er tien en we verkopen er dan tien."
EH: "Hou op!"
FvL: "Wedden van wel?"
Geratel van vingers over een toetsenbord.
FvL: "Hier! Kijk dan. Het aanzien van 2016. Zestien verkocht!"
EH: "Alsjemenou..."
FvL: "En ik heb het gevoel dat het juist weer goed gaat met de verkoop van boeken."
EH: " Waar baseer je dat op?"
FvL: "Op de positieve vibes die ik overal in de stad oppik."
EH: "Van vibes kan ik niet leven."
Hij zegt het met een glimlach

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden