Flamenco Biënnale: ‘De reduxreduxversie online is semilive’

“Het was onvermijdelijk. Waar ik een week geleden nog vol trots dacht wij het enige festival in Nederland waren dat internationale artiesten brengt, realiseren we ons nu dat het niet verantwoord is om door te gaan,” aldus Ernestina van de Noort, directeur van de Flamenco Biënnale Nederland, via de telefoon.

Ernstina van de noort. Beeld Isabel López-Carrasci
Ernstina van de noort.Beeld Isabel López-Carrasci

Vrijdag 22 januari had de achtste editie van het tweejaarlijkse muziek- en dansfestival moeten losbarsten in twaalf steden in Nederland en België, maar corona gooit roet in het eten. “Het zou ongepast zijn, na de strenge toon van de laatste persconferentie. Rutte zei luid en duidelijk dat er zo min mogelijk gereisd moet worden, dan is het van de gekke om Spaanse groepen naar Nederland te halen, die hier bovendien voor lege zalen zouden moeten optreden.”

Een week geleden dacht Van de Noort binnen de beperkingen toch een goed festival neer te zetten. “Het was wel versie 11.3; een reduxreduxversie online. We zijn vanaf maart aan het schuiven geweest, je buigt mee, speelt in op regeringsbesluiten en maakt continu afwegingen: wel, niet, wel, niet, en wat als? We hebben keer op keer nieuwe scenario’s bedacht. En we besloten al snel het festival op te splitsen in een tweeluik.”

Na de laatste persconferentie haakte Schouwburg Utrecht af, waar de voorstelling van danseres/choreograaf Rocío Molina vandaan zou streamen. “Ik kreeg zelf ook gewetensbezwaren over een grote, eigen productie met tien man op het toneel en een residency van vijf dagen. Die bezwaren heb ik gedeeld met mijn team. Na een intern spoeddebat hebben we vervolgens besloten de stekker eruit te trekken.”

Ze had eind vorig jaar al besloten om een deel van het festival naar het najaar over te hevelen. “Toen de Cello Biënnale, onze partner voor La Lyra del Mar, geheel online ging en het muziekfestival November Music op de valreep werd afgelast, dacht ik: dat gaat mij niet gebeuren. We hopen in november weer volle kracht vooruit te kunnen met liveoptredens voor een publiek. Het probleem is alleen dat wij niet de enige zijn die voorstellingen naar het najaar verplaatsen en dat het vechten wordt om beschikbare data. De kans is groot dat we niet alles geplaatst krijgen, dus we denken nu ook aan een stukje in februari 2022. De Flamenco Biënnale wordt meer verspreid over het jaar.”

Madrid

Van het onlineprogramma blijft wel iets overeind. De jazz double bill van het trio van bassist Pablo Martín Caminero en het Cuban Trio met jazz­pianist Daniel García Diego, die 24 januari gestreamd had moeten worden vanuit het Bimhuis, is overgeheveld naar Café Berlin in Madrid. “Ze gaan de 27ste optreden voor een live publiek van 70 man; dat mag daar nog. Een videograaf die de musici kent maakt voor ons een registratie, die we de 30ste semilive streamen.”

In het eerste weekeinde van februari hoopt Van de Noort op eenzelfde manier een onlineprogramma te brengen rond Rocío Molina, ‘de Madonna van de hedendaagse flamenco’. “In haar prachtige studio in Sevilla nodigen we ook andere artiesten uit, zoals Ana Morales. Onze banier halen we komende week weer van de gevel van het Muziekgebouw, maar we laten ons niet helemaal kisten.”

Ernstina van de noort. Beeld Marc Driessen
Ernstina van de noort.Beeld Marc Driessen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden