Filmpers: Babyteeth en Finkers-komedie zijn beste films van 2020

Het Australische drama Babyteeth en de Twentse tragikomedie De beentjes van Sint-Hildegard zijn door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten uitgeroepen tot de twee beste bioscoopfilms van 2020. Babyteeth kreeg de meeste punten na een stemming onder 59 Nederlandse critici. De beentjes van Sint-Hildegard werd gekozen als beste vaderlandse bioscooptitel, meldt de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) maandag.

Babyteeth is een film over de liefde tussen een ernstig ziek meisje (Eliza Scanlen) en een rebelse jongen (Toby Wallace).

De film van regisseur Johan Nijenhuis, met Herman Finkers en Johanna ter Steege als kibbelend echtpaar in de hoofdrol, trok dit jaar ondanks de bioscoopsluitingen meer dan 700.000 bioscoopbezoekers. Nijenhuis is ‘heel blij dat de film gezien is, zowel door publiek als critici’. De film vertelt het verhaal van een man die na ruim dertig jaar relatie besluit het roer om te gooien. Deze film is nu op een aantal streamingplatforms te zien.

Eerdere titels van Nijenhuis als Toscaanse bruiloft, Verliefd op Ibiza en Onze Jongens waren grote bioscoophits, maar kregen zuinige recensies. De Twentse filmmaker is blij dat zijn laatste film zo gewaardeerd is. “We waren wat bang dat mensen bij een film van Herman Finkers meer grappen verwachtten; we hebben na de eerste montage meerdere malen de kritiek gehoord dat hij ‘niet zo grappig was’. Maar we hebben onze eigen koers gevaren, zonder enige zekerheid dat het aan zou slaan.”

Babyteeth, het filmdebuut van de Australische regisseur Shannon Murphy, is een film over de liefde tussen een ernstig ziek meisje (Eliza Scanlen) en een rebelse jongen (Toby Wallace). De film was begin dit jaar op het Filmfestival van Rotterdam een publiekshit. Babyteeth is online nog te zien op Picl.nl en bij Pathé Thuis.

1917

Op de tweede plaats eindigde het veelgeprezen en met Oscars bekroonde oorlogsdrama 1917 van regisseur Sam Mendes. De film 1917, met rollen voor Colin Firth en Benedict Cumberbatch, vertelt over twee Britse soldaten die in een race tegen de klok een boodschap moeten overbrengen aan een regiment dat in een Duitse hinderlaag dreigt te lopen. 1917 trok eerder dit jaar in de Nederlandse bioscopen meer dan een miljoen bezoekers en is momenteel te zien via Pathé Thuis.

Andere titels die door de KNF-leden hoog werden gewaardeerd, waren het Russische Beanpole, Terrence Malicks A Hidden Life en het in zwartwit gedraaide The Lighthouse met Robert Pattinson en Willem Dafoe. Bij de Nederlandse films waren het Kom hier dat ik u kus en Buladó die na Sint-Hildegard het meest werden genoemd.

Parasite

Het is inmiddels het 18e jaar op rij dat de Nederlandse filmpers de Film van het Jaar-verkiezing houdt. De afgelopen jaren sleepten Parasite (2019), Call me by your name (2018), Moonlight (2017) en La La Land en Toni Erdmann (2016) de titel in de wacht. Aan de stemming deden 59 journalisten van dagbladen, week- en maandbladen en websites mee.

Belgische critici kiezen 1917

Het oorlogsdrama 1917 van de Britse regisseur Sam Mendes is in België uitgeroepen tot film van het jaar. Dat heeft Marc Bussens, voorzitter van de Unie van de Filmkritiek (UFK) laten weten volgens persbureau Belga.

1917 won volgens Bussens met een overdonderende meerderheid aan stemmen, De UFK prijst de ‘combinatie van rauwe vertelkunst met aangrijpende ervaringscinema’. 

De film vertelt het verhaal van twee soldaten die tijdens de Eerste Wereldoorlog op een levensgevaarlijke missie achter vijandelijke linies worden gestuurd. “Aan de hand van perfecte cameratechnieken met een hoog single-shot-gevoel, oogstrelende visuele effecten, opwindende montage en intens acteerwerk, slaagt Mendes er innovatief in om de rauwe werkelijkheid en de zinloosheid van oorlog bijna levensecht in beeld te brengen,” staat in het rapport van de filmcritici. “Een verbluffend realistische en sterk nazinderende loopgraventhriller.”

De andere kandidaten voor de Grote Prijs 2021 van de UFK waren La Llorona van Jayro Bustamante, A Hidden Life van Terrence Malick, Jojo Rabbit van Taika Waititi en Little Women van Greta Gerwig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden