Plus

Filmmaker Samira Elagoz: 'De camera creëert een bijna magische situatie'

Craigslist Allstars, een van de spannendste films op het Idfa, is gemaakt door een vrouw die pas een paar jaar geleden voor het eerst een camera oppakte.

Filmmaker Samira Elagoz komt zelf prominent voor in haar documentaire Beeld -

De eerste beelden die Samira Elagoz ooit filmde, zijn te zien in haar eerste lange documentaire Craigslist Allstars, op het Idfa te zien als onderdeel van het programma Paradocs, dat de kruisverbanden tussen documentaire en beeldende kunst onderzoekt.

De Fins-Egyptische Samira Elagoz (1989), die inmiddels al enkele jaren in Amsterdam woont, werd niet opgeleid als filmmaker, maar volgde de School voor Nieuwe Dansontwikkeling (SNDO) aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar zij afgelopen voorjaar afstudeerde.

Het hoogst haalbare
Al tijdens die opleiding maakte ze diverse prijswinnende performances en begon ze het langlopende project 'meeting strangers', waar Craigslist allstars het nieuwste resultaat van is.

"Film was voor mij altijd het hoogst haalbare, maar het leek onbereikbaar," zegt Elagoz kort na de eerste Idfa-vertoning van haar film.

"Kunst maken met mijn lichaam leek makkelijker, daarvoor had ik alle middelen voorhanden. Pas tijdens een workshop in het tweede jaar van de SNDO zag ik dat film in zijn simpelste vorm gewoon knippen en plakken is. Toen ik die software eenmaal op mijn computer had staan, en een camera in mijn handen, had ik alle middelen die ik nodig heb."

De eerste beelden die ze op eigen houtje draaide, legden een ontmoeting met een vreemdeling vast: een Oekraïense jongen in Amsterdam.

"Ik vind dat nog steeds het beste wat ik tot nu toe heb gemaakt," zegt Elagoz lachend. "Juist omdat ik nog niets wist, kon ik écht experimenteren, zonder enige kennis van wat er daarna met die beelden zou gebeuren. Die scène is rauwer dan wat ik erna heb gemaakt, denk ik; hoe vaker ik filmde, hoe meer dat is gesleten."

Magische situatie
Elagoz vond de jongen via Craigslist, een website voor persoonlijke advertenties. Dezelfde oproep heeft ook de andere ontmoetingen in de film voortgebracht, met mannen in Amsterdam, Berlijn en Tokio, die in de film worden neergezet met simpele karakterschetsen: de sadistische pianist, de goochelaar, de pornoregisseur.

Elagoz komt in vrijwel alle scènes ook zelf prominent in beeld, en met elke ontmoeting lijkt ook zij te veranderen: bij de sadist is ze onderdanig, bij de alcoholist verzorgend.

"De camera creëert een bijna magische situatie, alsof er een publiek bij is. Het voelde niet echt alsof ik een film aan het maken was, maar alsof ik in een film stapte. Ik ben niet alleen een observator, maar wordt ook geobserveerd."

Medemaker
"Zij hadden net zo veel controle over de situatie als ik; zij konden ook de camera oppakken. Ik vertelde ze nooit hoe lang ik zou blijven, of waarnaar ik op zoek was, want ik wás niet op zoek naar iets specifieks. Daardoor werden zij medemaker: ik liet me door hen leiden - wat natuurlijk niet betekent dat ik ze blind heb gevolgd."

Dat deze ontmoetingen in sommige gevallen seksueel expliciete situaties oplevert, is niet verwonderlijk als je weet dat Elogaz haar advertentie in de rubriek 'man zoekt vrouw' plaatste. Toch ziet de maakster zelf weinig choquerends aan haar ontmoetingen met bijvoorbeeld een Duitse pornoregisseur.

Onschuld
"Na de vertoning eerder deze week vroeg een vrouw of ik word aangetrokken door perversiteit. Ik snapte niet wat ze bedoelde! Ten eerste: ik heb deze mannen niet uitgezocht, zij kwamen naar mij toe. En ten tweede: ik vind ze eigenlijk heel gemiddeld. Het was niet aan mij om te bepalen wat zij laten zien, ik kan en wil daarin niet moraliseren. Ik veroordeelde niets, en ik denk dat zij zich juist daarom konden openstellen."

Ze wil vreemden blijven ontmoeten voor haar kunst, maar de ervaring die zij tijdens het maken van Craigslist Allstars had, zal ze nooit kunnen herhalen. "Iemand vroeg me na een vertoning eerder deze week of het een coming-of-age als vrouw was, maar dat is het niet; die heb ik achter me liggen. Het is een coming-of-age als filmmaker. Die onschuld ben ik nu verloren."

Craigslist Allstars, woensdagavond, Tuschinski 5, 19.45 uur; zaterdag 26/11, Eye, 21.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden