PlusAchtergrond

Filmfestival van Rotterdam van start voor tweede helft

Vanja Kaludjercic, directeur van het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR), maakt zich op voor de slotetappe van het in tweeën gesplitste festival, en is intussen al druk in de weer met de editie van 2022.

Beeld uit El ventre del mar. Beeld
Beeld uit El ventre del mar.

“Afgelopen oktober zagen we het wel iets anders voor ons, ja.” Vanja Kaludjercic kan er nog om lachen. De afgelopen weken waren een achtbaanrit voor de vorig jaar aangetreden directeur van het International Film Festival Rotterdam, die het festival dit jaar door een ongebruikelijke vijftigste editie loodst.

Eerst werd de heropening van de bioscopen verschoven van eind mei naar 9 juni – een flinke domper voor het festival, dat na een online week in februari van 2 tot en met 6 juni een fysieke editie zou houden. In allerijl wist de organisatie met het rijk en de gemeente Rotterdam te regelen dat het tot ‘testen voor toegang’-evenement zou worden benoemd, zodat alsnog zaalvertoningen mogelijk waren. Net toen dat erdoor was, werd bekendgemaakt dat de bioscopen toch al op 5 juni open mogen.

Flinke uitdaging

Zo kennen de vijf festivaldagen een tweedeling: de eerste drie dagen is het ‘testen voor toegang’, en in het slotweekend zijn de bioscopen ‘gewoon’ open, uiteraard binnen de geldende restricties.

“Het is een flinke uitdaging dat helder te communiceren, zeker omdat alles zo last minute is,” zegt Kaludjercic. “Maar uiteindelijk zijn we vooral heel blij dat het kan: dat we de films op groot doek aan ons publiek kunnen vertonen.”

Tijdens dit tweede deel wordt een brede waaier aan vaste festivalonderdelen vertoond, zoals Cinema Regained (waarin de rijke geschiedenis van film centraal staat) en Bright Future, het programma voor nieuw talent waarvoor iedere filmprogrammeur van het festival één titel selecteerde.

Blikvanger is het nieuwe festivalprogramma Harbour, waarin alle films die niet in een van de andere thema’s passen een plek krijgen.

“De ruggegraat van het festival,” noemt Kaludjercic het programma, dat wordt gepresenteerd als ‘een veilige aanlegplaats voor de volle breedte van de cinema’. Die breedte is precies wat Kaludjercic ermee voor ogen had, benadrukt ze. “Het is een programma waarin films die op het eerste gezicht tegenpolen zijn, een gemeenschappelijke basis vinden.”

Door het opsplitsen van het festival kwamen Kaludjercic en haar team in een ongebruikelijke situatie terecht: terwijl ze druk in de weer waren met dit tweede festivaldeel, begonnen ook de voorbereidingen op de editie van volgend jaar. “We zijn al druk aan het kijken, filmmakers worden uitgenodigd, we hebben discussies over mogelijke kandidaten voor de competities.”

Ook een themaprogramma voor 2022 staat al klaar: het groots opgezette jubileumprogramma 25 Encounters kon onder de huidige restricties niet worden uitgevoerd. Dat schuift dus door naar volgend jaar.

Kaludjercic lacht: “Zo wordt de viering van onze vijftigste editie ook meteen de langste ooit.”

International Film Festival Rotterdam, 2 t/m 6 juni, op iffr.com en in Rotterdamse bioscopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden