Filmfestival Rotterdam geopend

Festivaldirecteur Rutger Wolfson (foto) wees in zijn openingstoespraak op de veranderingen in het festival, zoals een nieuw tijgerlogo en een nieuwe programmastructuur. Foto ANP/Ed Oudenaarden Beeld
Festivaldirecteur Rutger Wolfson (foto) wees in zijn openingstoespraak op de veranderingen in het festival, zoals een nieuw tijgerlogo en een nieuwe programmastructuur. Foto ANP/Ed Oudenaarden

Met de woorden ''It's great to be back'' opende festivaldirecteur Rutger Wolfson in een stampvolle Doelen de 38ste editie van het festival. Heel de Nederlandse filmwereld was aanwezig bij de eredienst voor de artistieke wereldcinema. Ook politici ontbraken niet, zoals minister Plasterk en de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb.

Wolfson wees in zijn openingstoespraak op de veranderingen in het festival, zoals een nieuw tijgerlogo en een nieuwe programmastructuur. Traditionele bijprogramma's van korte en experimentele films worden niet meer weggestopt in achterafzaaltjes, maar in de gewone programmering opgenomen. Toch deden Wolfsons opmerkingen over het ontdekken van nieuw talent, het etaleren van een eigenzinnige smaak en het signaleren van nieuwe ontwikkelingen vertrouwd aan, want het zijn de traditionele slogans van het festival.

Speciale aandacht vroeg Wolfson voor de grote geprojecteerde beelden buiten op drie kantoortorens. Onder de titel Size matters maakten drie filmmakers beelden, die een boeiender kijkervaring moeten opleveren dan de beelden die gewoonlijk buiten zijn te zien.

De Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas filmde een voetbalwedstrijd voor vrouwen in een kaal berglandschap. Het contrast tussen de professionele registratie van de wedstrijd en de surrealistische omgeving moet spanning opleveren. Wie de moeite neemt om buiten te kijken, ziet dat het slecht lukt, omdat de beelden nogal vaag zijn.

Beter werken de close-ups van gezichten, die regisseur Nanouk Leopold maakte. De gezichten staren ons van grote hoogte recht in het gezicht aan, wat het onbehagelijke gevoel geeft dat we in de gaten worden gehouden. Of de Canadese filmer Guy Maddin blij is met het project valt te bezien. Zijn surrealistische beelden van Isabella Rossellini op een elektrische stoel zullen weinig mensen zien, omdat ze op een flat buiten het festivalcentrum in de buurt van de Maas worden geprojecteerd. (JOS VAN DER BURG)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden