Plus Achtergrond

Filmfeest Venetië snoept de ster van Cannes af

Woensdag opent het ­film­festival van Venetië. Een première daar is de perfecte springplank voor de Oscars. Dus komen ook Johnny Depp en Brad Pitt langs. Pikant: sterfilmer Kore-eda laat Cannes links liggen en kiest voor Italië.

Woensdag gaat het rodeloper­festijn op het Lido in Venetië weer van start. Vorig jaar liep onder anderen Naomi Watts er. Beeld Getty Images

Terwijl in de voetbalwereld de laatste week van de transfermarkt voor verhitte strijd zorgt, is de filmwereld in de ban van een andere transfer. Het filmfestival van Venetië opent woensdagavond met La vérité van Hirokazu Kore-eda. Vorig jaar won die Japanse filmauteur nog de Gouden Palm, de hoofdprijs van het filmfestival van Cannes. Alsof Barcelona zomaar even de sterspits van Liverpool afsnoept.

Cannes is nog altijd het prestigieuste festival voor de cinema, maar Venetië zit het Franse festival op de hielen. Al enkele jaren is de ster van Venetië rijzende, en het kapen van Kore-eda (die nota bene een film in het Frans maakte) is een volgende kers op die taart. Kore-eda nam voor La vérité een toneelstuk dat hij vijftien jaar geleden schreef maar dat nooit werd geproduceerd als uitgangspunt. Voor het bijtende familiedrama verzamelde hij een internationale sterrencast: onder meer Juliette Binoche, Catherine Deneuve en Ethan Hawke zijn in de film te zien.

Dat zijn lang niet de enige sterren die het Lido, het Venetiaanse strandeiland waarop het festival plaatsvindt, zullen aandoen. Venetië positioneert zich meer en meer als springplank naar het Amerikaanse prijzenseizoen, dat medio oktober begint en toewerkt naar de apotheose van de Oscars in februari. Een première in Venetië is daarvoor de perfecte springplank.

Netflix is welkom

Dus reist Brad Pitt af naar Italië om zijn ruimtevaartepos Ad Astra te presenteren en probeert Johnny Depp zijn carrière uit het slop te trekken met Ciro Guerra’s Waiting for the Barbarians. Ook streaminggigant Netflix lanceert zijn grote auteursproducties graag in Venetië: dit jaar draaien The Laundromat van Steven Soderbergh en Marriage Story van Noah Baumbach in competitie. Buiten competitie wordt The King van David Michôd vertoond, waarin het cinefiele tieneridool Timothée Chalamet zich in de kostuums van een Shakespeareaans drama mag hullen.

De opvallendste aanwezige uit Hollywood is zonder twijfel Joker, met de Batmanslechterik. Het is voor het eerst dat een superheldenfilm werd geselecteerd voor een van de grote Europese festivals. De grimmig ogende film van regisseur Todd Phillips (eerder verantwoordelijk voor de platte lol van Hangover) is een vehikel voor steracteur Joaquin Phoenix, die in de titelrol wedijvert met de legendarische eerdere vertolkingen van het personage door Jack Nicholson en Heath Ledger.

Hoe sterker het profiel van Venetië wordt ten opzichte van grootste concurrent Cannes, hoe meer ook dezelfde hoge eisen aan het festival worden gesteld. Cannes wordt ieder jaar het vuur aan de schenen gelegd vanwege de zeer geringe aanwezigheid van vrouwelijke makers in de hoofdcompetitie. Venetië kwam tot nu toe vaak vrijwel geruisloos weg met nog veel slechtere cijfers.

Dit jaar zijn slechts twee films van vrouwelijke makers geselecteerd voor de competitie: Haifaa Al-Mansours The Perfect Candidate en Babyteeth van de Australische debutant Shannon Murphy. Als bescheiden goedmakertje naar de vrouwelijke helft van de wereldbevolking is de Argentijnse filmmaker Lucrecia Martel (die twee jaar terug hoge ogen gooide op het festival met Zama) verkozen tot juryvoorzitter. In die competitie verder dus vooral de grote mannelijke namen van de wereldcinema. Zo kan worden uitgekeken naar nieuwe films van Pablo Larraín (Ema), Roy Andersson (About Endlessness) en Olivier Assayas (Wasp Network).

Opgepoetste klassiekers

Iets, maar niet veel, beter scoren de bijprogramma’s Orizzonti (onderdeel van het festival) en Venice Days (onafhankelijk geprogrammeerd), waarin de meer vernieuwende cinema wordt gepresenteerd. Naast veel debuutfilms wordt in die secties nieuw werk vertoond van onder meer de Guatemalteekse filmer Jayro Bustamante, wiens Temblores nu in Nederland draait, en de Tibetaanse regisseur Pema Tseden, wiens Jinpa donderdag zijn Nederlandse première beleeft.

Naast die competitieve secties (waarvan de prijzen worden uitgereikt op 7 september, de slotdag van het festival) vertoont Venetië bovendien een keur aan opgepoetste klassiekers. Dat programma opent dinsdagavond al.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden