Plus Interview

Filemon Wesselink en Sophie Hilbrand: ‘We willen weer treiteren’

Filemon Wesselink en Sophie Hilbrand willen ver weg blijven van eenheidsworst op tv. Beeld Annemieke van der Togt

Sophie Hilbrand en Filemon Wesselink zijn na elf jaar terug als tv-duo in De Psycho Show. In die tijd is er behoorlijk wat veranderd in hun vak, vindt het stel.  

Ze opereren dan misschien al ruim een decennium solo, het samenwerken gaat presentatoren Sophie Hilbrand en Filemon Wesselink net zo soepel af als tijdens Spuiten en Slikken, het roemruchte programma dat ze van 2005 tot 2007 maakten. Ontspannen staan ze in het decor van De Psycho Show in de Desmet Studio’s op de Plantage Middenlaan, waar hun nieuwe studioprogramma over psychologie wordt opgenomen. “Ik weet nog alles van het eerste seizoen Spuiten en Slikken,” zegt Hilbrand opgetogen. “Waar we zaten in dat kantoor, met wie we werkten, die stagiair die telkens te laat kwam en staande ovaties kreeg vanwege haar avonturen die perfect in ons programma pasten. En ik weet ook nog goed dat Fiel van vakantie terugkwam en zei: ik ga die drugs gewoon zelf proberen.” Wesselink: “Dat was op het randje, ja.” 

Hilbrand: “Spuiten en Slikken was rumoerig, spannend en natuurlijk live. Na de eerste uitzending was er gelijk ophef: ‘Haal dat programma van de buis!’ Daardoor heb ik met Filemon altijd het gevoel alsof we op de middelbare school zitten…” Wesselink: “In het etterhoekje.” Hilbrand: “Misschien komt het door de weerstand die we toen kregen, dat we nu samen altijd dat gevoel hebben om te gaan treiteren. Heel leuk.”

Interessante aandoeningen

Dat ze de seks en drugs hebben ingeruild voor het menselijk brein is niet gek; Hilbrand maakte recent twee seizoenen van Sophie in de mentale kreukels over burn-out en stress, Wesselink onderzocht autisme in Het is hier autistisch – fenomenen waar ze beiden ervaring mee hebben. Wesselink: “Tijdens het maken daarvan ontdekten we zoveel interessante psychologische aandoeningen, stoornissen en gegevens, maar je kan niet over elk dingetje een serie maken. Dus dachten we: waarom doen we dat niet in een soort magazine, waarbij we dat allemaal de revue laten passeren?” Hilbrand: “Ik dacht meteen: dit is een goed idee. En ik wist ook dat ik dit het programma zou zijn dat we weer samen moesten gaan maken.”

De verdeling is nagenoeg dezelfde als voorheen: Hilbrand zit aan een talkshowachtige tafel in de studio, Wesselink gaat op pad en fungeert als proefkonijn. Hij probeert van zijn schaamte voor dansen en Engels spreken af te komen en onderging ook allerlei methodes om van zijn angst voor honden af te komen. “Nee, daar had ik niet zo’n zin in – maar wel omdat ik zo kan laten zien hoe angsttherapie werkt. Ik zie tv niet als een manier om van mijn particuliere angsten af te komen.”

Spannend

De hereniging tussen Hilbrand en Wesselink biedt ook de gelegenheid het afgelopen decennium eens onder de loep te nemen, want in hun vak is er best veel veranderd. Waar ze met Spuiten en Slikken met gemak de jeugd bereikten, is dat nu stukken moeilijker – die doelgroep kijkt nou eenmaal veel minder naar de NPO, en meer naar Youtube en Netflix. “Dat vind ik nu ook wel weer spannend hoor,” zegt Hilbrand. “We maken een programma met heel veel informatie – het is interessant en je hebt er wat aan – maar als ze een onderwerp wat minder leuk vinden, denken ze misschien: de mazzel, ik ga lekker iets anders kijken.”. Lachend: “Joh, ik ben op het gebied van online ook totaal de boot aan het missen. Ik vind veel vlogs een beetje schaamtevol. Ook wel een goed onderwerp trouwens – wat is dat voor gekkigheid, dat je denkt dat mensen zo graag naar jouw leven kijken?” Wesselink: “Maar nu generaliseer je alle vlogs; er zijn ook techvlogs en psychologievlogs – ik volg die ontwikkelingen juist allemaal. Ik maakte als kunststudent filmpjes, en had het te gek gevonden om die op zo’n platform kwijt te kunnen.”

Ook een heikel puntje is de verandering in reputatie van de zender waar hun programma’s op te zien zijn. Stond het voormalige NPO3 tien jaar terug nog bekend als de spraakmakende jongerenzender en kraamkamer van talent, nu wil het kabinet de zender in 2021 omvormen tot regionale zender. Hilbrand: “De kans lijkt me heel klein dat je daarmee een groot publiek trekt.”

Linkse propagandamachine

“Ik word wel een beetje daas van al die veranderingen,” zegt Wesselink. “Ik vind ook niet dat de politici over de invulling moeten gaan. De cijfers laten zien dat we een heel sterke publieke omroep hebben, en in verhouding tot andere landen geen exceptioneel dure. Door ons pluriforme stelsel zijn er veel tv-talenten geboren – voor én achter de schermen – en is er nooit een eenheidsworst ontstaan. En toch hebben wij het de afgelopen jaren zien gebeuren dat de publieke omroep in een verdomhoekje terecht is gekomen.”

Hilbrand knikt. “Misschien zijn we te arrogant geweest en hebben we niet goed genoeg uitgedragen dat we écht geen linkse propagandamachine zijn. Geert Wilders kan nu bellen naar Pauw of Jinek, dan kan hij direct aanschuiven – maar hij wil zelf niet. Dat vind ik frustrerend. Ik heb weleens alle BNN-presentatoren op een rijtje gezet en geturfd wie er links en rechts stemde: we zaten precies in het midden. Dat hebben we waarschijnlijk niet genoeg uitgedragen. Daarom moeten we moeten nu strijdvaardig zijn, en harder laten horen: hier staan we voor.”

De Psycho Show (BNNVara) is vanaf woensdag 4 september te zien om 20:25 uur op NPO3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden