Plus

Fijne kneepjes van het vak in podcast van Anna Drijver

Naast haar werk als actrice en schrijver maakt Anna Drijver nu ook een podcast over de fijne kneepjes van het filmvak.

Anna Drijver Beeld anp
Anna DrijverBeeld anp

Anna Drijver is als actrice natuurlijk bekend van films als Loft en Komt een Vrouw bij de Dokter, en series als Zwarte Tulp. Ze schrijft ook; naast twee romans de romantische komedie Weg van Jou en de serie Vaders & Moeders.

Sinds deze maand maakt ze daarnaast de podcast Camera Loopt. Die komt uit de stal van Dag & Nacht Media, dat bekende podcasts produceert als De Eeuw van de Amateur en Ik Ken Iemand Die.

In Camera Loopt interviewt Drijver collega's over de fijne kneepjes van het vak. In de eerste aflevering is dat regisseur en scenarist Jeroen Houben. Hij vertelt Drijver hoe hij tijdens het regisseren van bioscoopfilm ­De Matchmaker continu moest schaven aan het script, dat door anderen geschreven was - en niet bepaald naar zijn zin.

Extra tijd om het scenario te herschrijven was er niet. "Op de laatste draaidag heb ik het script nog ter plekke omgegooid. Een monoloog moest opnieuw. Ik heb het in een half uur geschreven, Kasper van Kooten had een half uur om het te leren en toen moest het gedraaid worden."

Sleutelen
Houbens verhaal vormt een mooi contrast met de werkwijze van Drijvers tweede gast, Frank Ketelaar. Hij maakte bejubelde series als Overspel en Klem, en schreef het scenario van Publieke Werken, de film naar het boek van Thomas Rosenboom.

Regisseurs bestaan in twee categorieën, vertelt Ketelaar: degenen die op de set nog volop aan het script sleutelen en degenen die zich woordelijk aan de tekst houden.

Ketelaar is overtuigd aanhanger van groep twee.

"Op de set wordt het liefste geen komma veranderd in de dialogen. Als je in aflevering 2 in scène 47 niet rood zegt maar geel, dan kom ik in aflevering 7 in scène 12 in de problemen, omdat er iets niet klopt. Het is een bouwwerk van duizend stukjes en die moeten allemaal kloppen."

Op zijn set wordt überhaupt niet vrijelijk omgegaan met het scenario.

"Je moet zeggen wat er staat, punt. Ik probeer zo secuur ­mogelijk te zijn. Een komma is iets anders dan een puntkomma; een andere melodie, een andere dictie. En je mag niet overal een -tje tussen plakken. Dat vind ik verschrikkelijk, dan ga ik dood!"

De gesprekken tussen Drijver en collega's monden soms uit tot een onderonsje met net iets te veel jargon. Ze hebben het over wijde en lange shots, boom operators (de geluidstechnicus met hengelmicrofoon) en de voor- en nadelen van dubben (achteraf in een studio tekst opnemen). Termen die helaas niet worden geïntroduceerd.

Een podcasts is echter juist het medium waar heel specifieke onderwerpen lekker kunnen worden uitgediept. Speciaal voor de echte serie- en filmfreaks.

Camera Loopt is te beluisteren via Dag & Nacht Media, iTunes en Stitcher. Elke twee weken komt een nieuwe aflevering online.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden