PlusInterview

Felix Rottenberg: ‘Waarom is Nederland zo zunig op cultuur?’

Felix Rottenberg, voorzitter van de Kunstraad, vroeg bij zijn aantreden vier jaar geleden 40 miljoen euro extra om te besteden. Uiteindelijk werd het nog geen half miljoen.

Felix Rottenberg.Beeld Bas Czerwinski/ANP

“De plannen zijn ingediend in een tijd die ver weg lijkt van de wereld waarin wij nu leven,” stelt Kunstraadvoorzitter Felix Rottenberg. “De aanvragen laten een sector zien met vertrouwen in de toekomst; bijna alle instellingen stippelden een groei­scenario voor zichzelf uit. Er is echter nauwelijks geld om recht te doen aan de plannen. Daar moeten we het over hebben; als je zo’n intensief kunstenplan maakt, waarvoor organisaties vier, vijf jaar vooruit moeten kijken, dan moet je wel wat te verdelen ­hebben. Als je met een bliksems goed plan komt, moet dat gehonoreerd kunnen worden.”

“Toen ik vier jaar geleden aantrad, heb ik gezegd dat er 40 miljoen extra nodig was, een marginaal bedrag op een gemeentebegroting van 6,3 miljard. Als we dat nu hadden gehad, hadden we een heleboel problemen kunnen oplossen en allerlei organisaties extra geld kunnen geven. Het gaat om 40 miljoen op 6,3 miljard… Het woord frustratie dekt de lading niet, maar ik vraag me al jaren of hoe het toch komt dat een ontwikkeld land als Nederland zo ‘zunig’ is op kunst en cultuur. Vergelijk dat eens met de Duitsers…”

Hoeveel meer is er te verdelen?

“In de Hoofdlijnen Kunst en Cultuur 2021-2024 stond dat er 8,1 miljoen ­euro wordt toegevoegd aan de Amsterdam Bis. Mede daarom hebben alle instellingen van die prachtige groeiscenario’s ingediend. Vervolgens heeft het college van b. en w. ­besloten te stoppen met de indexatie van alle subsidies, dus ook de sub­sidies voor kunst en cultuur. Dat zorgt ervoor dat er nog geen half ­miljoen euro extra besteedbaar is.”

Er is getoetst op ‘diversiteit en inclusie’. Doet artistieke kwaliteit er eigenlijk ook nog wel toe?

“Kwaliteit is de essentie. De kwaliteit wordt zorgvuldig besproken door ­onze commissies en vervolgens nog eens getoetst door het bestuur. We kijken hoe de commissies tot hun oordeel zijn gekomen, maar de beoordeling van kunst en cultuur is nooit honderd procent objectief.”

Een van de organisaties die buiten de boot vallen, is Orkater.

“Dat is een flinke discussie geweest. Wij vinden Orkater een goede instelling, het advies is lovend. Vervolgens moet je het afwegen tegen andere plannen en kijken naar nieuwe prioriteiten. Ook weten we dat ze, net als in de vorige kunstenplanronde, een grote kans maken bij het AFK. Het is belangrijk om te beseffen dat een afwijzing – of beter: niet-toekenning – geen afwijzing is van het artistieke vermogen, maar dat wij nu eenmaal te maken hebben met meerdere ­prioriteiten en ruim baan willen ­maken voor nieuwe initiatieven.”

Tot slot: waar komt de titel ‘Om de stilte heen’ vandaan?

“We hebben een soort interne prijsvraag gehouden. Hij is niet van mij; had ik ’m maar verzonnen, want het is een prachtige Lucebertachtige ­titel. Amsterdam zat in de lockdown; alles lag stil, iedereen zat binnen en intussen was het proces gaande om tot een nieuwe prioriteitstelling te komen, door mensen die echt het beste voorhebben met kunst en cultuur. Kunst houdt nooit op, een stad kan ook niet zonder kunst en cultuur, dus er werden toch weer tal van mooie dingen verzonnen. Het Holland Festival ging digitaal, ITA las elke dag een verhaal uit Boccaccio’s Decamerone voor... Iedereen deed mooie dingen om de stilte niet dominant te ­laten zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden