Plus

Feest maar ook zorgen bij jubilerend theater De Krakeling

Theater De Krakeling viert het 40-jarige bestaan met een tiendaags festival en een eerste eigen theaterproductie. Maar directeur Kees Blijleven heeft ook zorgen.

Directeur Kees Blijleven: 'Onze eigen productie is ook een signaal aan theatermakers: als het er niet is, ga ik het zelf maken Beeld Babette Meyer

Mooie herinneringen genoeg, hij is tenslotte al zeventien jaar directeur van De Krakeling. Kees Blijleven: "We hebben ooit een dakconcert gehad! Bij de voorstelling Help van Moniek Merkx over The Beatles."

"Het gebouw stond in de steigers voor een verbouwing en toen heeft de cast daar spontaan een concert op gegeven. Staat nog op YouTube. We hoopten op een relletje met de politie die het concert zou afbreken. Ze kwamen wel langs, maar reden gewoon door, haha!"

Het begon allemaal in een kantoortje op eenhoog met uitzicht op de Marnixstraat. Historische grond. Blijleven: "Hier hebben de oprichters gezeten, ook om de naam te bedenken. ­Tekenaar Opland had een soort oneindigheidksymbool als logo getekend dat leek op een Krakeling."

"Dat het gebouw naast de Koekjesbrug lag, was dan mooi meegenomen. Het was een oude turnhal die ooit aan de rand van de stad lag, moet je nagaan. Nu staan we er middenin, letterlijk en ­figuurlijk."

Hoe merkt u dat?
"We willen het jeugdtheater voor heel Amsterdam zijn. Iedereen moet zich kunnen herkennen in ons aanbod, ook de kinderen die niet van huis uit met cultuur in aanraking komen."

"Ik zal je een voorbeeld geven: als er in een voorstelling een Marokkaanse acteur zit en die gebruikt Arabisch of Berbers, al is het maar één woordje, dan voel je die zaal opveren: hé, dit gaat over ons! Zo zijn we ook bij Jörgen Tjon A Fong van Urban Myth terechtgekomen voor de jubileumvoorstelling."

"Ik zag zijn We hadden liefde, we hadden wapens over de burgerrechtenbeweging. Het jeugdtheater heeft ook behoefte aan dat soort epische verhalen uit een andere canon."

"Hij vertelde over een scène uit het leven van de jonge Martin Luther King die de voorstelling niet had gehaald en dat hij nog wel een aantal verhalen had die hij geschikt kon maken voor de jeugd. En zo is het gekomen, onze eerste eigen productie Martin Luther King."

"Trots? Natuurlijk! Maar ook een signaal aan theatermakers: dit vind ik belangrijk voor mijn publiek. Als het er niet is, ga ik het zelf maken. ­Komen ze met een verhaal met een witte cast? Dan kies ik liever iets anders. Veel gezelschappen zijn gelukkig ook met diversiteit bezig."

Hoe reageert u op jeugdtheatermakers die een groter theater willen (zie kader)?
"Zeker, we groeien eruit, we zijn jaren geleden bezig geweest met het toenmalige Rozentheater en Toneelmakerij om samen één gebouw te vinden. Dat ging toen niet door, maar het blijft een droom: een centrum waar je meer mogelijkheden hebt. Voorlopig kunnen we hier blijven tot 2022, maar er speelt wel iets anders."

Hoe bedoelt u?
"Deze zomer hadden we een crowdfunding voor een nieuwe entree. Die 20.000 euro hebben we gehaald, maar de nieuwe deur komt er nog even niet, omdat de aannemer en de architect scheuren in de muur hebben ontdekt. Als je die deur nu verbouwt, heb je kans dat ie na drie maanden gaat klemmen."

"Uit onderzoek blijkt dat de muren aan de korte zijden naar buiten wijken en aan de kassakant ook. Nu zijn er allerlei onderzoeken gaande over hoe we dat aan gaan pakken. Eén van de scenario's is een hele nieuwe fundering."

Dan zou u voor langere tijd moeten sluiten?
"Dan ben je zomaar een jaar dicht. Het is nog heel vers, dus hoe het gaat lopen weten we nog niet. Maar ik laat ons feestje er niet door verpesten. Zet er maar boven: 'Krakeling bruist en barst uit zijn voegen'. Want zo is het!"

Krakeling Festival 4-14/10 bij De Krakeling, ITA, Theater Bellevue, Podium Mozaïek, De Toneel­makerij en op het Raamplein. Krakeling.nl

Jeugdtheatermakers over De Krakeling

Jetse Batelaan
Artemis
"De Krakeling heeft de mondigste kinderen, de kinderlijkste volwassenen, de trouwste technici en ­medewerkers, de lekkerste koekjes, de lawaaierigste foyer en vaak ook de volste zalen."

Moniek Merkx
Maas Theater en Dans
"Dat pand ken ik als m'n eigen huis. Het is een goede plek, waar veel kan en mag en waar veel dingen ook gewoon betrouwbaar hetzelfde blijven. Die gang met affiches zou overigens véél uitgebreider moeten zijn, want het meeste van wat daar gebeurde, hangt er niet."

Liesbeth Coltof
Toneelmakerij
"Ik herinner me nog de première daar van De koning en de rest, de eerste voorstelling over de dood voor kinderen. Aan het eind moet de koning sterven in de armen van zijn vrouw. Een paar kinderen kropen steeds dichterbij, gebiologeerd. De koning blies de laatste adem uit en één van die kinderen zei: 'Het is hem gelukt.' Het snoerde iedere criticus de mond die vond dat de dood geen onderwerp zou zijn voor jeugdtheater. Dat was bijzonder."

Josee Hussaarts
Kwatta
"Het is de plek waar ik oude vrienden ontmoet, waar ik graag sta, omdat ik er de verbondenheid met de geschiedenis van het jeugdtheater zo voel en omdat het gewoon een heerlijk theater is."

Noël Fischer
NTjong
"De Krakeling is een soort familiealbum met eindeloos veel foto's en anekdotes. Het pand is schattig, maar je zou willen dat het er ook is voor grotere voorstellingen. De tijd is ernaar: de minister is voor educatie en ontwikkeling, dus ik hoop dat De Krakeling door kan pakken."

Flora Verbrugge
Theater Sonnevanck
"In De Krakeling komen niet alleen Amsterdamse kinderen, maar ook onze ­collega's kijken. Heel belangrijk, die ontmoeting met vakgenoten. We hopen op nog minstens 40 jaar Krakeling als ontmoetingsplek voor jeugdtheater­makers!"

Jörgen Tjon a Fong
Urban Myth
"Ik wens De Krakeling toe dat er jeugdtheater te zien is waar heel Amsterdam zich in kan herkennen. Ik denk dat we met Martin Luther King een stap in de goede richting hebben gezet. Een ander verhaal met een andere cast uit een andere canon. Voorstellingen die indruk maken, die je nooit vergeet, zoals ik nog weet hoe die voorstelling eruitzag toen ik vijftien was."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden