Plus

Febo doet het ook goed op de catwalk

Na een drijvende automatiek, een tijdelijke winkel in de PC Hooft en een rookworstkroket kondigde Febo deze week een eigen kledinglijn aan. Reclamebureau Natwerk leeft zich uit.

'Focus niet te veel op die slippers. Er komt nog iets veel vetters.' Beeld Screenshot Febo

Maandag postte Febo een filmpje op Facebook waarin te zien is hoe een model gehuld in Febokleuren over straat gaat. De kleding doet sterk denken aan een voetbaltenue, maar je kunt er ook het kloffie van de gemiddelde hiphopliefhebber in herkennen.

In het oog springen de rode badslippers met witte letters. FE op rechts, BO links. Een opmerkelijke stap voor een bedrijf dat vooral bekendstaat om zijn grillburgersaus en kalfsvleeskroket.

Maar sinds het Amsterdamse reclamebureau Natwerk zich over het voorkomen en de presentatie van de snackbarketen ontfermt, nemen acties van Febo vaak een verrassende wending.

Zo was er de drijvende krokettenmuur, een tijdelijke automatiek in de duurste winkelstraat van Nederland en de speculaas- en rookworstkroket. Ook de ludieke verkoop van losse potjes grillburgersaus toen de burger veertig jaar onveranderd recept vierde, komt uit hun koker.

Bitterballen in glitterjasje
De samenwerking tussen Frank de Ruwe (39), het brein achter Natwerk, en de van oorsprong Amsterdamse Febo begon bij een bitterbal. "Of eigenlijk bij een glitterbal," zegt De Ruwe. Drie jaar geleden had de reclameman het plan om tijdens de Toppers in Concert bitterballen in een glitterjasje te serveren.

"Ik weet niks van het maken van bitterballen, dus besloot ik op de bonnefooi Febo te bellen. De receptioniste verbond me zonder enige huiver door met hoofd productie en een paar dagen later stond ik om half zes 's ochtends in de Febofabriek in Noord gebiologeerd naar de productie van honderden kroketten te kijken."

Er werd een poging gewaagd eetbaar goud in paneermeel te verwerken. Helaas, als goud gefrituurd wordt, zorgt de vetlaag dat het niet meer glimt, dus de glitterbal stierf een stille dood. Maar het experiment betekende het begin van een nauwe samenwerking. Sindsdien zet het reclamebureau vier keer per jaar een 'pr-knaller' voor Febo op touw. Daarvoor deed de snackbar niet of nauwelijks aan reclame.

Werken met het familiebedrijf is de natte droom van elke reclameman, denkt De Ruwe. "Febo heeft een enorme schare vaste fans. Wat wil je ook: ze zijn al 75 jaar trouw aan hun eigen product en gaan niet mee met de eerste de beste burgerhype. Daarmee dwing je respect af."

Zotte plannen
Voor hem is het tof om samen te werken met een gepassioneerde ondernemer, benadrukt De Ruwe. "Sinds die glitterbal komen we elke dinsdag samen. Directeur Dennis de Borst staat honderd procent achter zijn eigen product, maar wil ook meedenken over innovatie en hoort onze zotte plannen graag aan. Ik zou nooit een traditionele televisiecommercial voor de Febo voorstellen. Nee, juist bij hen kan het veel beter."

De exacte lanceringsdatum van de Febo-kledinglijn houdt De Ruwe nog even geheim. "Maar focus niet te veel op die slippers. Er komt nog iets veel vetters. Ik denk dat ze bij Voetbal International steil achterover slaan als ze onze complete collectie zien."

Eerder schreef Het Parool over de 75ste verjaardag van de Amsterdamse banketbakker: De plannen zijn ambitieuzer dan ooit. En lees hier de ode van columnist James Worthy aan de grillsaus van de Febo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden