Plus

Fay Loren: 'Ik loop al sinds mijn puberteit op naaldhakken'

De Amsterdamse burlesque danseres Fay Loren (27) strijdt deze maand in Amerika om de titel Miss Viva Las Vegas. 'Je kunt zo veel kracht putten uit er sexy uitzien.'

Fay Loren: 'Een burlesquedanseres is geen seksobject, maar creëert een soort sprookje.' Beeld Susie Q vintage photography

Elegant gekleed in een pantalon, jasje en top in pastel­tinten, met haar platinablonde haar in de krulspelden, zorg­vuldig afgedekt met een tulband, en de lippen gestift, is burlesque danseres Fay Loren (artiestennaam) een opvallende verschijning.

Ook in de overvolle lobby van het Volkshotel is ze niet te missen. Loren huurt een studio in het gebouw. Vanuit hier regelt ze in haar eentje alles voor haar optredens: van choreografieën en kostuums tot boekingen over de hele wereld.

Deze maand reist Fay Loren af naar Las Vegas, waar ze op 19 april strijdt om de titel Miss Viva Las Vegas, tijdens de gelijknamige, grootste pin-upwedstrijd ter wereld. "Het is een soort alternatieve missverkiezing. Uit tweehonderd meiden van over de hele wereld, ben ik samen met zes anderen geselecteerd voor de finale."

"Er zijn nog zes vrouwen door het publiek gekozen. Wij nemen het tegen elkaar op, met een optreden en een speech waarin we uit moeten leggen wat we voor de burlesque- en pin-upcommunity doen en hoe we vrouwen willen inspireren."

Naar school in kokerrok
Als zestienjarige bezocht Loren voor het eerst een burlesque avond. "Ik was meteen verliefd op alles wat ermee te maken had: de pin-upachtige vrouwen, de kledingstijl, de muziek. Ik wist gelijk dat ik zelf op wilde treden, maar was nog veel te jong om op het podium te staan. Via een vriend van mijn vader die burlesque feesten organiseerde, kon ik achter de schermen aan de slag. Ik organiseerde ­alles voor de danseressen en keek goed naar hun optredens."

Beeld Susie Q vintage photography

Loren werd scheef aangekeken omdat ze in kokerrok, met kousen en naaldhakken aan op school kwam. "Ik zat op het Gerrit van der Veen College, waar veel dansers op zitten, maar die droegen toch vooral jeans en sneakers. Dat ze mij maar raar vonden, weerhield me er nooit van me te kleden zoals ik wilde. En buiten school had ik gelukkig genoeg vriendinnen die van dezelfde stijl hielden."

Jezelf optutten en mooi aankleden, je vrouwelijkheid benadrukken - het wordt nauwelijks gedaan in Nederland. Fay Loren vindt dat jammer. "Je kunt juist zoveel kracht en zelfvertrouwen putten uit er elegant en sexy uitzien. En met een maatje meer staan vrouwelijke kleren ook heel mooi. Ik heb maar één spijkerbroek, en die is om in te klussen."

Burlesque gaat om het vieren van de vrouwelijkheid, in welke vorm of maat dan ook ook, legt Fay Loren uit. "De eerste burlesque danseres die ik zag optreden had grote borsten en niet per se een heel knap gezicht, maar ze straalde ontzettend veel zelfvertrouwen en power uit. Dat maakte haar waanzinnig aantrekkelijk."

Net voor Loren achttien werd, trad ze zelf voor het eerst op, in de grote zaal van Paradiso. "Ik vond het fantastisch, het gaf een kick. Op het podium staan gaf me energie en kracht." Nu organiseert ze burlesque avonden, onder andere in Winston Kingdom, en treedt op op feesten en evenementen. Een optreden duurt vijf minuten.

"Omdat ik steeds vaker werd gevraagd voor een langere show, met optredens van dj's en bands, ben ik nu bezig met het ontwikkelen van een avondvullend programma."

'Burla' is Italiaans voor 'grap', maar burlesque zoals wij het nu kennen, stamt uit de negentiende eeuw in Amerika. Een burlesque danseres doet een verleidelijke striptease, en maakt daarbij gebruik van props, zoals een veren waaier, een boa, of een reusachtig champagneglas. Volledig uit de kleren gaat ze nooit, het gaat vooral om de suggestie.

Sisterhood
"De nadruk ligt op tease, niet op strip," zegt Fay Loren. "Een burlesque danseres is geen seksobject, maar creëert een andere werkelijkheid, een soort sprookje," legt ze uit. "Ik strip tot mijn string en draag altijd kwastjes op mijn tepels. Mannen die echt naakt willen zien, bezoeken wel een ander soort show."

"Ik ben heel kritisch over waar ik optreed en voor wie. Een vrijgezellenfeest voor alleen mannen is bespreekbaar, maar alleen als er een podium is." Haar vriend, stadstuinder van beroep, is gelukkig niet jaloers: "Hij vindt het juist heel leuk dat ik dit doe."

Vervelende reacties uit het publiek krijgt ze nooit. "Ik heb weleens opgetreden voor 250 mannen van een carnavalsvereniging. Na afloop vroegen ze keurig: 'Mogen we met u op de foto?' Vrouwen zeggen vaak dat ik ze inspireer, ze zouden het zelf willen durven. In de burlesque scene moedigen vrouwen elkaar aan, in plaats van kritiek op elkaar te leveren."

Beeld Susie Q vintage photography

Die scene is niet groot. In Nederland zijn maar drie fulltime burlesque danseressen. "We zijn collega's, er is weinig competitie. We zijn stuk voor stuk sterke persoonlijkheden en helpen elkaar met werk. Dat gevoel van sisterhood is heel bijzonder."

Fay Loren is een van de weinige burlesque performers in Nederland die van haar optredens kan rondkomen. Het scheelde weinig of ze had haar droom moeten opgeven. "Tweeënhalf jaar geleden werd ik aangereden, een busje sneed me af op de fiets. Mijn voet bleek gebroken en moest zes weken in het gips. Ik moest alle optredens voor die ­decembermaand afzeggen en naar een podoloog om mijn voet weer te trainen, maar het bleef lang veel pijn doen."

Naaldhakken zijn sinds het ongeluk verleden tijd. "Ik loop al sinds mijn puberteit op hakken. Het was wennen om over te moeten stappen op platte schoenen." Inmiddels is het ook haar unique selling point. "Ik ben de enige burlesque danseres zonder hakken en op blote voeten."

De tijd na het ongeluk was onzeker en ingewikkeld, want Loren wist niet of ze zou kunnen blijven optreden. Maar, ­relativeert ze, het had veel slechter kunnen aflopen. "Dat ik nog kan optreden en er zelfs van kan rondkomen, waardeer ik nu nog veel meer dan voor het ongeluk."

Het maakte haar ook bewuster van haar leefstijl. "Ik deed soms dertig optredens in de maand, nu maximaal twaalf. Ik neem meer rust, eet gezond en sport veel. Ik doe krachttraining met een personal trainer en yoga en pilates."

Dita von Teese
Hoewel ze veel optreedt in het buitenland, van Parijs tot Montreal, peinst ze er niet over om Amsterdam te ver­laten. "Van hieruit reis je juist makkelijk overal naartoe. Bovendien ben ik opgegroeid in De Pijp en Noord - dit is mijn stad."

Beeld Susie Q vintage photography

"Het enige wat ik soms jammer vind, is dat de burlesque scene in Amsterdam zo klein is, er zijn steeds minder feesten om naartoe te gaan. De enige vaste plek waar je me kunt zien is de Supperclub. In België, waar ik vaak optreed, betalen mensen een kaartje om een burlesque show in het theater te zien. In Nederland gaan mensen liever naar de kroeg."

Fay Loren is de enige burlesque danseres in Nederland die optreedt met een levensgroot champagneglas. "Mijn hele leven draait om dat glas. Ik heb mijn auto en mijn huis in Noord er zelfs op uitgezocht: bij mijn huis staat een schuurtje waar het in past."

Een van haar grote voorbeelden is Dita von Teese, de Amerikaanse performer die de burlesque kunst in de jaren negentig weer onder de aandacht van het grote publiek bracht. "Ik heb haar zien optreden in Carré, ze is een rolmodel. Dita von Teese weet het gevoel voor glamour goed uit te dragen en is een fantastische zakenvrouw. Mijn wens is om, net als zij, vrouwen te inspireren andere wegen te bewandelen in hun leven."

"Ik wil laten zien dat alles mogelijk is en dat je als vrouw over je eigen lichaam kunt beslissen. Burlesque moet je zien als een vorm van feminisme."

Burlesque shows

Fay Loren doet op 19 april mee aan de Miss Viva Las Vegas Burlesque Competition in Las Vegas. Eerder is ze te bewonderen in de Supperclub, op 11 april, en tijdens het feest Smokey Jazz Club- Backstage Burlesque in Mayer Manor, op 12 april.
www.fayloren.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden