PlusReportage

Fashion Week opent met show van tassenmerk Wandler: ‘Áls we meedoen, dan doen we het goed’

De Amsterdam Fashion Week is gisteravond van start gegaan met een spectaculaire licht- en soundshow van Wandler, het Nederlandse tassen- en schoenenmerk dat in korte tijd een Instagramhit werd.

Multidisciplinair kunste­naar Nikki Hock zorgde voor een licht- en ­sound­-show bij De Roze Tanker in Noord.   Beeld Lin Woldendorp
Multidisciplinair kunste­naar Nikki Hock zorgde voor een licht- en ­sound­-show bij De Roze Tanker in Noord.Beeld Lin Woldendorp

Voor de gelegenheid is de Roze Tanker in Noord met hulp van The Citydressers verbouwd en bekleed met spiegelwanden. Genodigden worden getrakteerd op een silent technowandeling door het Noorderpark, verzorgd door soundartist Guy Blanken, waarna multidisciplinair kunstenaar Nikki Hock zorgt voor een licht- en ­soundshow bij de Tanker. Het interieur is ­volledig appelgroen geverfd, met een knipoog naar Wandlers allereerste tas, de Hortensia, en ingericht met koelkasten waarin de collectie te bewonderen was.

Vier jaar na de start ligt Wandler wereldwijd in 175 winkels, waaronder de grootste luxe e-tailers Net-a-Porter, Matches en Browns. “Áls we meedoen, dan doen we het goed én internationaal, anders heeft het geen zin,” zegt ­ontwerpster Elza Wandler, die normaliter haar collecties alleen in Parijs en Londen toont. Dit keer had ze 35 man high end modepers naar Amsterdam overgevlogen.

‘Supersterk in Amerika’

Het merk wist zich in korte tijd – met nul marketingbudget – te onderscheiden door een combinatie van factoren: inspringen op een gat in de markt tussen peperdure tassen van grote modehuizen en kleine trendy luxemerken die na ­korte tijd alweer verdwenen zijn, het gebruik van alleen felle kleuren, ronde vormen (destijds een uitzondering in de tassenmarkt), geluk en de juiste connecties. Wandler is volgens de ­ontwerpster ‘supersterk in Amerika, Italië en Engeland, maar in Duitsland, Scandinavië en Azië valt er nog veel te behalen’.

Voorafgaand aan de presentatie was er een ­diner, na afloop een intiem feestje in Hotel de L’Europe. Tot en met zaterdag zijn er tal van shows en events verspreid over de stad. Vanochtend was het de beurt aan Ronald van der Kemp met zijn ethical couture in het leegstaande Kroonenbergpand aan de Nieuwezijds, zaterdag is ­Ninamounah in het torentje van de Bijenkorf, en wordt de ‘week’ ‘s avonds afgesloten met ­Bodil X Patta.

De fashionweek Hub in The Collection op de Stadhouderskade is tot en met vrijdag gratis ­toegankelijk voor publiek dat er podcastinterviews kan bijwonen, kennis kan maken met 35 jonge modeondernemers en de expo 20 jaar Batavia Stad Fashion Outlet kan ­bezichtigen.

www.amsterdamfashionweek.nl

Correctie: in een eerdere versie van dit verhaal schreven we over de ‘leegstaande’ Roze Tanker. Dat klopt niet. De Roze Tanker heeft onder meer een eigen culturele programmering en wordt verhuurd voor evenementen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden