Plus

Famke Louise: 'Culturele toe-eigening? Wat een onzin'

Adolescent Nederland is nogal verdeeld over vlogger Famke Louise: er zijn liefhebbers en er zijn haters. Ze leeft bij de dag. 'Ik kon me twee jaar geleden ook niet voorstellen wat ik nu doe.'

Famke Louise: 'Ik vind het gewoon leuk om mensen te entertainen.' Beeld Linda Stulic

"Vind je het erg als ik dit vlog?" vraagt Famke Meijer (19) halverwege het interview. Voor haar is het filmen van alles wat in haar leven gebeurt heel normaal, maar niet iedereen heeft er behoefte aan om te participeren in het online universum van Famke Louise, heeft ze gemerkt.

En dus vraagt ze beleefd om toestemming, om vervolgens routineus vast te leggen wat ze eet, drinkt en met wie ze uithangt. Want dat willen de 400.000 Instagramvolgers en 300.000 mensen weten die zijn geabonneerd op haar YouTubekanaal.

Famke Louise is, om het maar eens populair uit te drukken, nogal een dingetje. Het afgelopen halfjaar bracht ze zes singles uit, stond ze op de cover van Vrij Nederland en nam ze een duet op met Arjen Lubach.

Plotselinge faam
Maar bovenal wist ze adolescent Nederland te verdelen in twee strikt gescheiden kampen: een van liefhebbers en een van haters. Voor iedereen die iets wil begrijpen van plotselinge faam in het internettijdperk is de casus Famke Louise essentieel studiemateriaal.

Voor het grote publiek begon het eind vorig jaar, toen schijnbaar vanuit het niets Op Me Monnie verscheen: een rapnummer dat door de hunkerende beat, stroperig lome zang en een raadselachtige tekst een instanthit werd.

"Ik ben op me monnie, waar is dat de way, maar me sannie is verraderlijk," zong ze, terwijl ze in de videoclip flessen Fernandez leeggooide in een toko.

Het nummer is meer dan 20 miljoen keer afgespeeld op YouTube en Spotify en het leven van Famke Louise is nu een hogesnelheidstrein met onbekende bestemming. "Ik probeer de balans te vinden," zegt ze zelfbewust. "Wat de afgelopen maanden is gebeurd, is niet normaal. Nu is het zoeken naar een plan om dit ook op de lange termijn te laten werken."

Kwam het succes van Op Me Monnie als een verrassing?
"Ja en nee. We hebben het in september opgenomen en in de maanden tot het uitkwam heb ik de demo misschien wel duizend keer beluisterd, zo tof vond ik het. Het nummer klinkt gewoon lekker."

En heeft een tekst die niet door iedereen begrepen wordt.
"Ja, dat bleek wel."

Men brak zich het hoofd over de vraag wat je bedoelde met je 'sannie'.
"Dat heb ik nu al zo vaak uitgelegd dat mensen waarschijnlijk gek worden als ik het nog een keer vertel."

Sannie betekent toch 'ding'?
"Ja."

Dus 'mijn ding is verraderlijk'.
"Precies."

Famke Louise (spreek uit: Femke-Louise. Haar vader wilde haar Famke noemen, haar moeder Femke. Het compromis: je schrijft Famke en zegt Femke) draagt een grote Guccizonnebril.

Ze is samen met haar manager Pearl naar Amsterdam gereden in de nieuwe Mercedes die ze een paar weken geleden heeft gekocht. Een comfortabele auto is belangrijk, vindt ze.

Ze woont bij haar moeder in Groningen, terwijl het meeste werk in de Randstad is. Per maand heeft ze nu zo'n 25 optredens, soms wel drie op een avond, op Koningsnacht zelfs acht. "Die auto is dus vooral voor werk," zegt ze bijna verontschuldigend. "En ik werk er hard voor."

Hoe zien je dagen eruit?
"Vandaag had ik eerst een interview met het AD, toen heb ik met mijn personal trainer in de sportschool getraind, daarna had ik dansles. Het is belangrijk om gezond te blijven en mijn conditie op peil te houden. Verder zijn er veel fotoshoots, studiosessies, krijg ik mediatraining en heb ik een personal coach."

Wat leren zij je?
"Om met journalisten om te gaan. Of hoe ik me moet gedragen voor camera's op de rode loper. Mijn mental coach helpt me om mentaal sterker te worden."

Is het heftig om opeens zo bekend te zijn?
"Het is moeilijk om uit te leggen wat er allemaal gebeurt als iedereen je opeens kent en een mening over je heeft, maar ik vind het vooral erg leuk. Dit is wat ik altijd heb gewild."

Je wilde altijd al beroemd worden?
"Al op mijn derde was ik gek van K3. Dan mocht ik naar een optreden en stond de hele show vooraan te dansen en te springen. Ik droomde ervan om ooit ook op dat podium te staan."

Je begon te vloggen door je vriend, die al een bekende vlogger was.
"Hij begon als een van de eerste Nederlandse vloggers met 'pranks' (practical jokes), die in de Verenigde Staten al populair waren. Dat sloeg ook hier aan. Ik verscheen vaak in zijn filmpjes en besloot toen om voor mezelf te gaan vloggen. Dat was zo'n twee jaar geleden."

Waarom vonden mensen jouw leven interessant genoeg om te volgen?
"Geen idee. Ik had geluk dat die pranks zo aansloegen, zo kreeg ik bekendheid."

Zat je nog op school?
"Ja, ik volgde een secretaresseopleiding. Altijd handig, dacht ik. Ik heb daar onder meer geleerd hoe je facturen moet opstellen, dat heb ik later kunnen gebruiken."

Beeld Linda Stulic

"Die opleiding heb ik niet afgemaakt: door mijn bekendheid lieten andere leerlingen me niet met rust. Ze begonnen foto's van me te maken, soms kreeg ik een duw in het trappenhuis. Ik voelde me er niet prettig meer."

Waarom moesten ze jou hebben?
"Dat weet ik niet. Er was zelfs een Instagram­account met honderdduizend volgers dat bewerkte foto's van mij maakte. Dan werd mijn hoofd op een naakt lichaam gezet en zo."

En toen heb je je vol op het vloggen gestort?
"Ja, daar verdiende ik toen al geld mee. Ik had zo'n honderdduizend volgers."

Meer dan een secretaresse verdient?
"Wat verdient die?"

Tussen de 2000 en 3000 euro per maand?
"Ongeveer hetzelfde dan. Daarna ging ik in Zwolle een opleiding tot schoonheidsspecialiste doen. Zo kon ik in mijn vlogs laten zien wat ik op school had geleerd. Meisjes vinden het leuk om naar beautyvlogs te kijken."

"Maar ook op die school werd ik uitgekotst, dus ook daar kon ik niet blijven. Toen kreeg ik gedoe met de leerplichtambtenaar: ik was nog geen 18 en had geen startkwalificatie. Nu doe ik een thuisstudie marketing en communicatie, die ik in een rustig tempo mag afronden."

Vorig jaar was je te zien in het RTL5-programma Models in Paris. Hoe kwam je daar terecht?
"Naast het vloggen was ik al bezig met interviews en liet ik mijn gezicht vaak zien op feestjes waar media waren. Zo kwam dit op mijn pad. Dat was natuurlijk weer nieuwe content voor mijn vlogs: ik kon laten zien wat er kwam kijken bij modellenwerk."

Alles in het teken van je bekendheid.
"Ik vind het gewoon leuk om mensen te entertainen."

Wat vinden je ouders van je succes?
"Mijn moeder is heel trots op me."

En je vader?
"Die is twee jaar geleden onverwachts overleden, eigenlijk toen ik net met vloggen begon. Daar heb ik het in die video's ook over gehad."

Dat zal niet eenvoudig zijn geweest.
"Dat was het ook niet. Ik denk nog elke dag aan hem. Ik geloof dat hij nog altijd naar me kijkt, als een soort beschermengel die ervoor zorgt dat ik de goede keuzes maak. Maar eigenlijk wil ik het hier niet al te veel over hebben, is dat goed?"

Laten we dan weer teruggaan naar de muziek. Wat gebeurde er nadat Op Me Monnie zo'n hit was geworden?
"Ik werd opeens geboekt voor shows. De eerste was bij een 12-plusfeest in Emmen. Een week lang oefende ik elke avond voor de spiegel: ik had nog nooit ergens opgetreden. Er ging toen een dj met me mee en een soort tour­manager."

Ging het goed?
"Niet echt. Misschien onderschatte ik het toch een beetje. Omdat ik door het vloggen gewend was dat mensen naar mij kijken, was ik niet superzenuwachtig. En ik had natuurlijk ook maar één nummer."

Hoe kun je met een nummer een show vullen?
"Na dat ene nummer was het ook weer afgelopen. Nu heb ik genoeg materiaal voor een show van een kwartier. Ik heb nummers gemaakt met Ronnie Flex, met Bokoesam, het gaat me nu makkelijker af."

Je kreeg onder meer kritiek op de video van Op Me Monnie omdat je aan culturele toe-eigening zou doen, met die flessen Fernandez en Parbobier.
"Wat een onzin. We leven in Nederland met verschillende culturen, iedereen krijgt wat mee van elkaar."

Famke Louise zoekt in haar teksten vaak de confrontatie met mensen die op haar afgeven. Zoals in Lit:

M'n leven net een film, afgelopen weken
Ik heb alles gezien en gedaan
Iedereen kent mijn naam
Beter wen je d'r aan

Niet het type om te staan en te wachten
Ik ben op m'n eigen shit, hoef niet te klagen
Ik ben op het internet een sensatie
En ik geef geen fuck, een nieuwe generatie

Waarom geef je je haters zoveel aandacht?

"Ik vind dat wel leuk. Dat er dan weer allemaal nieuwe reacties komen."

Speel je ermee?
Lacht mysterieus. "Misschien wel."

Zie je je vriendinnen van vroeger nog vaak?
"We spreken minder vaak af. Dat is nou eenmaal zo: zij leiden ook hun leven. En de mensen met wie ik nu omga komen uit hetzelfde wereldje. Zij snappen het beter."

Met 25 optredens per maand zal je goed verdienen.
"Ik kan lekker sparen ja. Ik wil een eigen huis, ergens in de buurt van Amsterdam, dan hoef ik niet meer op en neer naar Groningen. Maar voorlopig leef ik met de dag. Ik heb geen idee waar ik over vijf jaar ben. Ik kon me twee jaar geleden ook niet voorstellen wat ik nu doe."

Opgebiecht

Leermeester "Ikzelf. Door te doen wat je leuk vindt en rond te neuzen en soms fouten te maken leer je het meeste."

De beste uit het vak "Beyoncé. Die show die ze gaf op Coachella, terwijl ze een jaar geleden een tweeling kreeg: wow."

De slechtste uit het vak "Dat ga ik niet zeggen. Ik zou het ook niet leuk vinden als iemand op deze vraag mijn naam zou invullen."

Het beste advies ooit gekregen "Blijf jezelf, zei mijn moeder tegen me."

Het slechtste advies "Niet naar geluisterd."

Cv
Geboren

9 december 1998, Almere

Opleiding
Secretaresse­opleiding aan Buitenhout College, Almere (niet afgemaakt);
opleiding tot schoonheidsspecialist, Deltion College, Zwolle (niet afgemaakt);
opleiding marketing en communicatie (nog bezig)

Loopbaan
2016 Start eigen YouTubekanaal
2017 Models in Paris, RTL 5
2017 Op Me Monnie, eerste single
2017 Vroom, tweede single
2018 Samenwerkingen met Ronnie Flex en Arjen Lubach

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden