PlusNieuws

Eye Art & Film Prize voor activistisch filmcollectief Karrabing

Het Karrabing Film Collective krijgt de Eye Art & Film Prize 2021. Het collectief van oorspronkelijke bewoners van de Noord-Australische regio Top End, maakt activistische, geëngageerde en eclectische films over de gevolgen van de koloniale tijd voor de originele bewoners van Australië.

De vooral met iPhones geschoten films van het Karrabing Film Collective worden gekenmerkt door ‘improviserend realisme’.  Beeld Karrabing Film Collective
De vooral met iPhones geschoten films van het Karrabing Film Collective worden gekenmerkt door ‘improviserend realisme’.Beeld Karrabing Film Collective

“Hun krachtige, doordachte films en installaties tonen lichtheid, vrijheid en humor, maar ook de urgentie om hedendaagse maatschappelijke ongelijkheid te onderzoeken. Onderwerpen als afkomst en klimaatverandering bieden inzicht in de tradities en praktijken van het collectief,” stelt Eye-directeur en juryvoorzitter Sandra den Hamer. “We zijn verheugd dat het Karrabing Film Collective onze zevende winnaar is.”

Karrabing ontstond in 2008 als een soort activistische burgerbeweging. Volgens de mede-oprichters Cecilia Lewis, Rex Edmunds en Linda Yarrowin is het idee achter Karrabing ‘de eigen gebieden van de leden sterk houden door de familie, de omgevingen en de symbolische relaties die hun gebieden geschapen hebben sterker te maken’. De naam betekent ‘laagtij’ in het Emmiyengal, een verwijzing naar een vorm van collectiviteit buiten de door de overheid opgelegde restricties van clanship of grondbezit. Het collectief benadert filmmaken als een vorm van zelforganisatie en als middel om de huidige sociale ongelijkheid en de langdurige effecten van koloniale macht te onderzoeken.

Improviserend realisme

De vooral met iPhones geschoten films van het Karrabing Film Collective worden gekenmerkt door ‘improviserend realisme’ en gaan voorbij aan een strikte scheiding tussen fictie en documentaire en heden en verleden. De werken zijn wereldwijd vertoond, zowel op filmfestivals als in academische en culturele instellingen, waaronder Tate Modern in Londen, de Jakarta Biennale, Centre Pompidou in Parijs, de Berlinale en MoMA PS1 in New York.

In 2019 vertoonde het Stedelijk Museum de film Wutharr: Saltwater Dreams (2016), waarin leden van een inheems Australisch gezin drie totaal verschillende versies geven van de oorzaak van de averij van hun boot. Begin vorig jaar wijdde het Rotterdamse filmfestival IFFR een evenement aan Karrabing Film Collective rond de wereldpremière van Day in the Life: ‘een volmaakte inleiding tot én een perfecte samenvatting van hun zeggingskracht’. De film toont de obstakels die zich op vier momenten in hun dag voordoen. In de gelaagde hiphop-soundscape maken de hulpeloze verklaringen van witte media plaats voor hun uiteindelijk krachtige woorden van verzet. Een van hun meest recente werken is het multidisciplinaire kunstproject The Family, dat onderdeel is van het Back to Earth Project, dat het creëren van een cultureel erfgoedgebied beoogt.

25.000 Britse pond

De Eye Prize werd in 2015 ingesteld door Eye Filmmuseum en het Paddy & Joan Leigh Fermor Arts Fund. Met de jaarlijkse prijs van 25.000 Britse pond kan nieuw werk worden gerealiseerd. Eye Filmmuseum organiseert in 2022 een tentoonstelling met werk van het Karrabing Film Collective, samen met dat van de winnaars van de afgelopen twee jaar: Kahlil Joseph (2020) en Meriem Bennani (2019). De eerdere winnaars waren Francis Alÿs (2018), Wang Bing (2017), Ben Rivers (2016) en Hito Steyerl (2015).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden