PlusRecensie

Expo New Reproductions: een vreemde confrontatie met een lege vitrine

De tentoonstelling New Reproductions gaat over de samenwerking tussen kunstenaars en grafisch vormgevers. ‘Bij de ingang is een vitrine gemaakt, die op zich al een kunstwerk is.’

De tentoonstelling bleef ondanks corona toegankelijk.Beeld Michel Claus - courtesy Annet Gelink Gallery

“Is het genoeg zo?” vraagt galeriehouder Annet Gelink aan haar director Floor Wullems. Die is tevreden: “Voorlopig kan ik ermee voort.”

Gelink knipt elastiek, Wullems zit aan de naaimachine. Samen maken ze tijdens de lockdown mondkapjes. Het begon als een nuttige vrijetijdsbesteding, de kapjes gingen naar de daklozenopvang en de thuiszorg. Daarna maakte Erik van Lieshout, een van de kunstenaars van de galerie, een ontwerp voor de mondkapjes. Hij nam het logo van Art Basel en maakte er Art Blasé van.

Het liep storm, maar na een paar honderd exemplaren is het mooi geweest. Nieuwe bestellingen worden niet meer aangenomen.

De mondkapjes van Van Lieshout waren ook een beetje bedoeld om meer mensen naar de galerie te lokken, want Annet Gelink had half maart een groepstentoonstelling georganiseerd met openbare gesprekken. Die konden natuurlijk niet doorgaan. De tentoonstelling bleef wel toegankelijk en gaat over de samenwerking tussen kunstenaars en grafisch vormgevers. Met kunstwerken, boeken en edities. Bij de ingang is een vitrine gemaakt, die op zich al een kunstwerk is. Daarin bevinden zich boeken van deelnemende kunstenaars.

Curieuze serie

Op de website van de galerie staan video’s waarin sommige kunstenaars vertellen over hun samenwerking met grafisch vormgevers. Zo legt Johannes Schwartz uit waarom hij zo graag met het Amsterdamse bureau Experimental Jetset werkt. Samen maakten ze in 2016 het boek The Athens Recorder, een boek met foto’s die in Athene werden gemaakt. In een curieuze serie heeft Schwartz de fakkels gefotografeerd die sinds 1928 zijn gebruikt om het Olympisch vuur te ontsteken. Die blijken zich allemaal in een museum in Athene te bevinden. De fakkels zijn praktisch ontworpen maar stralen ook macht en status uit.

Roger Hiorns heeft een kantoorklok uit een Londens ziekenhuis onderworpen aan een kristallisatieproces. Hij dompelde de klok onder in een oplossing van kopersulfaat. De blauwe vloeistof droogde op en bedekte de klok met kristallen. Zo zette hij ook de tijd stil, als troostrijk symbool voor de jonge patiënten op de afdeling van het betreffende ziekenhuis.

Perforatiewerkjes

Wilfredo Prieto is vertegenwoordigd met een lege vitrine die ongeveer het formaat van een staande volwassene heeft, wat een vreemde confrontatie veroorzaakt. Ook fascinerend is het werk dat hij in de kelderruimte van de galerie laat zien. Piepkleine lijstjes met piepkleine werkjes, gemaakt met een perforator. Bij het project maakte hij een serie boekjes, ook piepklein, waarin elk perforatieblaadje wordt gedocumenteerd. Een ticket voor een museum, een theezakje, een folder van een luchtvaartmaatschappij of een fragment uit een Shakespeares Romeo en Julia. Uiteindelijk laten de cirkeltjes zich lezen als een dagboek.

New Reproductions

Met Maria Barnas, Ed van der Elsken, Rogier Hiorns, Erik van Lieshout, David Maljkovic, Awoiska van der Molen, Robby Müller, Antonis Pittas, Wilfredo Prieto
Waar Annet Gelink Gallery, Laurierstraat 187-189
Te zien t/m 20/6

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden