Plus

Expo Mart Visser: 'Naakter dan dit kun je me niet krijgen'

Mart Visser heeft een drieluik van exposities met zijn schilderijen en beelden. 'In gedachten hoorde ik de commentaren al: die couturier moet ook zo nodig.'

Mart Visser bij zijn werk in Kunsthuis Amsterdam. Vanavond opent daar de eerste van zijn drie grote gelijktijdige solotentoonstellingen Mart Visser 3.0 Beeld Sanne Zurné

Hij stond deze ochtend om half zes met een kwast voor een van zijn doeken. Het werk hing al aan de muur van Kunsthuis Amsterdam. Pas toen zag Mart Visser het: die tronie op het linnen moest minder blauw zijn. Gevolg: het herschilderde doek staat een dag voor de opening van zijn expositie nog te drogen.

Drie tentoonstellingen tegelijk maakte Visser - bij het grote publiek bekend als modeontwerper - van zijn schilderijen, installaties en sculpturen. Op de ochtend voor de opening in Amsterdam sjouwt een leverancier 15 dozen bubbels naar binnen. Een dj komt later zijn draaitafel neerzetten. "Ik houd niet van die ­traditionele vernissages," zegt Visser (50).

"Bij mij geen stijve receptie met een glaasje rood."

Vissers werk bestaat voor het grootste deel uit geschilderde koppen. Geen gezichten met veel gelaatsuitdrukkingen en al helemaal geen portretten. Grove lijnen domineren. "Het is het tegen­gestelde van de verfijning van mijn haute couture. Bij dure jurken dragen we vaak zelfs handschoenen om de stof niet te beschadigen. Bij mijn schilderijen gebruik ik soms een boomtak om de verf aan te brengen. Ik stuur, maar het toeval mag ook zijn werk doen."

Een prominente plek in het Kunsthuis is er voor een plastiek - ook weer een langgerekt gezicht - opgebouwd uit twee versnipperde telefoonboeken. NY meets Laren heet het, naar de twee steden wier inwoners hun thuisnummers onder de laag ecoline kunnen terugvinden.

"Ik heb altijd iets met telefoonboeken gehad. Misschien omdat de nummers onze achternaam bij ons in het dorp wel twee pagina's besloegen. Daar was ik als jongetje trots op!"

Zelfvertrouwen

Visser heeft zijn kunst lang als 'privéwerk' gezien. "Tot ik in een interview met Ivo Niehe uit de kast kwam. Hoogstens een half minuutje over mijn schilderijen haalde de uitzending. Toch belden er allerlei galeries. Toen moest ik even diep ademhalen: wilde ik dit wel?

Ik hoorde in gedachten de commentaren al: 'Die couturier moet ook zo nodig schilderen.' Uiteindelijk koos ik een galerie van een klant van me uit New York. Daar wist niemand wie Mart Visser was. Binnen een paar weken waren negen van de elf schilderijen verkocht. Het werk had voor zichzelf gesproken."

Dat succes gaf hem het zelfvertrouwen zijn kunst verder te openbaren. De drie nieuwe tentoonstellingen brengen ruim 300 werken samen. Uiteraard zijn ze te koop. De prijzen variëren van 2500 euro voor een sculptuur op basis van een Afrikaans houten tribalbeeld tot zo'n 10.000 euro voor de grote schilderijen.

Vreemde eend
Zijn commerciële inslag leverde in de kunstwereld al vaak zuinige blikken op. Er ging zelfs een kwaadaardige roddel rond: 'Visser laat alles in China produceren.' Hij haalt er nu zijn schouders over op.

"Ik ben altijd een vreemde eend in de bijt geweest. Toen ik als jonge modeontwerper begon, domineerden oudere couturiers als Frank Govers en Frans Molenaar. Pas zo'n twaalf jaar nadat ik was begonnen, kwam er een nieuwe generatie op, met onder anderen Jan Taminiau en Claes Iversen. Ik ben altijd een beetje op mezelf gebleven."

Een gevoel dat hij als kunstenaar ook kent én koestert. "Dit werk is een kijkje in mijn ziel. Vind je het somber? Zou kunnen. Ik ben van mezelf een vrolijk type, maar misschien heb ik die kant ook in me. Dit werk is volkomen ongefilterd. Naakter dan dit kun je me niet krijgen."

De drie tentoonstellingen van Mart Visser openen respectievelijk vandaag, morgen en 14 oktober in Kunsthuis Amsterdam (Amstelveenseweg 135), Kunsthuis Leiden en Kunsthuis Breda. T/m 4/11.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden