EUROPAVOX DAG 3: Beschaafd en sereen

Na het uitbundige feestje van vrijdag is de derde avond van Europavox verrassend ingetogen en beschaafd. Geen woest dansende bezoekers, maar een opnieuw uitverkochte Coopérative, die ademloos en vol aandacht de bands beluisterd.

Enkele keren wordt de idylle verstoord. Zoals door de uitstekend Poolse punkband Cool Kids of Death (The Fall meets Black Flag, maar dan met sixties-invloeden en op z'n Pools), met een woedend snerende zanger. Het striemende optreden van dit combo maakt indruk.

Een andere vreemde verstoring komt van het brandalarm dat afgaat midden in de set van The Tellers in no time wordt de zaal ontruimd. Chaotische mensenstromen die elkaar in de weg lopen, diverse (nood)ingangen in, lichten die aanspringen, onverstaanbare veiligheidsinstructies en een wat lacherige paniek alom. Uiteindelijk blijkt het allemaal voor niks, en worden we terug de zaal in gedreven, waar The Tellers (uit het Waalse Bousval en met een zanger wiens moeder uit Wales komt), die voorheen toch wat bleven steken in compacte Beatle-eske liedjes met Libertines-invloeden, zowaar beginnen te vlammen. En dat vooral vanwege de waanzinnige gitarist.

Maar voor het overige is het vanavond 'Beschaafd, sereen en vrouwelijk' wat de klok slaat. En van ongekend hoog niveau. De piepjonge Zweedse tweelingzusjes Miriam en Johanna Eriksson Berhan (op piano en akoestische gitaar) die zich Taxi Taxi! noemen, oogsten zeer veel applaus met hun Scandinavische elfenliedjes, vol gekir en schrille vocale uithalen. Excentriek, bedeeld en boeiend.

De Zwitserse Sophie Hunger is al mijlen verder in haar ontwikkeling. Haar performance - met band: trombone, cello, gitaren - is van wereldformaat. Ze heeft een stem die alle kanten uit kan: soms zeer ingetogen, dan weer heel expressief, maar altijd warm en sfeervol. Een soort Zwitsere Joni Mitchell of zelfs Heather Nova en in de bruggetjes zijn de ingetogen nummers van David Sylvian soms aan te wijzen. Onbegrijpelijk dat dit talent uit Zürich met haar akoestische gitaar en parels van Engelstalige liedjes in Nederland nog niet opgepikt is.

Van Franse topsterren zijn we dat gewend. Nauwelijks dringen die door buiten de landsgrenzen. Dat er ongelooflijk veel moois en boeiends te halen valt in Frankrijk, is de vaak zo Angelsaksische gekleurde popwereld totaal onbekend. Neem de Franse topact Camille. Totaal onbekend in ons land, maar wel de hoofdact van vanavond, waarvoor 3000 Fransen zijn gekomen. Ze is gekleed als een soort roodkapje en heeft een enorme speelse zeggingskracht. Overduidelijk een vedette met allure. Een band in de ware zin van het woord heeft ze niet, maar wel een grote groep human beatboxachtige zangers en trommelaars. Het eerste nummer is meteen raak: een van de 'muzikanten' rommelt ritmisch wat in een bak met water, de andere schudt een fles Perrier voor de microfoon en Camille klapt de pols tegen de borst. De een zal het een mengeling tussen theater, kleinkunst en pop noemen, de ander een ongekend origineel en hoogstaand optreden, maar bijzonder blijft het. Ze hijgt, ze kirt, ze zingt de zaal plat.

Dit brengt ons op de round up van drie dagen 'alleen maar Europese bandjes kijken'. Was het de gang naar de Auvergne waard? De Nederlandse inzendingen (Voicst en Joep Pelt) maakten grote indruk, de organisatie was vlekkeloos (ondanks het koude weer, waardoor de showcases buiten letterlijk in het water vielen), maar vooral leek het alsof er een blik hoogwaardig talent werd opengetrokken. Acts als Birdy Nam Nam, Dan Le Sac Vs. Scroobius Pip, Cool Kids Of Death, Sophie Hunger, Cocoon en Camille zouden ook wel eens snel de gang naar Nederland kunnen maken. Wil je nieuw Europees talent spotten, dat al veel verder is dan de gemiddelde Nederlandse popliefhebber weet, ga dan volgens jaar ook naar Europavox.
(ROY MANTEL met dank aan TOM ENGELSHOVEN)
Gezien: EUROPAVOX DAG 3, FESTIVAL, CLERMONT-FERRAND, FRANKRIJK (ZATERDAG 7 JUNI)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden