Erwin Mortier gedoodverfde favoriet AKO Prijs

De Vlaamse schrijver Erwin Mortier. Foto GPD Beeld
De Vlaamse schrijver Erwin Mortier. Foto GPD

AMSTERDAM - Dinsdag wordt bekend gemaakt wie de Ako Literatuur Prijs wint. Gedoodverfde favoriet is de Vlaming Erwin Mortier met zijn roman Godenslaap.

Niet altijd wint de gedoodverfde favoriet. Dit jaar zou Charlotte Mutsaers de Libris Literatuur Prijs winnen met haar roman Koetsier Herfst. Dimitri Verhulst ging er met de vijftigduizend euro vandoor. Voor die Librisprijs was de roman Godenslaap (De Bezige Bij) van Erwin Mortier niet eens genomineerd. Een schande volgens velen, want Godenslaap was een van de beste romans op de longlist.

Godenslaap staat nu op de shortlist, samen met de romans van Joke van Leeuwen (Alles nieuw, Querido), Tommy Wieringa (Caesarion, De Bezige Bij), Carolina Trujillo (De terugkeer van Lupe García, Meulenhoff), en Christiaan Weijts (Villa Capello 23, De Arbeiderspers). En met het enige non-fictieboek: Lelystad van Joris van Casteren (Prometheus).

De shortlist is te verdelen in drie kampen: de verwachte winnaars, de gevaarlijke kanshebbers en de outsiders. Eerst de outsiders. Alles nieuw van de vooral als kinderboekenschrijfster bekend staande Joke van Leeuwen is een hybride boek; het verhaal over een kunstenares en een weduwe met een verdwenen kind wordt afgewisseld met tekeningen en Van Leeuwen speelt met typografie. De jury heeft het over 'een geestrijk en meeslepend verhaal over hoop en desillusie, medelijden en narcisme, kunst en manipulatie, liefde en verraad'.

Lelystad van Joris van Casteren is een persoonlijk boek over het troosteloze opgroeien in een 'nieuwe' stad. Van Casteren gaat terug naar Lelystad om te onderzoeken hoe deze stad zo heeft kunnen mislukken. 'Door deze intrigerende mix van autobiografie, journalistieke reportage en geschiedschrijving ontstaat een adembenemende vorm van literaire non-fictie,' aldus de jury.

De terugkeer van Lupe García van de in Uruguay geboren Carolina Trujillo is een verkapte liefdesroman over een groep jongenen (kinderen van revolutionairen) die wraak wil nemen op voormalige juntabeulen. De jury spreekt over een 'meeslepend, indringend en bij vlagen hilarisch verhaal dat zij op sublieme wijze naar een apotheose voert'. Maar: 'Een analytische roman is De terugkeer van Lupa García echter niet.' Zo'n zin lijkt veel te zeggen in een juryrapport.

Tussen de outsiders en de verwachte winaars zit Christiaan Weijts. Zijn tweede roman Via Capello 23 werd eerder dit jaar door De Arbeiderspers per abuis niet ingestuurd voor de Librisprijs. Nu dus een tweede kans voor Weijts, die met zijn liefdesverhaal over de hoge en lage cultuur met Romeo-en-Julia-achtige trekjes, al een gevestigd auteur is geworden. Al lijkt de jury hem nog niet meteen te kronen: 'Christiaan Weijts, een van de meest getalenteerde auteurs van zijn generatie, heeft de Nederlandse literatuur een les geleerd in frivoliteit.'

Dan de bekende auteurs. Tommy Wieringa, die met Joe Speedboot naast alle grote prijzen greep, zet nu in met zijn vijfde roman Caesarion. Een poëtisch, en meer literair verhaal. Over de wonderjongen Ludwig Unger die op zoek is naar zijn wortels (zijn excentrieke ouders), maar vooral hopeloos op zoek is naar zichzelf. De jury: 'Het grijpt je bij de keel, het stoot je af en het trekt je aan, maar het laat je niet meer los. Dat kun je van zo'n weergaloze roman verwachten.'

Ja, en dan de gedoodverfde favoriet Erwin Mortier. Godenslaap vertelt het verhaal van de negentigjarige Helena, die terugkijkt op de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog, waarin zij ook de liefde leerde kennen. Bij geen van de vijf andere genomineerden is het juryrapport zo enthousiast. De slotregel: 'Met Godenslaap schreef Mortier een homerisch epos waarin de Eerste Wereldoorlog mythische, universele allures krijgt.' Maar krijgt de gedoodverfde favoriet ook altijd de prijs? (MAARTEN MOLL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden