Erik Kriek portretteert countrysterren in Welcome to Creek Country

In het boek Welcome to Creek Country verzamelde tekenaar Erik Kriek portretten van countryzangers. Op de bijbehorende cd zijn Tim Knol en The Bluegrass Boogiemen te horen.

Beeld Erik Kriek

Eind 2018 werd striptekenaar Erik Kriek getroffen door een herseninfarct. Een drama, maar hij is er goed uitgekomen. Dat wil zeggen: hij kan weer tekenen, maar gitaarspelen lukt niet meer. En dus is hij overgestapt naar de banjo, toch twee snaren minder. Het gaat aardig, vindt hij zelf.

Vind maar eens twee andere kunstdisciplines die het zo goed met elkaar kunnen vinden als striptekenen en muziek maken. Striptekenaars zijn bijna altijd muziekliefhebbers en de nodige van hen maken zelf ook muziek. Toen hij nog gitaar speelde, was Kriek in Amsterdam geregeld te horen in de Ierse pub Mulligans (waar hij trouwens ook dat infarct kreeg).

Krieks liefde voor muziek uitte zich in zijn werk eerder in het in 2016 verschenen In the Pines, een internationaal succesvol boek met verstrippingen van zogeheten murder ballads, veelal traditionele liederen waarin een gruwelijke moord centraal staat. Nu is er Welcome to Creek Country, met daarin door hem getekende portretten van countryzangers die deels eerder werden gepubliceerd in het strip- en curiosablad Zone 5300.

Beeld Erik Kriek

Eén steunkleur

Geweldige vondst, dat Creek Country. Er zit een verwijzing naar de naam van de tekenaar in, maar je ziet als liefhebber die fictieve landstreek ook meteen voor je: ergens diep in het zuiden van de Verenigde Staten, met een kreek dus, een moeras ook, stadjes en gehuchten met houten huizen en kerken, er rijden stoomtreinen en aftandse jarenvijftigauto’s en aan de horizon zie je de Appalachen liggen.

De muziek die bij dat landschap hoort: blues, soul, rock-’n-roll en country, de typisch Amerikaanse genres waar Kriek van houdt.

In zijn nieuwe boek beperkt hij zich tot de country and western en daar tegenaan hangende stijlen als folk en bluegrass. Vijftig zangers uit die hoek portretteerde hij in zijn heel eigen stijl: zwart-wit, voorzien van één steunkleur, lekker dikke contourlijnen, mooie arceringen, veel sfeer, veel details. Het is een heel gemakkelijk te herkennen stijl, waarin Kriek al sinds de vroege jaren negentig werkt en die inmiddels staat als een huis.

Als een top 50 van de beste countryartiesten moeten we Welcome to Creek Country niet zien, schrijft de tekenaar in zijn voorwoord. Het zijn wel artiesten naar wie hij allemaal graag luistert, al dan niet als hij aan het tekenen is. Een groot deel ervan was actief toen hij zelf nog niet eens was geboren (1966), maar er komen naast grondleggers als Hank Williams, Bill Monroe en Johnny Cash ook jongere en hedendaagse zangers aan bod.

Beeld Erik Kriek

Zelf achter de microfoon

Kriek gaat in zijn keuze ook de diepte in. Ola Belle Reed, Roscoe Holcomb, de Osborne Brothers; het is country dan wel bluegrass voor gevorderden. Elk portret gaat vergezeld van een biografietje en achter in het boek zit een cd waarop The Bluegrass Boogiemen songs van vijftien van de geportretteerde zangers uitvoeren. De zang komt daarbij vooral voor rekening van Tim Knol, maar in Good Year for The Roses van George Jones neemt Kriek zelf plaats achter de microfoon.

Erik Kriek: Welcome to Creek Country, uitgeverij Concerto Books, €29,90