PlusInterview

Erica Horwood danst noodgedwongen solo bij het Nationale Ballet

Remi Wörtmeyer maakte - noodgedwongen - een solo voor Erica Horwood van Het Nationale Ballet. Die is vanaf maandag op het Holland Festival te zien.

Erica Horwood. Beeld Hans Gerritsen
Erica Horwood.Beeld Hans Gerritsen

‘Pas op, ik ben onverschrokken en dus sterk.’ We horen een tekst uit Mary Shelleys Frankenstein en Erica Horwood, danseres bij Het Nationale Ballet, spreekt hem uit. In de solo Prometheus’ Flame die Remi Wörtmeyer voor haar heeft gemaakt, klinkt ook de opmerking van het monster over de kracht van de liefde en de woede die beide in zijn lijf aanwezig zijn.

Zijn die woorden van toepassing op Horwood zelf? “Ja, misschien geldt dat inderdaad ook voor mij. De afgelopen tijd was ik natuurlijk in mijn eentje aan het dansen in mijn huis. Een voorstelling geeft me altijd een heerlijk gevoel. Het is absoluut niet leuk om elke dag alleen maar te trainen. Wij dansers willen dansen op het toneel en dans brengen in het leven van toeschouwers, niet alleen in shape blijven. Ik mis het publiek en ik mis de andere dansers. Dat is een enorme worsteling.”

Beethovens variaties

Eigenlijk zou Wörtmeyer samen met de choreografen Wubkje Kuindersma en Ernst Meisner voor het Holland Festival een choreografie met veel dansers maken, het programma Beethoven, waarin ook werken van Hans van Manen (Grosse Fuge) en Toer van Schayk (7e Symfonie) te zien zouden zijn. Nu presenteren ze onder de titel The Prometheus Project alledrie een korte dansfilm: een solo gemaakt op verschillende delen uit Beethovens 32 Variaties in c-klein.

Wörtmeyer koos Variaties zeventien tot en met eenentwintig. “Ik wilde een choreografie maken over vuur en dit deel heeft daarvoor een mooie opbouw: het begint rustig en levert steeds meer energie. Daar doorheen hoor je citaten uit het boek van Shelley, maar het gaat mij niet om dat verhaal. Mijn onderwerp is de verwarmende en destructieve kracht van vuur.”

Op afstand

In de studio staat Horwood in een kring van brandende kaarsen, waardoor iedereen – naast de choreograaf en danser zijn dat cameraman Altin Kaftira en repetitor Sandrine Leroy – vanzelf op gepaste afstand blijft.

Het vuur, dat Prometheus aan de mensen gaf, leidde de choreograaf naar onze industrialisatie. “We begonnen met twee steentjes tegen elkaar te tikken, maar we wilden steeds meer. Intussen kunnen we van alles produceren, stikken we in ons eigen plastic en voelen we de gevolgen van klimaatverandering aan den lijve. Wij mensen hebben het vuur in handen, maar we zijn er te ver mee doorgegaan.”

De moderne Prometheus, luidt de ondertitel van Shelleys boek. “Ik heb vaker dans en tekst gecombineerd. Ik hou ervan om met ballet, dat al eeuwenlang bestaat, nieuwe verhalen te vertellen en om te reflecteren op de wereld waarin we leven.”

Rood haar

Wörtmeyer vindt het een voordeel dat hij Horwood goed kent; ze dansen beiden al jaren in hetzelfde gezelschap. “Ze is een sterke vrouw die danst met de kracht van vuur. Ik heb als choreograaf al vaker met haar samengewerkt, het is altijd leuk. Het lukt haar heel goed voor het oog van de camera natuurlijk te blijven bewegen. Dat vind ik heel belangrijk.” Lacht: “Bovendien heeft ze natuurlijk prachtig rood haar.”

Horwood: “Ik was heel blij toen dit project naar voren kwam. Nu heb ik tenminste een echt doel bereikt. Deze film lijkt voor mij toch een beetje op een voorstelling. Die vlammen om me heen helpen me om veel energie en tegelijkertijd gevaar te voelen. Mijn dans straalt tegelijkertijd schoonheid en destructie uit. Daarnaast is het voor mij een uitdaging om tekst uit te spreken in combinatie met bewegen, want dat doen we bij Het Ballet niet zo vaak. De enige manier waarop het nog fantastischer geweest zou zijn, is als ik samen met collega’s had kunnen dansen.”

Prometheus’ Flame, Het Nationale Ballet: 15-21/6, Holland Festival (online)

The Prometheus Project

Naast het werk van Wörtmeyer is ook Prometheus te zien van Wubkje Kuindersma, een solo over innerlijk vuur gedanst door Timothy van Poucke, en Eagle van Ernst Meisner, gedanst door Sem Sjouke: het verhaal van de adelaar die als straf voor het stelen van het vuur van de goden in Prometheus’ lever pikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden