Expositie

Er past maar één discobol in het Small Museum

Het kleinste museum van het land hangt aan de gevel van Paradiso.  Het kunstwerk dat daar nu wordt tentoongesteld stemt een beetje weemoedig. ‘Hoe lang geleden is het al dat we in Paradiso uit onze bol zijn gegaan?’

Small Museum hangt aan de gevel van Paradiso Beeld Jakob Van Vliet

Je zou denken dat de discobol is ontstaan in de hoogtijdagen van discomuziek, de jaren zeventig, maar hij is er al veel langer, zij het dat hij toen nog niet gemotoriseerd was en spiegelbol werd genoemd. In Cassablanca, de film uit 1942, hangt er in een flashbackscène al een boven de dansvloer. Sterker, in de nachtclubs van het Berlijn van de jaren twintig werden spiegelbollen al ingezet als sfeerverhoger.

Zo veel fijne weetjes zijn er op internet te vinden over spiegel- en discobollen dat het verbazend is dat er nog geen heel boek aan is gewijd. Vanzelfsprekend komt in het Guinness Book of Records de discobol wel voor. De grootste werd in 2014 gemaakt in Engeland. De doorsnede: 11,33 meter. Héél klein is de discobol die Studio 212 Fahrenheit, een bureau dat zich het lekkerst voelt op het snijvlak van design en kunst, maakte voor Paradiso’s Small Museum. Maar hoe miniem de bol ook is, hij kan draaien en geeft ’s avonds, beschenen door ook alweer piepkleine spotjes, van die fijn dwarrelende lichteffecten af.

Het Small Museum, het kleinste museum van het land, mogelijk van de wereld, is gevestigd in een vitrinekastje aan de gevel van Paradiso. Het kastje stamt nog uit de tijd dat het gebouw een kerk was en werd toen gebruikt om mededelingen te doen. Sinds 2015 fungeert het als mini­museum compleet met parketvloertje. Net voor de grote musea weer voorzichtig opengaan, is in het Small Museum al de spiegelbol van designbureau Studio 212 Fahrenheit te zien.

Het kunstwerk gaat vergezeld van de tekst ‘Never waste an opportunity to show a mirrorball’. En zo is het. Van spiegelbollen, feestsymbolen bij uitstek, kunnen er niet genoeg zijn. Maar die kleine bol in dat kleine museum stemt toch ook een tikje weemoedig. Hoe lang geleden is het al dat we in Paradiso en al die andere popzalen en clubs uit ónze bol zijn gegaan? Niet te lang over nadenken, laten we de spiegelbol van 212 Fahrenheit liever zien als minivoorbode van de bruisende concerten en feesten die weer komen als we dat virus eindelijk de baas zijn.

De voorgevel van Paradiso heeft meer kunst te bieden. Waar anders concertposters hangen, worden nu affiches van kunstenaars tentoon­gesteld. Tot 4 juni laat Jip Piet er een serie nogal enge portretten zien. ‘Vieze vuile gluiperds’ noemt de kunstenaar ze en ze zijn ontstaan uit zijn frustratie over de pandemie.

Never waste an opportunity to show a mirrorball

Studio 212 Fahrenheit
Waar Small Museum (aan de voorgevel van Paradiso), Weteringschans 6-8
Te zien t/m 1/8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden