PlusReportage

Entrepreneurs in de dop mogen weer pitchen in een nieuw seizoen van Dragons’ Den

Entrepreneurs in de dop mogen weer pitchen in een nieuw seizoen van Dragons’ Den. ‘Een feestje’ noemt Dragon Michel Perridon het. ‘Er is zo veel vindingrijkheid.’

De Dragons (Pieter Schoen, Nikkie Plessen, Shawn Harris, Won Yip en Michel Perridon) en presentator Jort Kelder. 
 Beeld Annemieke van der Togt
De Dragons (Pieter Schoen, Nikkie Plessen, Shawn Harris, Won Yip en Michel Perridon) en presentator Jort Kelder.Beeld Annemieke van der Togt

Het is deze middag een nerveuze drukte in de ruimte naast de opnamestudio in Hilversum. Als een sporthal waar atleten zich voorbereiden op de wedstrijd van hun leven. Jong en oud lopen door elkaar. De een repeteert zijn voordracht, de ander raapt ­teleurgesteld zijn spullen bijeen.

Er staan dozen, rekken, er worden foto’s gemaakt. Er is koffie, water, koek en snoepgoed, maar de meesten krijgen geen slok of hap door de keel. Hier bereiden de ondernemers zich voor op hun pitch, het verkooppraatje dat hun leven kan veranderen. Een opmaat naar het realiseren van hun droom. Als straks de deuren opengaan, staan ze voor vijf potentiële investeerders: de Dragons. Dat de televisiecamera’s draaien is voor velen bijzaak: hen gaat het vooral om het antwoord op de vraag: krijg ik (financiële) steun voor mijn plan?

“Dat nerveuze gedoe ken ik nog uit de tijd dat ik acteerde en castings deed. Even nog je tekst oefenen. Dan gieren de zenuwen door je lijf,” zegt Nikkie Plessen, een van de Dragons.

We zijn bij de opnames van Dragons’ Den, dat deze week aan zijn tweede seizoen begon. In dit televisieprogramma krijgen startende onder­nemers de kans om hun ideeën te pitchen bij vijf van succesvolle zakenmensen, naast Plessen zijn dat Michel Perridon, Pieter Schoen, Won Yip en Shawn Harris, bij elkaar goed voor een vermogen van 1 miljard euro. Zij bepalen of ze in zee gaan met een ondernemer en zo ja, hoeveel zij willen investeren. “Meestal is dat tussen de 15 en 25 procent van de aandelen,” stelt Michel Perridon tussen de opnames door.

Visolie

Ook op deze draaidag hebben de vijf miljonairs zich gemoedelijk naast elkaar genesteld in een gerieflijke stoel. “Dit programma is een feestje,” vervolgt Perridon. “Hier komen de meest uiteenlopende ideeën langs. Er is zo veel vindingrijkheid. Zeker in deze klotetijd, met al dat negativisme, is dit programma een opbeurend en fris uitstapje.”

Perridon wordt een beetje gezien als de Johan Derksen van het stel: de Rotterdammer zegt wat hij denkt. En daagt graag uit. “De chemie tussen ons is goed, ik mag die andere vier graag. Maar als ik die deal zelf kan pakken, dan doe ik het.”

Dat wordt duidelijk als de ondernemers opkomen in de studio, die is omgetoverd tot een knusse huiskamer. De pitchers voelen zich er prettig, zoals Junion en Roland, die een oplossing hebben voor voedselverspilling: visolie van restafval en koekjes van bladerdeegresten.

En dan de zeven studenten van de TU Delft die een datingplatform hebben ontwikkeld. Ze zijn zo overtuigd van hun plan, dat ze zijn gestopt met hun studie. Topinvesteerder Pieter Schoen, steevast met zijn notitieboekje in de hand, vouwt de wenkbrauwen in een zorgelijke frons. Moeten zij niet eerst hun bul halen? “Welnee,,” countert presentator Jort Kelder, die het stokje overnam van Sander Schimmelpenninck. “Zuckerberg, Gates en Jobs zijn toch ook nooit afgestudeerd?”

Bidbox

Kelder presenteerde het programma ook al in 2007 en 2008, toen nog voor de KRO, met in de stoelen Annemarie van Gaal, Arjen de Koning, Henk Keilman, Willem Sijthoff en Jan Pieter Melchior. “Toen sloeg het niet aan,” vertelt Kelder. “Zaten we op de maandagavond op Nederland 3. Nogal een verschil met de terugkeer vorig seizoen na Boer Zoekt Vrouw op NPO 1.”

Ondertussen heeft Youssra spullen uitgestald. Een kapstok, ­kleding en een kist. “Een bidbox,” vertelt ze ­enthousiast. “Moslims bidden vijf keer per dag, maar hebben vaak niet de gelegenheid op hun werk. Deze kist kunnen ze overal mee naartoe nemen en alles zit er in.”

Kandidaat Youssra heeft een bidbox bedacht waar moslims hun spullen in mee kunnen nemen om vijf keer per dag te bidden. Beeld The PostHouse
Kandidaat Youssra heeft een bidbox bedacht waar moslims hun spullen in mee kunnen nemen om vijf keer per dag te bidden.Beeld The PostHouse

De camera’s draaien naar de Dragons, hun commentaar wordt geregistreerd. De onder­nemer en straks ook de kijker vragen zich af: doet-ie of doet-ie het niet? Jacco Keyzer, eind­redacteur van Vincent TV – de producent van het programma – vertelt dat de belangstelling van de ondernemers toeneemt. “We hebben 140 aanmeldingen, dertig daarvan komen op televisie. De belangrijkste thema’s dit jaar waren duurzaamheid en gezondheid.”

Jawoord

Het glas heffen op televisie betekent niet altijd een deal, benadrukt Josselien Meijs, creative ­director van Vincent TV. “Na het jawoord van de investeerder gaan wij ertussenuit. Dan komt er nog een boekenonderzoek. Alle cijfers moeten kloppen. Wereldwijd (het programma is door de jaren heen in 43 landen uitgezonden, red.) gaat 60 procent van de investeringen door. In Nederland zijn elf van de zeventien investeringen van vorig jaar overeind gebleven.”

Zoals die van Nikkie Plessen in Loyyo, een ­bedrijfje dat een spaarsysteem bij aankopen uitdacht zonder pas, app, download of hardware. De pitch haalde de uitzending niet, maar Plessen ging buiten de camera’s om alsnog met de bedenkers in zee. “We hebben nu een verkooppunt in Amerika met vijfhonderd winkels,” ­vertelt ze. Plessen begrijpt goed waarom Dragons’ Den zo aanslaat. “Het is herkenbaar. Je hebt allemaal weleens een idee waarvan je denkt: goh, daar moet ik iets mee doen. Nou, hier doen ze dat dus.”

Plessen zorgde voor een bijzondere traditie tussen de Dragons: ieder moet tijdens een draaidag een ongebruikelijke lunch organiseren.

Zij zorgde voor een McDonald’s-taart met kaviaar. “Hartstikke leuk, die gekkigheid,” grijnst Perridon. “Maar denk nou niet dat we hier een beetje decadent zitten te doen. Dragons’ Den is geen grapje. We hebben dit seizoen niet voor niets samen bijna 10 miljoen geïnvesteerd.”

Sabreren

Tom en Casper, twee studenten van begin twintig uit Amsterdam, treffen het. Hun ideeën over het herverdelen van kantoorruimte worden omarmd door een Dragon die een ton neerlegt. Met blosjes op de wangen worden de twee gefêteerd door Jort Kelder die een fles champagne voor hen in petto heeft. Sabreren, zeggen ze stoer, dat kunnen ze zelf. Maar als de feestdrank eenmaal in de glazen bruist, bekennen ze toch dat de pitch ‘best spannend’ was. “Daardoor gingen we sneller praten.”

Kelder glimlacht. “Is dit een studentengrap of een plan, jongens? Niet aan een dure leaseauto besteden of een pandje huren, hoor. Ga er wat moois van maken.”

Dragon’s Den, donderdag om 21.30 uur op NPO 1

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden