Enschede maakt zich op voor Serious Request

Voor de negende keer op rij laten komende week drie dj's van 3FM zich opsluiten in het Glazen Huis voor de benefietactie Serious Request. Actrice Carice van Houten draait dinsdagavond op de Oude Markt in Enschede de deur op slot van de tijdelijke studio waar Giel Beelen, Michiel Veenstra en Gerard Ekdom 6 dagen lang verblijven.

Opbouw van het glazen huis voor het radio programma Serious Request Beeld anp

De dj's eten in die periode niets en maken 24 uur per dag radio en (internet)televisie. Tegen betaling draaien ze verzoeknummers. Ook vinden er allerlei andere acties plaats om geld in te zamelen. Zo is er een veiling, waar geïnteresseerden kunnen bieden op een keertje nieuwslezen bij NOSop3 of een eigen lied van de hand van cabaretière Claudia de Breij. Naast Beelen, Veenstra en Ekdom zetten de andere dj's van 3FM zich eveneens in voor Serious Request. Zo gaan Rob Stenders en Sander Hoogendoorn aan de slag als oppas, trekken Barend en Wijnand het land door om mensen te voorzien van een lekker ontbijt en organiseren Coen en Sander een benefietvoetbalwedstrijd in het stadion van Heracles in Almelo. Tijdens de actie vertelt 3FM-dj Eric Corton over zijn reis aan Malawi, waar hij reportages maakte over babysterfte.

Naast Carice van Houten, die bij het begin van de actie dinsdagavond naast Miss Montreal en Racoon ook optreedt, doen veel andere bekende Nederlanders het Glazen Huis aan. Miss Montreal brengt eveneens een nachtje door bij de dj's, net als Frans Bauer en Ilse DeLange.

Op kerstavond komen de dj's naar buiten en wordt bekend welk bedrag ze hebben ingezameld voor het het goede doel. De opbrengst gaat ditmaal naar de bestrijding van babysterfte, een 'stille ramp' die zich wereldwijd elke 6 seconden voltrekt. Ieder jaar sterven volgens 3FM 5,5 miljoen baby's onnodig. Met het geld wil het Rode Kruis verloskundigen opleiden en meer zwangerschapscontroles en voorlichting uitvoeren.

Vorig jaar leverde de actie een recordbedrag van ruim 8,6 miljoen euro op. Dat geld ging naar moeders in oorlogsgebieden. Het Glazen Huis stond toen in Leiden. De plek waar de actie volgend jaar plaatsvindt, is al bekend. Dan reizen de dj's af naar Leeuwarden.

Serieus Request is de laatste jaren uitgegroeid tot een prestigieus project, dat via internet, radio en televisie steeds meer kijkers en luisteraars trekt. Vorig jaar volgde een recordaantal van 11,8 miljoen Nederlanders de actie. De eerste editie van Serious Request vond plaats in 2004, toen werd iets minder dan 1 miljoen euro ingezameld. De eerste jaren stond het Glazen Huis in Utrecht.

Beeld anp
Beeld anp
Beeld ANP Kippa
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden