Nieuws

Enorme slag in medialand: RTL en het Talpa van John de Mol gaan fuseren

RTL en Talpa gaan fuseren. Daarmee slaat de grootmacht een behoorlijke slag in de mediawereld. Het is een verrassende stap, omdat er juist geruchten gingen dat RTL Group, het moederbedrijf, mogelijkheden zou onderzoeken om enkele Europese bedrijfsonderdelen, zoals RTL Nederland, af te stoten. De toezichthouder moet de op handen zijnde deal nog wel onderzoeken.

John de Mol. Beeld ANP
John de Mol.Beeld ANP

RTL-topman Sven Sauvé komt aan de leiding te staan van het nieuwe concern. John de Mol blijft een belangrijke aandeelhouder en gaat terug naar de basis. Hij wordt producent van nieuwe formats. Het is nog onduidelijk om welke bedragen het gaat, wel is bekendgemaakt dat het niet om een fiftyfifty verhouding gaat: RTL Nederland krijgt 70 procent van de aandelen, Talpa 30 procent.

De kijker zal in eerste instantie niet veel merken van de fusie. De bekende merknamen als RTL 4, SBS 6 en Veronica blijven voorlopig naast elkaar bestaan. Sauvé noemt het een strategische zet. “We willen Videoland sterker maken. De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe, zo komen ook Viaplay en HBO naar Nederland, en we vermoeden dat er nog wel meer partijen klaarstaan.”

“Door samen te werken met Talpa Network kunnen we investeren in Nederlandse content, en ons zo onderscheiden,” zegt Sauvé. “Meer geld om te investeren, en John de Mol met zijn prachtige nieuwe creatieve ideeën.”

John de Mol

Oprichter en eigenaar van Talpa John de Mol zegt dat hij zich na de fusie meer wil richten op het bedenken van nieuwe programma’s en formats. “Ik richtte Talpa Network op om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat kan concurreren met de groeiende internationale platforms, zodat lokale content behouden blijft. Deze nieuwe stap maakt dat mogelijk, en ik ben blij dat de deal een sterk Nederlands bedrijf vormt dat niet alleen Nederlandse kwaliteitsprogrammering garandeert, maar in staat is om met Amerikaanse en Chinese techspelers te concurreren,” verklaart De Mol. “Daarnaast stelt het mij in staat om me weer volledig te richten op datgene wat ik het leukst vind: nieuwe en innovatieve programma’s maken en ontwikkelen.”

SBS is sinds 2011 in handen van het Talpa van De Mol, die kocht het in eerste instantie samen met Sanoma. In 2017 verkocht dat bedrijf de televisiezenders aan de mediamagnaat. Daarmee werd hij 100 procent eigenaar van SBS 6, Veronica, Net 5 en SBS 9. In 2019 werd zus Linda de Mol creatief directeur bij Net 5, maar zij trok zich door de coronacrisis begin dit jaar weer terug.

De Mol verkende in 2017, zonder succes, al een samenwerking met RTL en stelde dat er een ‘harde concurrentiestrijd’ was ingeluid. “Toen zag de wereld er anders uit. Dát was het moment om die krachten te bundelen. Nu zijn we zó hard gegroeid dat we ook zelfstandig dat succes hebben. Nog steeds staan we open voor samenwerken, maar de condities zijn wel anders. Wij gaan volledig voor Videoland, daarmee kunnen we echt het verschil maken,” zei RTL-CEO Sven Souvé in april 2019. Nu bundelen de twee partijen toch hun krachten.

Adverteerders

Maiko Valentijn, CEO van GroupM, een van de grootste mediabureaus in Nederland die zendtijd inkoopt voor adverteerders, stelt dat Talpa de spekkoper is. Deze zendergroep zal het meeste profijt van de fusie hebben. “Zowel RTL als Talpa zagen de afgelopen jaren het aantal mensen dat nog lineaire televisie kijkt flink teruglopen. RTL heeft hierop heel veel meters gemaakt door Videoland uit te breiden, maar ook door te investeren in het uitgesteld kijken. Dat zijn goede keuzes geweest, waar Talpa straks van kan profiteren.”

Of adverteerders de balen hebben van de aanstaande fusie, betwijfelt hij. Valentijn: “Het meeste adverteerdersgeld gaat nu naar grote digitale platformen in Sillicon Valley, zoals Google en Facebook. Je hebt een sterke Nederlandse speler nodig om met al dat buitenlandse geweld te kunnen concurreren. In je eentje red je dat niet meer.” Valentijn verwacht dat de Autoriteit Consument en Markt, die de fusie nog moet goedkeuren, kritisch zal zijn over het grote zenderaanbod van RTL en Talpa. “Er zijn nu zoveel nichezenders, dat ik verwacht dat er een aantal zal afvallen.”

Winst

RTL Nederland en Talpa waren in 2020 goed voor een omzet van 909 miljoen euro en een operationele winst, dus het resultaat voordat belastingen, rente en afschrijvingen worden afgetrokken, van 84 miljoen euro. Ze verwachten door de fusie tussen de 100 miljoen en 120 miljoen euro aan kostenvoordelen te behalen.

Gevolgen voor werknemers

FNV Media & Cultuur is uitgenodigd om te praten over de gevolgen van de fusie, laat een woordvoerder van de vakbond dinsdag weten. Het is nog onduidelijk of de transactie gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. “Wij zetten ons in voor behoud van werkgelegenheid en gaan daar eigenlijk ook van uit. Mocht het toch anders zijn, dan zetten we in op hele goede regelingen,” aldus de woordvoerder.

De fusie komt als een verrassing voor de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). “Er waren vooral geruchten dat DPG RTL zou willen overnemen. Hier hadden we daarom niet op gerekend,” zegt omroepsecretaris Wais Shirbaz. “Maar de uitgangspunten blijven bij deze fusie voor ons hetzelfde. Er moet een garantie komen dat de arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers van RTL hetzelfde blijven. Deze voorwaarden zijn bij Talpa iets minder goed geregeld.”

Daarnaast is het voor de NVJ erg belangrijk dat de nieuwsprogramma’s hun eigen identiteit kunnen behouden. “RTL Nieuws speelt een heel belangrijke rol in de journalistiek. Dat hebben ze al diverse keren bewezen, daarom moet die identiteit wel behouden blijven, anders raakt Nederland een belangrijke nieuwszender kwijt. Ook Hart van Nederland heeft zijn eigen kijkers en heeft een belangrijke positie die moet blijven bestaan,” stelt Shirbaz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden