Energieke Dikker mist de diepte

De cabaretière haalt de humor echter puur uit accenten en maniertjes, waardoor de verveling toeslaat als ze de typetjes later nogmaals opvoert. Foto ANP

Toen Marga van Praag overstapte van het Jeugdjournaal naar het reguliere Journaal, werd haar soms verweten dat ze volwassenen op dezelfde manier toesprak als kinderen. Ook bij Ellen Dikker heb je het idee dat ze niet goed weet wie ze voor zich heeft. Ze neemt de toeschouwer wel erg nadrukkelijk bij de hand in Fjord, een voorstelling over een gestreste wereld, waarin we ieder gevaar proberen uit te bannen.

Niet dat Dikker vervelend is. Verre van zelfs. Met haar energieke, vrolijke voorkomen heeft ze het publiek binnen vijf minuten volledig voor zich gewonnen. De voorstelling begint sterk. We maken kennis met een willekeurige vrouw op een willekeurig kantoor. 'Het systeem' ligt eruit. Ze raakt in paniek. Waar is de rest van haar team eigenlijk? Het vervolg van de voorstelling draait om typetjes die losjes met deze vrouw verbonden zijn, al is de verhaallijn te dun om van een spanningsboog te kunnen spreken.

Verveling slaat toe

Dikker schept zichtbaar genoegen in het spelen van die figuren en ook voor het publiek is de eerste kennismaking een plezier. De cabaretière haalt de humor echter puur uit accenten en maniertjes, waardoor de verveling toeslaat als ze de typetjes later nogmaals opvoert. Ze krijgen geen gelegenheid zich tot volwaardige, tragikomische personages te ontwikkelen.

Ze wil misschien ook wat veel zeggen. De angst voor terrorisme, afhankelijkheid van digitale apparatuur en de averechtse werking van beveiligingscamera's: het zijn interessante thema's, maar Dikker stipt ze aan zonder er verder iets mee te doen. De dochter van boven?genoemde kantoordame somt bijvoorbeeld op wat ze van haar mama allemaal niet mag: fietsen zonder helm, om maar iets te noemen. We zijn veel te voorzichtig geworden, vindt Dikker blijkbaar. Punt gemaakt, op naar het volgende.

Een bejaarde vrouw loopt het toneel op. Ze heeft een oormerk en klaagt dat ze al een week niet is gewassen. De moraal ligt er zo dik bovenop dat de scène prima in Het Klokhuis zou passen. Dikker is zoals gezegd reuze sympathiek en heeft heus een paar leuke grappen, maar in Fjord staat ze te veel op een zeepkist. (MIKE PEEK)

Fjord. Spel: Ellen Dikker. Regie: Aike Dirkzwager. Gezien: 8/1, Dordrecht

11-15/1 Theater Bellevue
6-7/5 in De Kleine Komedie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden