PlusGalerie

En steeds is er de dreiging van het stijgende water bij Ry-Ponet

Anastasia Samoylova, Staircase at King Tide, Hollywood, Florida. Beeld Galerie Caroline O’Breen
Anastasia Samoylova, Staircase at King Tide, Hollywood, Florida.Beeld Galerie Caroline O’Breen

Vlak bij Luik ligt een landelijk gebied van ongeveer 350 hectare waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Ry-Ponet heet het domein en het is ingeklemd tussen de Belgische stad en diverse andere plaatsen. Er zijn boerderijen, beekjes, landerijen en bescheiden bossen. Er is landbouw, maar het gebied wordt vooral ook gebruikt om te recreëren.

Het idyllische karakter van Ry-Ponet is niet vanzelfsprekend. Velen maken zich zorgen dat projectontwikkelaars uit de buurt hun kansen ruiken om het heuvelachtige landschapspark langzaam vol te bouwen. De Luikse fotograaf Matthieu Litt legt Ry-Ponet in al zijn schoonheid vast. Hij zoomt in op stapelwolken, een hand die een paard aait, een boomhut of een groep vogels in de blauwe hemel. Litt zoekt het bijzondere in het alledaagse en laat de schoonheid van het landelijke leven zien, de schaduwen over de dauwige velden of het licht dat door de boombladeren twinkelt. Een moeder met kind zit in de wei als een hemelse verschijning.

Landelijkheid

Samen vormen de geïdealiseerde foto’s een pleidooi voor het behoud van de landelijkheid van deze streek, in de traditie van fotografen als Peter Henry Emerson, die de arcadische landschappen en het eenvoudige boerenbestaan op het platteland al in de 19de eeuw verheerlijkte.

Galerie Caroline O’Breen toont het werk van Mathieu Litt nu samen met dat van Anastasia Samoylova. Eigenlijk hebben de twee presentaties niets met elkaar te maken, maar toch dwingt zich een vergelijking op. Beide fotografen zoeken naar bijzondere motieven in hun omgeving en daarbij zijn ze zich bewust van de bijzondere kracht van de natuur.

Anastasia Samoylova, geboren en getogen in Moskou, woont in Miami. In het zuiden van Florida vindt ze ook de meeste onderwerpen voor haar foto’s. Samoylova richt haar lens op kleine en grote tekenen van klimaatverandering ter plaatse.

Na een orkaan

Voordat mensen zich in het zuiden van Florida gingen vestigen bestond het gebied uit moerasland. Op de foto’s van Samoylova is te zien hoe het waterpeil in de regio stijgt. Na een orkaan drijven bladeren in een zwembad, waardoor het beeld van een moeras via een omweg weer herkenbaar wordt.

Samoylova studeerde in Rusland environmental design. Misschien verklaart dat waarom veel motieven in haar foto’s zo kunstmatig zijn. Af en toe lijkt de schaal van de dingen niet te kloppen en is het alsof we naar een maquette van de werkelijkheid kijken.

En steeds is er de dreiging van het stijgende water. Een trap langs een roze muur komt uit in een diepe plas, waardoor een poëtisch maar verontrustend beeld ontstaat.

Oasis en Coming Waters

Matthieu Litt en Anastasia Samoylova
Waar Galerie Caroline O’Breen, Hazenstraat 54
Te zien t/m 10/4

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden